Companii

Topul celor mai valoroase 100 de companii din România

Topul celor mai valoroase 100 de companii din România

Topul celor mai valoroase 100 de companii din România

Autor: Dana Ciriperu

30.11.2011, 22:14 3661

Valoarea companiilor româneşti din top 100 a scăzut cu aproape 8 mld. euro anul acesta faţă de 2010, la 48 mld. euro, arată datele celei de-a şasea ediţii a Anuarului "Top 100 cele mai valoroase companii din România" realizat de ZF în colaborare cu Casa de investiţii Capital Partners.

Faţă de punctul maxim atins în 2007 - 100 mld. euro - valoarea companiilor locale este la jumătate, 60 din cele 100 de companii intrate în clasamentul din acest an fiind evaluate în scădere.

Datele cuprinse în cele şase ediţii ale topului arată modul în care s-a schimbat economia locală în anii de re­cesiune, o periodă în care au dispărut aproape 150.000 de companii, iar mulţi antreprenori au trecut de la lecţiile despre creştere agresivă la cele despre reorganizare şi chiar insolvenţă.

De antreprenoriat se leagă însă şi o nouă iniţiativă a ZF, care a realizat pentru prima dată în acest an un cla­sa­ment al celor mai valoroase 20 de companii deţinute de antreprenori români, o ierarhie condusă de RCS&RDS (Zoltan Teszari), Banca Transilvania şi Interagro (Ioan Niculae). "Avantajele competitive care au atras în trecut investiţii străine, ca de exemplu forţa de muncă ieftină şi fiscalitatea mai prietenoasă, încep să dispară treptat în faţa reconfigurării la nivel mondial a paradigmelor eco­nomice şi geopolitice. Astfel, sursa creşterii eco­nomice trebuie să fie mai mult decât oricând, inter­nă", spune Andreea Mladin, analist senior, departa­mentul M&A al Casei de investiţii Capital Partners.

Dacia, cel mai mare exportator al României, a intrat pentru prima dată în top zece cele mai valoroase companii locale, după ce compania a fost evaluată în creştere cu 15,5% faţă de anul trecut. Acesta este cel mai mare avans înregistrat de o companie din top zece.

În 2010 Dacia s-a clasat pe locul 11. Anul trecut, pe fondul intrării în producţie a SUV-ului Duster, primul 4x4 conceput a fi comercializat sub brandul de la Mioveni, Dacia a atins un nivel record al producţiei de peste 341.000 de unităţi din şase modele, fiind astfel una dintre cele mai eficiente şi productive uzine auto ale Renault la nivel mondial.

La nivelul întregului clasament, compania austriacă din industria lemnului Holzindustrie Schweighofer a înregistrat cea mai puternică ascensiune, fiind evaluată în creştere cu peste 110% faţă de anul precedent. În total, 24 de companii sunt mai valoroase decât anul trecut, în timp ce 16 companii intră pentru prima dată în clasament.

Evaluările au fost realizate de Capital Partners pornind de la date financiare selectate din surse publice. Pentru companiile listate a fost aleasă capitalizarea bursieră din ultima zi de tranzacţionare a lunii septembrie 2011. Evaluările sunt realizate numai în scop editorial şi ele nu reprezintă recomandări de investire în companiile prezente în top.

Aproape un sfert din companiile din top sunt din energie (23), sector urmat de industrie (15 companii), bănci (14) şi bunuri de consum (9). Telecomul, retailul, construcţiile, asigurările şi petrolul au între 4 şi 5 companii în top.

"Faptul că la o evaluare preliminară, primele 100 cele mai valoroase companii cu acţionariat privat majoritar românesc reprezintă puţin peste 5 mld. euro nu este o surpriză. Prin comparaţie doar valoarea OMV Petrom în 2011 este de 3,7 mld. euro. De asemenea, din cele 100 cele mai valoroase companii private cu acţionariat majoritar românesc, top 20 reprezintă mai mult de jumătate din valoare", mai spune Andreea Mladin.

Gala ZF din acest an premiază cele mai valoroase cinci companii din România (Petrom, Hidroelectrica, Orange, Romgaz şi Vodafone), dar şi cele mai valoroase cinci companii româneşti controlate de oameni de afaceri locali (RCS&RDS, Banca Transilvania, Interagro, Grup Servicii Petroliere şi Dedeman). De asemenea, în cadrul Galei s-au acordat şi cinci premii speciale pentru Monica Iavorschi, CEO al Arctic, Hidroconstrucţia, Rompetrol Rafinare, Capital Partners şi Enel Distribuţie.

Gala ZF a fost sponsorizată de Siveco, Orange, Eximbank, Rompetrol, Petrom, UPC, BVB, BRD, Lenovo, Alico, Salans, Nissa, Academica Medical Center şi Niran.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO