Retail

Tendinte 2017. Configurarea comerţului românesc continuă în 2017 cu noi tranzacţii şi deschideri de magazine

4 ian 2017 Autor: Cristina Rosca

Vezi galeria foto Evenimentul anului 2016. Vânzarea Profi pentru peste 533 de milioane de euro: Lanţul de supermarketuri Profi a fost vândut la finalul lui 2016 pentru 533 mil. euro, aceasta fiind cea mai mare tranzacţie de anul trecut şi totodată cea mai mare mutare din istoria comerţului local. Profi, o reţea de 501 magazine, a trecut din ograda unui fond de investiţii în a altuia, respectiv de la Enterprise Investors la Mid Europa Partners.

Anul 2017 se anunţă a fi un nou an important pentru retailul local, cu noi tranzacţii care se negociază deja şi cu altele care sunt abia în pregătire. Jucătorii mari din piaţă vor continua să se extindă cu zeci, chiar peste 100 de magazine fiecare, în timp ce retailerii de mai mici dimensiuni vor căuta o reţetă pentru a supravieţui pe o piaţă tot mai concurenţială. În ceea ce priveşte consumul, acesta ar putea să îşi continue trendul ascendent, mai ales după o nouă reducere a TVA şi după majorarea salariilor, însă avântul s-ar putea atenua.

1. S-ar putea semna o nouă tranzacţie de peste 100 de milioane de euro în 2017. În fiecare din ultimii doi ani retailul modern local a trecut prin cel puţin o tranzacţie importantă, fie că este vorba de preluarea Billa de către Carrefour în decembrie 2015, de vânzarea a 15% din Metro Cash & Carry de către omul de afaceri Ion Ţiriac către nemţii de la Metro în toamna aceluiaşi an sau de preluarea Profi de către un alt fond de investiţii. Această ultimă tranzacţie a fost cea mai importantă mutare de anul trecut şi totodată cea mai mare din istoria comerţului local. Magazinele Profi au fost vândute în noiembrie 2016 pentru 533 mil. euro de către Enterprise Investors către Mid Eu­ropa Partners.

Anul 2017 ar putea fi anul unei noi tranzacţii pe piaţa locală de retail în contextul în care şi alţi jucători îşi analizează poziţia pe piaţă sau deja negociază un potenţial exit. O nouă tranzacţie ar putea însemna consolidarea poziţiei unui jucător deja existent sau intrarea unui nou nume pe piaţa evaluată la 17-18 mld. euro. Valoarea ia în calcul atât rezultatele comerţului modern, cât şi pe cele ale comerţului tradiţional.

 

5. Comerţul modern îşi va continua expansiunea cu peste 200 de magazine în 2017? An de an jucătorii din comerţul local au continuat expansiunea, deschizând între 150 şi 250 de magazine noi. Comerţul modern a ajuns la aproape 2.000 de magazine în anul trecut după ce au fost inaugurate 240 de unităţi sub mai multe formate, respectiv supermarketuri, hipermarketuri, magazine de tip discount sau cash & carry. Jucătorii din industrie au investit 220-230 de milioane de euro anul trecut doar în deschideri de magazine, potrivit estimărilor ZF. Acestei sume i se adaugă cele aproape 100 de milioane de euro plătite de Carrefour pentru Billa, un brand care va dispărea din piaţă până la finalul anului.

Lanţul de supermarketuri Profi a deschis peste 130 de magazine, ajungând la circa 500 de unităţi. Retailerul a devenit pentru al doilea an consecutiv campionul expansiunii, deschiderile pe bandă rulantă având loc în contextul în care compania şi-a schimbat acţionarul acest an.

Profi este singur responsabil pentru mai bine de jumătate din toate deschiderile din comerţul modern local în 2016. Mai mult, pentru 2017 a anunţat cel puţin la fel de multe deschideri. Alţi retaileri precum Mega Image sau Kaufland au anunţat la rândul lor că vor continua expansiunea.

 

Continuarea pe ZFCorporate

ZF Corporate este serviciul de business intelligence al Ziarului Financiar. Pentru a putea avea acces la informatii trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Agricultură, Energie şi altele) - vezi prezentarea video a ZFCorporate. Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro sau daniel.mircioiu@m.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 04.01.2017

 
Cuvinte cheie:
comert
, retail
, tendinte 2017
, magazine
, consum
, retaileri
, vanzari
, expansiune
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide