Companii

Umbrărescu, Ouatu, Căşuneanu, fraţii Horpos, Theodor Berna, austriecii de la Strabag şi italienii de la Tirrena Scavi se bat pentru autostrăzi de 1 mld. lei

Umbrărescu, Ouatu, Căşuneanu, fraţii Horpos, Theodor Berna, austriecii de la Strabag şi italienii de la Tirrena Scavi se bat pentru autostrăzi de 1 mld. lei

Umbrărescu, Ouatu, Căşuneanu, fraţii Horpos, Theodor Berna, austriecii de la Strabag şi italienii de la Tirrena Scavi se bat pentru autostrăzi de 1 mld. lei

Autor: Andreea Neferu

23.08.2012, 00:07 3106

Firme româneşti precum Spedition UMB (controlată de Dorinel Umbrărescu) şi Straco Grup (Alexandru şi Traian Horpos), precum şi companii străine precum Tirrena Scavi (Italia), FCC Construccion (Spania) sau Strabag (Austria) s-au înscris în cursa pentru construcţia a 35 de kilometri de autostrăzi, pe rutele Gilău-Nădăşelu, respectiv Timişoara-Lugoj, lot 2. Dacă primul tronson, care face parte din autostrada Transilvania, are o lungime de circa 8,7 kilometri şi este estimat să coste între 317 şi 348 de milioane de lei (70,5 milioane de euro - 77,3 milioane de euro), cel de-al doilea, care aparţine Coridorului IV paneuropean, are o lungime de circa 25,6 kilometri şi ar urma să coste 612 milioane de lei (136 de milioane de euro).

Singurul antreprenor român care s-a încumetat să participe pe cont propriu la aceste licitaţii, fără a se asocia cu alte firme româneşti sau străine, este Dorinel Umbrărescu, care controlează doi dintre cei mai mari constructori români, Spedition UMB şi Tehnostrade, cu afaceri cumulate de peste 320 de milioane de euro şi profituri nete totale de 68 de milioane de euro.

"Suntem singura asociere românească de la A la Z. Eram mai mici, acum am crescut, avem experienţă în construcţia de autostrăzi, fapt ce ne-a permis să participăm pe cont propriu. Îndeplinim condiţiile de participare singuri", au declarat pentru ZF reprezentanţi ai constructorului Spedition UMB, care a participat la ambele licitaţii alături de cealaltă firmă deţinută de Umbrărescu, Tehnostrade. "Am participat şi la celelalte trei licitaţii (Dumbrava-Ilia, lot 2 şi lot 3, respectiv Ilia-Deva, în cazul cărora vor fi anunţate firmele care au depus oferte astăzi sau mâine - n. red.) tot singuri", au mai spus reprezentanţii Spedition UMB, firmă ce a lucrat la autostrăzile Bucureşti-Ploieşti şi Timişoara-Lugoj, lot 1. Această ultim tronson, cu o lungime de 9,5 kilometri, ar urma să fie inaugurat cel târziu pe 10 septembrie, cu aproape 8 luni înainte de termenul contractual, potrivit companiei Spedition UMB.

Foarte multe firme străine, în special din Spania şi Italia, s-au înscris în lupta pentru construcţia celor 35 de kilometri de autostrăzi. În contextul în care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) nu a atribuit de la începutul acestui an contracte foarte mari, cel mai mare fiind de circa 40 de milioane de euro pentru construcţia unui tronson din centura Capitalei, constructorii s-au înghesuit la licitaţiile de autostrăzi.

Printre regii români ai asfaltului care au participat la aceste licitaţii se numără şi Costel Căşuneanu, prin firma PA&CO International, care concurează alături de nemţii de la Hochtief pentru construcţia tronsonului de aproape 9 kilometri din autostrada Transilvania. De asemenea, Theodor Berna, care deţine şi constructorul Tehnologica Radion, participă la licitaţia pentru al doilea lot al autostrăzii Timişoara-Lugoj, însă prin altă firmă, Teloxim Con. Acest tronson a mai fost atribuit anul trecut consorţiului italian Tirrena Scavi-Societa per Condotte d'Acqua-Cossi Construzioni, dar rezultatul licitaţiei a fost contestat tocmai de consorţiul condus de firma românească Tehnologica Radion, controlată de Theodor Berna. De asemenea, la licitaţia pentru autostrada Gilău-Nădăşelu participă şi familia Ouatu prin firma Apolodor Grup Construct.

Multe firme străine se luptă pentru construcţia celor 35 de kilometri de autostrăzi, majoritatea fiind companii cu capital spaniol sau italian. În mod tradiţional, italienii de la Tirrena Scavi şi Pizzarotti sau spaniolii de la FCC Construccion şi Copisa au participat la aceste licitaţii, însă în lista cu asocierile care au depus oferte apar şi firme străine mai puţin cunoscute în infrastructura românească. Este vorba de firme precum Consorzio Stabile Alveare (Italia) sau Doprastav (Slovacia).

Procesul de selecţie durează în mod tradiţional aproximativ o lună de la data deschiderii ofertelor. Ulterior, în funcţie de contestaţiile care vor exista, se va trece la proiectarea şi construcţia propriu-zisă a acestor autostrăzi. CNADNR ar urma să anunţe zilele acestea şi firmele care au depus oferte pentru alţi aproape 72 de kilometri din autostrada Lugoj-Deva, cu o valoare de circa 3,1 miliarde de lei (circa 690 de milioane de euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO