Companii

Cum a ajuns Nurofen cel mai vandut medicament fara reteta din Romania

Topul celor mai vandute medicamente: Cum a ajuns Nurofen cel mai vandut medicament fara reteta din Romania
02.10.2009, 00:00 2444

"Va recomand Nurofen Plus", este sfatul pe care farmacisteleaceleiasi unitati il dau la solicitarea unui client interesat de unprodus impotriva durerii. Tot Nurofen ar putea fi recomandareafarmacistilor si in cazul racelii atat la adulti, cat si lacopii.

Aceste recomandari cumulate cu investitii in promovare demilioane de euro au urcat Nurofen pe prima pozitie in topul celormai vandute medicamente fara prescriptie (OTC-uri) de pe piatalocala, insa ii asigura si un loc in top zece general al celor maivandute medicamente din Romania.

De mai multi ani, Nurofen a castigat lupta cu branduri localemai vechi precum Algocalmin si Antinevralgic, iar diferenta fata deurmatorul OTC clasat in top zece este considerabila.

Cu toate acestea, perioada actuala nu este printre cele maifavorabile brandului produs de firma Reckitt Benckiser, vanzarileinregistrand un declin de 21% in prima jumatate a acestui an, fatade perioada similara din 2008. Pe segmentul de OTC-uri, venituriledepind in principal de puterea de cumparare, in scadere in aceastaperioada. Nurofen a scos din buzunarele romanilor 5,9 mil. euro inprima jumatate a acestui an, adica mai putin chiar decat reusea sascoata in perioada similara din 2007.

Intra in Romania printr-un parteneriat cu A&DPharma

Povestea Nurofen incepe in Romania in 1996, cand A&D Pharma,astazi cel mai mare grup farmaceutic local, a reusit sa castigecontractul cu Boots Healthcare International pentru produsele dinportofoliul acestora, iar Nurofen a ajuns in numai o saptamana "intoate farmaciile din mediul urban", potrivit reprezentantilorA&D Pharma.

Cu toate acestea, primul produs Boots lansat a fost Strepsils,iar abia apoi Nurofen pentru durere.

Compania a inceput apoi promovarea pe TV, iar Nurofen a castigatrapid in notorietate. La acea vreme, pe segmentul medicamentelorfolosite in tratamentul durerii (analgezice), Nurofen se batea cuEferalgan (produs de Bristol Myers Squibb) si Panadol (produs deGSK).

Dintre medicamentele locale, concura in principal cu Algocalmin,care se pozitiona pe segmentul scazut de pret. Persoanele intrebatede ZF, care au dorit sa-si pastreze anonimatul, spuneau ca nuexistau studii despre produselele si companiile active pe aceapiata, iar promovarea se facea "orbeste".

Singurele feedback-uri pe care le aveau erau cele dindistributia catre farmacii, si care erau "foarte bune".

A&D Pharma avea la acea data un contract de promovare sidistributie al produsului, avand exclusivitate in Romania. Rapid,Nurofen a urcat in top 3 cele mai vandute produse ale companieiromanesti.

In 2005, Boots intra in portofoliul Reckitt Benckiser, iarevolutia produsului in Romania intr-o noua etapa. Anul trecut,Reckitt Benckiser Romania SRL a avut o cifra de afaceri de 40 demilioane de euro si un profit de 2,8 mil. euro, cu numai 26 deangajati, conform datelor de la Ministerul de Finante.

Treptat, Reckitt incepe sa se implice in promovarea Nurofen,alaturi de A&D Pharma, pentru ca astazi grupul romanesc saramana doar cu distributia produselor.

Reprezentantii Reckitt Benckiser nu au oferit informatii pemarginea acestui subiect pana la inchiderea editiei.

Promovarea, cheia cresterii OTC-urilor

Nurofen este produsul cu cele mai mari vanzari pe segmentul deOTC-uri, dar si medicamentul care beneficiaza de sumele cele maimari investite in promovare. Astfel, potrivit datelor companieiAlfa Cont, in perioada ianuarie - august 2009, Nurofen a investitin promovare 12,2 mil. euro (suma calculata in sistem rate-card),cu 35% mai mult fata de perioada similara a anului trecut.

Spre deosebire de medicamentele cu prescriptie, care nu pot fipromovate decat medicilor specialisti, in cazul medicamentelor faraprescriptie functioneaza sistemul de promovare clasic. Bugetulpentru promovarea Nurofen s-a dublat incepand cu 2005, data la carese investeau 5 mil. euro (in sistem rate card).

Pe locul doi in topul medicamentelor OTC cu cele mai mari bugetede promovare se afla Coldrex, cu un buget de 9,4 milioane de euro,Digest Duo, Tranzactiv si Aspirin.

Astfel, primele cinci branduri de OTC-uri de pe piata locala, auinvestit in promovare circa 46 mil. euro in perioada ianuarie -august, in crestere cu 72% raportat la aceeasi perioada din2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO