Transportatorii low-cost au „muşcat“ 60% din traficul aerian de pasageri. „Este o greşeală a companiilor de linie că nu reuşesc să vadă faptul că Bucureştiul creşte ca destinaţie turistică”

18 apr 2016 Autor: Mădălina Panaete

Companiile aeriene low-cost, care în ultimii ani s-au dezvoltat puternic mizând pe pre­ţurile mici într-o perioadă în care veni­turile populaţiei au fost pe o pantă descen­dentă, au ajuns la o cotă de piaţă de circa 60% din traficul de pasageri care au tran­zitat anul trecut aeroporturile din România, arată calculele ZF.
 
Astfel, din traficul de peste 13 milioane de pasageri înregistrat anul trecut pe aero­por­turile locale, mai bine de 7,5 milioane au fost „susţinuţi“ de companiile low-cost.
 
Companii precum Wizz Air, Blue Air, Ryanair sau AirBerlin sunt doar câteva din cele care au pariat în ultimii ani pe piaţa din România. Cea mai mare companie low-cost după numărul de pasageri a fost anul trecut Wizz Air, compania din Ungaria transpor­tând anul trecut 4,5 milioane de pasageri pe rutele din şi spre România. Jozsef Varadi, CEO şi fondator al Wizz Air, spunea recent că estimează ca în cinci ani compania pe care o conduce să ajungă la 9-10 mi­lioane de pasageri în România.
 
Dacă Wizz Air a avut o evo­luţie constantă în ultimii ani şi a lansat în fiecare an curse noi, nu acelaşi lucru s-a întâmplat în cazul Ryanair, cel mai mare transportator aerian low-cost din Europa. Ryanair, companie cu sediul la Dublin, a avut o prezenţă marginală în România până în 2014, cochetând doar cu nişte zbo­ruri de pe câteva aeroporturi din pro­vincie. Declicul s-a produs în 2014, atunci când Ryanair a intrat pe aeroportul Henri Coandă cu zboruri spre Dublin şi Londra. Ulterior, activitatea companiei de pe plan local a crescut rapid, Ryanair lansând zboruri către mai multe destinaţii din Italia, Spania şi Belgia.
 
În plus, la începutul acestui an compania a anunţat că va intra şi pe aeroportul din Timişoara, de unde va opera zboruri spre Bucureşti, dar şi spre mai multe destinaţii externe. Michael OíLeary, CEO al com­paniei aeriene, spunea că în cinci ani vrea să ajungă la 10 milioane de pasa­geri pe piaţa locală. Declaraţia executivului, alături de cea făcută de şeful Wizz Air, vin să întărească pariul pus de jucătorii low-cost pe piaţa româ­nească în condiţiile în care companiile aeriene care practică preţuri mici şi-au con­solidat deja poziţiile în ţările din Vest. Astfel, România şi alte ţări din sud-estul Europei vor deveni în următorii ani câm­pul de luptă al celor mai mari operatori low-cost.
 
Singura companie românească low-cost care se bate cu cei doi jucători internaţionali este Blue Air, care anul trecut a înregistrat circa 2 milioane de pasageri şi şi-a întărit poziţia pe piaţa locală a zborurilor aeriene. Blue Air este a treia cea mai mare companie aeriană din România, după Wizz Air şi Tarom.
 
Companiile aeriene low-cost au con­tribuit în ultimii ani la creşterea numărului de turişti străini în România datorită preţurilor mici practicate. În plus, se dezvoltă şi turismul de weekend, cel puţin în Bucureşti.
 
Lucian Boronea, directorul general al agenţiei de turism Accent Travel, şi membru al Asociaţiei pentru Promovarea şi Dez­voltarea Turismului în Bucureşti, o organi­zaţie ale cărei baze se pun, spune că a obser­vat o mai mare deschidere a com­paniilor low-cost pentru campanii comune de promovare a Bucureştiului.
 
„Este o greşeală a companiilor de linie că nu reuşesc să vadă faptul că Bucureştiul creşte ca destinaţie turistică. Blue Air, Wizz Air şi Ryanair vor campanii comune de pro­movare a Bucureştiului. Reprezentanţii companiilor low-cost au zis că participă la bugetul de promovare a Capitalei în mod egal cu asociaţia de promovare pentru că ei cred în această destinaţie. Faptul că Ryanair îşi va pune o bază de operare la Bucureşti cu trei avioane este doar începutul“, apreciază executivul.
 
 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 18.04.2016

 
Cuvinte cheie:
cost
, pasageri
, muscatura
, trafic aerian
, transportatori
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide