Companii

Topul proprietarilor de malluri: cine are 100 ha de spatii comerciale. Intre primii zece proprietari se afla trei romani: Iulian Dascalu, Dan Adamescu si Gabriel Popoviciu.

Topul proprietarilor de malluri: cine are 100 ha de spatii comerciale

Autor: Cristi Moga

15.03.2010, 23:13 1189

Cei mai mari zece proprietari de centre comerciale din Romania detin spatii cu o suprafata inchiriabila de 940.000 mp, adica aproape 100 de hectare de malluri, pentru care au investit circa 2 miliarde de euro, mai mult de jumatate din bani provenind de la banci.

Aceasta afacere, in care antreprenorii romani au reusit sa stea in piata concurand cu firmele internationale, le aduce primilor zece proprietari venituri anuale din chirii de 200-250 de milioane, reiese dintr-o analiza a ZF.

Ieseanul Iulian Dascalu este in continuare cel mai mare proprietar de centre comerciale din Romania, cu un portofoliu de 175.000 de metri patrati inchiriabili in cele patru malluri sub brandul Iulius detinute in Iasi, Timisoara, Suceava si Cluj.

Printre romanii care se afla in top se mai numara Dan Adamescu, cel care controleaza proiectele Unirea Shopping Center din Bucuresti si Brasov si Gabriel Popoviciu, proprietarul centrului Baneasa Shopping City din nordul Capitalei. Cu toate acestea, in "coasta" lui Dascalu nu se afla un antreprenor roman, ci austriecii de la Immoeast, care au cumparat in 2006-2007 trei centre comerciale operationale - Polus Cluj, Euromall Pitesti si Armonia Arad, cu o suprafata inchiriabila cumulata de 127.000 de metri patrati. Austriecii sunt, de altfel, singurii care ii ameninta pozitia lui Dascalu. Proprietarii celor mai mari centre comerciale din Bucuresti, Sparkassen Immobilien (Sun Plaza) si AFI Europe (Cotroceni Park), au intrat direct in topul celor mai mari zece proprietari de malluri, in care se mai gaseste compania cu actionariat turc Anchor Grup (Bucuresti Mall si Plaza Romania), BelRom (European Retail Park Bacau si Focsani), Omilos (ERA Oradea si Iasi) si Argo (Shopping City Sibiu si Suceava).

Belgienii de la BelRom, aflati in clasamentul celor mai mari proprietari de spatii comerciale pe locul patru, l-ar fi putut depasi pe Iulian Dascalu daca ar fi pastrat in proprietate toate proiectele realizate pe piata locala, respectiv cinci parcuri comerciale.

Strategia acestora nu era insa de a tine prea mult timp proiectele in administrare, astfel ca trei dintre acestea, situate in Sibiu, Targu Mures si Braila, au fost vandute pentru circa 230 de milioane de euro, iar firma mai detine acum doar parcurile comerciale din Bacau si Focsani.

Cine i-a mai amenintat pozitia lui Dascalu? Potrivit planurilor de dinainte de criza ale austriecilor de la Immoeast, pana in prezent acestia ar fi trebuit sa detina in proprietate cel putin sapte centre comerciale in Romania.

Doua dintre acestea ar urma sa fie finalizate pana la sfarsitul acestui an - Gold Plaza Baia Mare si Polus Center Constanta -, iar in urmatoarea perioada ar putea fi reluate lucrarile la proiectele Euromall Galati sau West Gate din Craiova.

La nivel de planuri, o serie lunga de investitori si-au anuntat intentia de a intra in topul celor mai mari dezvoltatori de centre comerciale. Treptat insa, planurile au fost ajustate, astfel ca numeroase proiecte au ramas doar "pe hartie". Printre companiile care au anuntat cele mai agresive planuri pentru realizarea unor centre comerciale se numara israelienii de la Plaza Centers, GTC, Mivan sau portughezii de la Sonae Sierra. De construit insa, in prezent se mai construiesc doar trei-patru proiecte, dintre care unul urmeaza a fi inaugurat chiar saptamana viitoare, la Arad, primul proiect din Romania al companiei maghiare Atrium Centers.

 

De ce se bat investitorii pe aceasta piata?

In urma cu trei-patru ani, Romania avea doar 10-15 centre comerciale, respectiv un stoc de 7-8 ori mai mic fata de Polonia sau Cehia, raportat la numarul de locuitori. Pornind de la aceasta statistica si de la estimarea ca Romania va avea acelasi trend ascendent economic cu statele care au aderat mai devreme la Uniunea Europeana, investitorii au mizat sute de milioane de euro in aceasta piata. Cresterea economica era asociata cu cresterea consumului, ceea ce inseamna afaceri mai bune pentru retaileri, respectiv chirii mai mari pentru proprietari.

O mica parte dintre acesti investitori au anticipat insa intensitatea cu care criza financiara avea sa loveasca inclusiv Romania, astfel ca multe companii au ramas cu banii blocati in terenuri sau chiar in centre comerciale construite in zone supraevaluate din punctul de vedere al puterii de cumparare. Vanzarile retailerilor sunt mici, iar chiriile sunt in consecinta.

 

A trecut perioada de boom

In ultimii trei ani, la fiecare cinci saptamani se deschidea cate un nou centru comercial. Anul acesta, ritmul va scadea la un proiect nou la fiecare trei luni, iar pentru 2011 planurile dezvoltatorilor sunt incerte. Speranta retailerilor si a proprietarilor de centre comerciale se leaga in primul rand de economie, care ar putea readuce increderea consumatorilor, astfel incat numarul centrelor comerciale sa nu inceapa sa scada.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO