Deşi comerţul tradiţional din România a pierdut constant jucători în ultimele două decenii, vânzările per magazin sunt cele mai mari din regiune. O explicaţie poate fi faptul că aproape jumătate din populaţia României trăieşte în mediul rural, unde comerţul modern este aproape inexistent.
Mai mult, executivii şi analiştii spun că în România comerţul tradiţional nu va dispărea tocmai pentru că există o pondere atât de mare a populaţiei care trăieşte în rural. Aceasta este cea mai mare pondere de la nivel european, mai mare chiar decât în Bulgaria. Cota de piaţă a comerţului tradiţional va mai scădea însă chiar sub 40% cât este acum, urmând să rămână în joc doar actorii care au reuşit să se specializeze sau să îşi securizeze o bază critică de clienţi.
Comerţul tradiţional a pierdut un sfert dintre magazine în perioada 2008-2017, până la finalul acestui an numărul de chioşcuri şi alimentare urmând să coboare sub 54.000.
Vânzările s-au întors însă la nivelul de 8,8 mld. euro, din 2008, după ce măsurile de relaxare fiscală au dat o gură de oxigen pieţei.