Companii

Topul celor mari mari distribuitori din industria bunurilor de larg consum

Topul celor mari mari distribuitori din industria bunurilor de larg consum
13.06.2010, 23:42 3809

Pe o piaţă lovită de scăderi în consum, în special pe segmentulproduselor nealimentare, o parte din marile businessuri dindistribuţia bunurilor de larg consum au continuat să înregistrezecreşteri de vânzări, arată datele Anuarului de business al României"Cei mai mari jucători din economie" care va apărea pe piaţă lasfârşitul lunii iunie.

Strategiile de creştere pe care au mizat antreprenorii au fostparteneriatele noi cu furnizorii, în timp ce majorările de capitaloperate în cursul anului trecut le-au pus afacerile la adăpost deblocajele financiare din comerţ. Astfel, piaţa de profil nu şi-apierdut dinamismul nici în 2009.

Cele mai mari oportunităţi de creştere pentru companiilespecializate pe distribuţie au venit de la importatori: Macromex apreluat distribuţia îngheţatei Algida la începutul lui 2009, iarInterbrands a pus în portofoliu cosmeticele Bourjois, în timp ce Elgeka Ferfelis a demaratdistribuţia locală a lubrifianţilor auto Shell.

Schimbări cu impact

Primele luni din 2010 au adus alte două schimbări cu impact înieharhia jucătorilor din top: grupul Aquila din Ploieşti, unuldintre cele mai dinamice companii de profil din ultimii ani, ademarat distribuţia de automate Lavazza realizată anterior deproducătorul Doncafe (Strauss). Mişcarea vine la câteva luni de ladezvoltarea parteneriatului cu gigantul Unilever - cel mai marefurnizor al său - prin preluarea teritoriilor acoperite anterior defirma Legato din Galaţi.

A doua mişcare importantă din acest an a venit în sectoruldistribuţiei de ţigarete: Astral Impex, companie cu o expunere marela insolvenţa reţelei locale de supermarketuri SPAR (ca acţionar aloperatorului magazinelor), a ieşit din sistemul de distribuţie alPhilip Morris, teritoriile sale fiind preluate de către SimbaInvest şi Top Brands Distribution - ceilalţi doi parteneri de drumlung ai producătorului.

Cea mai surrprinzătoare mişcare pe piaţă a fost însă otranzacţie, anunţată în luna martie a acestui an: preluareadiviziei Wella România a P&G de către gigantul din distribuţieInterbrands. Compania controlată de familia Sarkis din Liban intrăastfel în saloane de coafură cu produsele Wella Professional.

Mişcarea este surprinzătoare pentru că este prima divizievândută de gigantul din industria FMCG Procter & Gamble pepiaţa locală. În plus, în special după intrarea României în UE,majoritatea tranzacţiilor din sectorul FMCG au fost preluări dedistribuitori locali de către producători internaţionali şi nuinvers. Cele mai recente astfel de tranzacţii au fost achiziţiadistribuitorului Distrifrut de către producătorul american defructe Dole (în 2009) şi cea a pachetului majoritar al Delaco decătre francezii de la Bongrain (în 2010).

În 2009, multe dintre companiile mari din sectorul distribuţieiFMCG au trecut prin reorganizări şi remodelări de business, încontextul creşterii presiunii pe preţuri mici la raft.

Controlul costurilor, la ordinea zilei

Dacă până în 2008 nici nu aveau timp să gândească măsuri deeficientizare a businessului pentru că rulajele creşteau cu 20-30%anual doar de pe urma exploziei consumului, anul trecut acţionariimarilor distribuitori au pus reducerea costurilor pe primulloc.

"Controlul costurilor a devenit mai important ca oricând în2009; acest lucru este normal pentru că, în momentul în carecreşterile dispar, trebuie să te uiţi mult mai atent la eficienţaoperaţiunilor. În acelaşi timp, este important şi să dezvolţi noibusinessuri", spunea Dan Minulescu, proprietarul companieiMacromex. El a mai precizat că, la nivelul pieţei, cel mai mult s-aresimţit în rulajele distribuitorilor de bunuri de larg consumcontracţia vânzărilor în HoReCa (hoteluri, restaurante, catering),mai abruptă decât declinul din comerţ.

Printre măsurile de eficientizare a businessurilor dindistribuţie s-au numărat reducerea numărului de spaţii dedepozitare sau reorganizarea departamentelor de vânzări.

La nivelul efectivelor de angajaţi, cele mai mari restructurăriau fost realizate în 2009 de Interbrands şi au făcut parte dinproiectul de remodelare a businessului demarat în 2007: compania adesfiinţat circa 300 de locuri de muncă în cursul anului trecut.Cei mai mulţi competitori ai săi au profitat anul trecut defluctuaţia normală de personal pentru a-şi reduce efectivele deangajaţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO