Companii

Tendinte 2017. Configurarea comerţului românesc continuă în 2017 cu noi tranzacţii şi deschideri de magazine. S-ar putea semna o nouă tranzacţie de peste 100 de milioane de euro în 2017

Tendinte 2017. Configurarea comerţului românesc...

Autor: Cristina Roşca

07.01.2017, 11:31 1652

1. S-ar putea semna o nouă tranzacţie de peste 100 de milioane de euro în 2017. În fiecare din ultimii doi ani retailul modern local a trecut prin cel puţin o tranzacţie importantă, fie că este vorba de preluarea Billa de către Carrefour în decembrie 2015, de vânzarea a 15% din Metro Cash & Carry de către omul de afaceri Ion Ţiriac către nemţii de la Metro în toamna aceluiaşi an sau de preluarea Profi de către un alt fond de investiţii. Această ultimă tranzacţie a fost cea mai importantă mutare de anul trecut şi totodată cea mai mare din istoria comerţului local. Magazinele Profi au fost vândute în noiembrie 2016 pentru 533 mil. euro de către Enterprise Investors către Mid Eu­ropa Partners.

Anul 2017 ar putea fi anul unei noi tranzacţii pe piaţa locală de retail în contextul în care şi alţi jucători îşi analizează poziţia pe piaţă sau deja negociază un potenţial exit. O nouă tranzacţie ar putea însemna consolidarea poziţiei unui jucător deja existent sau intrarea unui nou nume pe piaţa evaluată la 17-18 mld. euro. Valoarea ia în calcul atât rezultatele comerţului modern, cât şi pe cele ale comerţului tradiţional.

 

2. Îşi va continua consumul tren­dul ascendent după noi reduceri de TVA şi majorări salariale? O nouă majorare a salariului minim până la 1.450 de lei şi reducerea TVA la produse nealimentare de la 20% la 19% ar putea da în 2017 un nou imbold consumului care creşte susţinut deja de doi ani. Reducerile anterioare de TVA precum şi celelalte măsuri de relaxare fiscală din ultimii ani au pus consumul pe un trend puternic ascendent în 2015 şi 2016. Avansul de aproape 9% din 2015 – susţinut în special de vânzările de pro­duse alimentare – a amintit de anii de boom. Mai mult, pentru prima dată după 2008 consumul a redevenit vioara întâi a economiei. Şi anul trecut creşterea eco­nomică a fost susţinută de consumul intern care şi-a continuat avansul, susţinut în special de vânzările de bunuri nealimentare. Totuşi, şi după ce efectul de bază al redu-cerii TVA s-a dus, consumul de alimente şi-a continuat creşterea, deşi mai temperat, semn că românii au apetit pentru consum şi mai mulţi bani de cheltuit.

 

3. Creşterea puterii de cumpărare va duce la o stagnare a vânzărilor de mărci private. Mărcile private au crescut puternic în perioada crizei financiare, ajungând ca în circa un deceniu să mănânce aproape 15% din piaţa bunurilor de larg consum. În cazul unor categorii importante de alimente precum laptele, ciocolata sau iartul, aceste produse „no-name“ au ajuns chiar pe primele locuri în vânzări. Totuşi, vânzările produselor Pilos, Delhaize sau K-Classic au luat avânt în criză, când românii au devenit mai atenţi la modul în care îşi cheltuie banii. Preţul a devenit principalul argument în procesul de achiziţie, iar în cazul mărcilor private preţul este cu până la 30% mai mic decât în cazul mărcilor consacrate. În anii de boom însă brandul era principalul argument în procesul de achiziţie, iar odată cum creşterea salariilor, cu reducerea TVA şi deci cu creşterea puterii de cumpărare, brandul ar putea deveni tot mai important.

4. Vor continua majorările salariale în retail. Se va apropia salariul unui casier de media pe ţară? În ultimii doi ani retailerii, în frunte cu Kaufland şi Lidl, au anunţat majorări salariale pe bandă rulantă pentru casierii şi lucrătorii comerciali, care reprezintă circa 90% din totalul angajaţilor lor. Datorită deschiderii constante de noi magazine, retailerii au ajuns unii dintre cei mai mari angajaţi de pe piaţa locală, cu câ­teva mii de salariaţi fiecare. Totuşi, casierii şi lucrătorii comerciali sunt printre cei mai prost plătiţi angajaţi din economie.

Concu­renţa de pe piaţa muncii şi majorarea sala­riu­lui minim la nivel de economie la 1.200 de lei brut au dus însă la majorarea şi a salariilor din domeniul retailului. Mai mult, după ce timp de mulţi ani subiectul sala­riilor a fost unul tabu, retailerii au început să ofere date privind salariile plă­tite. Totuşi, salariile lucrătorilor comerciali şi casierior nu ajung în majoritatea cazurilor la media pe ţară, de 2.000 de lei net (aproape 3.000 de lei brut).

Totuşi, la finalul anului trecut oficialii Metro Cash & Carry au anunţat că începând cu 2017 un casier va câştiga 2.000 de lei net pe lună, acest anunţ putând declanşa o nouă luptă pe salariu în domeniu.

 

5. Comerţul modern îşi va continua expansiunea cu peste 200 de magazine în 2017? An de an jucătorii din comerţul local au continuat expansiunea, deschizând între 150 şi 250 de magazine noi. Comerţul modern a ajuns la aproape 2.000 de magazine în anul trecut după ce au fost inaugurate 240 de unităţi sub mai multe formate, respectiv supermarketuri, hipermarketuri, magazine de tip discount sau cash & carry. Jucătorii din industrie au investit 220-230 de milioane de euro anul trecut doar în deschideri de magazine, potrivit estimărilor ZF. Acestei sume i se adaugă cele aproape 100 de milioane de euro plătite de Carrefour pentru Billa, un brand care va dispărea din piaţă până la finalul anului.

Lanţul de supermarketuri Profi a deschis peste 130 de magazine, ajungând la circa 500 de unităţi. Retailerul a devenit pentru al doilea an consecutiv campionul expansiunii, deschiderile pe bandă rulantă având loc în contextul în care compania şi-a schimbat acţionarul acest an.

Profi este singur responsabil pentru mai bine de jumătate din toate deschiderile din comerţul modern local în 2016. Mai mult, pentru 2017 a anunţat cel puţin la fel de multe deschideri. Alţi retaileri precum Mega Image sau Kaufland au anunţat la rândul lor că vor continua expansiunea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO