Companii

Târg "de criză" la Romexpo: preţuri ridicate şi firme de mobilă mai puţine decât în alţi ani

Târg "de criză" la Romexpo: preţuri ridicate şi firme de mobilă mai puţine decât în alţi ani

Autor: Ioana David

08.09.2010, 23:54 237

Cu preţuri mai mari, o ofertă săracă de numai 220 de firme,adică 40% din numărul total al participanţilor din 2008, şi fărăliderii retailerului româ­nesc, Mobexpert, IKEA, kika sau cei maimari jucători din industria lemnului, Krono­span, Egger sauHolzindustrie Schewigho­fer, aşa a început ieri la Romexpo TârgulIn­ter­naţional de Mobilă şi Produse din Lemn.
După un an 2009 în care consumul intern a scă­zut cu 15%, iar atâtpro­ducţia, cât şi ex­por­turile şi importurile au avut un trendsimilar, com­paniile prezente la târg spun că încă nu au ieşit dincriză, că acest lu­cru se va întâmpla abia când vor ajunge lanivelul anului 2008.

Autorităţile sunt optimiste
Pe de altă parte, reprezentanţii autori-tă­ţilor prezenţi ieri ladeschidere au vorbit într-o notă optimistă despre creştereapro­ducţiei cu 8% în primele şase luni ale anului şi a exportuluicu 12% în acelaşi interval.
"Creşterea producţiei şi a exportului ne îndreptăţeşte să credem căsectorul de mo­bilă ar putea contribui la relansarea eco­nomică aRomâniei. Revenirea unor pieţe ves­tice de export ar putea săapropie pro­ducţia din acest an de nivelul record din 2007", a spusSorin Dimitriu, vicepreşe­din­te­le Camerei de Comerţ şi Industriea României.
Anul trecut producţia de mobilă a atins 1,6 mld. euro, însă în 2007a fost de 1,9 mld. euro, potrivit datelor AsociaţieiProducă­to­rilor de Mobilă din România (APMR). "Industria mobilei atrecut printr-o perioadă de criză, dar este unul dintre sectoarelecare s-au ridicat. Sperăm să ajungem la nivelul anu­lui 2007", aspus şi Aurica Sereny, preşedintele APMR.
Deşi este internaţional, târgul de la mo­bilă de la Bucureşti nuare renumele ex­po­ziţiilor de la Milano sau Paris, unde sunt adusecele mai noi creaţii din domeniu şi care dau tonul în tendinţeleanului. La Rom­expo puţine sunt firmele cu creaţii avangardiste,mare parte din­tre piese fiind mai de­grabă conservatoare, în stilclasic.

Producătorii sunt rezervaţi
Grupul de firme Si­mex, cu afaceri de
16,5 mil. euro anul trecut, spune că prezenţa la acest târg leasigură în principal contracte de export, grupul producând înprincipal mobilier de artă care se vinde pe pieţele estice.Livrările către Est sunt estimate la peste 80% din vânzările anuluitrecut, însă "aduc mari pierderi". Anul trecut compania a lansat laacelaşi târg un nou brand Regalis care a avut rezultate pesteaşteptări, adică dealuri încheiate aici i-au asigurat vânzărilepentru întregul an.
"Nu putem vorbi de preţuri mai mici. Preţurile au fost în mareparte păstrate la nivelul din 2009 însă pe anumite segmente depreţ, cum este cel ridicat, am mai săltat", s spus Flaviu MihaiMeghişan, director executiv al grupului Simex.
În 2009, compania a ridicat preţurile cu 12-15% "în detrimentulvolumului". Grupul este format din şase producători în cadrulcărora lucrează în jur de 1.000 de oameni. În 2008 compania angaja1.200 de persoane şi rula afaceri de 20 mil. euro. Pentru 2010,Simex şi-a bugetat o creştere de 5-10%, dar care "nu înseamnăieşirea din criză" pentru că abia când vor ajunge la nivelul din2008 ar putea spune acest lucru.
La târgul de mobilă, Simex are unul dintre cele mai mari standuri,care potrivit reprezentanţilor ocupă 30% din pavilionul în caresunt situaţi. Producătorul participă la patru târguri în afaraţării, două la Moscova şi două la Kiev. "Moscova este maicosmopolit pentru că de acolo vin ideile, iar Ucraina este maiconcret", a spus Meghişan.
Un alt producător însă de talie mai mică, Szel Mob din Harghita,prezent pentru a treia oară la acest târg, spună că ţinteşte atâtfirme cu care să încheie contracte de export, cât şi persoanefizice. Compania livrează 95% din producţie la export, iar anultrecut a avut o cifră de afaceri de aproape 2 mil. euro. "Avempreţuri de producători, nu de criză. Nu am scăzut preţurile", aspus Szel Gabor, administrator al firmei. Un dormitor de stejareste de 1.561 de euro, iar unul de brad 793 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO