Fiul miliardarului Ion Ţiriac şi reprezentantul acţionaruluiîn consiliile de administraţie ale Ţiriac Holdings, UnicreditŢiriac Bank, Allianz Asigurări şi Metro Cash & Carry a decis săschimbe strategia pentru proiectul imobiliar exclusivist Stejariidin nordul Capitalei şi să scoată apartamentele spre închiriere, opiaţă atacată recent şi de alţi dezvoltatori imobiliari. Dinproiectul de 280 de apartamente s-au vândut până în prezent înjur de 20 de locuinţe.
Inspirat de politica dezvoltatorilor imobiliari din Monte Carlo,familii care construiesc case, dar pe care le păstrează înproprietate mai multe generaţii, Ion Alexandru Ţiriac, 33 de ani, adecis că o parte din proiectul exclusivist Stejarii să fiedestinat închirierii, aproximativ 260 de apartamente.
Modelul Monte Carlo
"Noi avem la Monte Carlo un apartament închiriat de30 de ani. Am dori foarte mult să-l cumpărăm, dar proprietarul nudoreşte să vândă", spune fiul fostului mare tenismen român, careşi-a dezvoltat afacerile din România începând din 1990 şi care aadus pe piaţa locală nume precum Mercedes-Benz, Ford sau MetroCash & Carry.
Ţiriac Jr. este convins că acest concept de business poate prindeşi în România şi spune că 1.000 de oameni vor sta în complexulrezidenţial până în 2014, când se va finaliza şi partea a doua aproiectului, şi va fi gata şi un club pentru cei care locuiescacolo.
"La Monte Carlo, toate apartamentele de la mare şi cele premiumsunt deţinute de o singură familie, care le-a construit acum 60 deani. Se vând doar apartamente fără privelişte bună, celepoziţionate slab, iar cele bune nu se vând, ci seînchiriază."
Preţul de închiriere pentru un apartament de două camere de 140mp, cel mai mic din cadrul complexului din nordul Capitalei va fide 13,8 euro/mp, faţă de o medie de până în 10 euro/mp în alteproiecte noi în care proprietarii închiriază locuinţe înCapitală. Astfel, chiria minimă lunară s-ar situa în jurul a2.000 de euro, dar Ion Alexandru Ţiriac spune că nu va semnaniciun contract pe o perioadă mai mică de un an, iar principaliichiriaşi ar putea fi executivii de top sau personalulambasadelor.
Păstrarea Stejarii în portofoliul Ţiriac Holdings reprezintăcontinuarea strategiei adoptate atât în ceea ce priveşte bancaUniCredit Ţiriac, şi compania de asigurări Allianz-Ţiriac în careomul de afaceri a rămas acţionar şi după ce a vândut pachetulmajoritar de acţiuni.
"Discounturi nu am făcut la vânzarea de apartamente, iar preţul devânzare era oricum apropiat de cel de construcţie. Planul iniţialera să stopăm vânzările pentru moment şi să le reluăm din 2012,dar acum ne-am decis să păstrăm în portofoliu Stejarii."
România are de recuperat încă 20 de ani pentru a ajunge la niveluleconomiilor europene, iar pe fondul acestui decalaj Ţiriac vede încontinuare un potenţial ridicat, atât pe piaţa auto, care o vede laun potenţial maxim de 700.000 - 1 milion de maşini vândute anual,adică de aproape zece ori mai mult decât nivelul de anulacesta.
Ce va fi în loc de Metro Otopeni
Planurile viitoare de extindere includ deschiderea unui nou centruauto la Piteşti, pentru mărcile Ford, Mitsubishi, Hyundai şiMercedes-Benz, care ar deveni astfel cea de-a treia inaugurare aunui centru auto din acest an, după Cluj şi Bucureşti.
"Avem 200 de hectare în total în România. Terenurile nu le-amachiziţionat pentru a face speculă imobiliară, ci pentru viitoareextinderi", a spus Alexandru Ţiriac.
Următorul proiect al lui Ion Alexandru Ţiriac vizează un teren de90 de hectare, unde va fi construit atât un complex rezidenţial,cât şi o sală polivalentă pentru spectacole.
"În apropierea fostului Metro Otopeni dorim să investim într-uncentru comercial care va include şi blocuri de locuinţe, şi o salăpolivalentă. Acolo discutăm de o investiţie de peste 1 miliard deeuro, pe care o vom realiza împreună cu un partener care a mairealizat astfel de proiecte", a spus Ţiriac.
În 2011, când cei de la Fondul Monetar Internaţional estimează orevenire pe un curs ascendent al economiei româneşti, Ion AlexandruŢiriac doreşte să construiască o clădire de birouri în apropiereaPieţei Victoriei.
În ceea ce priveşte Ţiriac Holdings, reprezentantul acţionarului asubliniat că şi în 2010 compania va "fi pe plus", cu toate căprofitul va fi unul scăzut determinat de criza economică, ce alovit unde compania are expunerile cele mai mari, în auto şiimobiliare.
Participaţiile minoritare
După exitul de anul trecut din afacerea Mercedes-Benz România, cândIon Ţiriac a vândut pachetul de 49% din acţiuni către Daimler AG,anul acesta omul de afaceri avea pe masă o ofertă pentru pachetulde 15% deţinut la Metro Cash & Carry din partea grupuluigerman. "Nu avem în plan ieşirea din afacerea Metro. Faptul că avemposibilitatea să vindem participaţia minoritară nu înseamnă că şiintenţionăm acest lucru", a spus Ţiriac.
Acelaşi răspuns a fost dat şi la întrebările legate de un posibilexit sau de diminuare a participaţiei la Allianz-Ţiriac Asigurărisau Unicredit Ţiriac Bank, unde Ion Ţiriac deţine 45% dinacţiuni.
Următoarea tranzacţie pe care o are în plan Ion Alexandru Ţiriacvizează compania de leasing din cadrul grupului, pentru care sedoreşte implementarea aceleiaşi strategii ca în cazul societăţii deasigurări şi a băncii. "La un moment dat ne vom alege un partenerpentru Ţiriac Leasing. Am ajuns la o mărime care necesită unpartener, iar acest lucru va implica probabil o tranzacţie deoarececine vine doreşte să deţină pachetul majoritar", a spus Ţiriac.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels