Companii

Un kilometru de metrou din Bucureşti costă şi 35 şi 55 de milioane de euro

Un kilometru de metrou din Bucureşti costă şi 35 şi 55 de milioane de euro

Autor: Andreea Mioara Neferu

22.04.2011, 16:04 1172

Cum seexplică însă diferenţa de preţ între cele două proiecte?

Ca răspuns lasolicitarea ZF, Gheorghe Udrişte, director general al Metrorex, adeclarat: "Suma este mai mare în cazul staţiei Valea Ialomiţeiavând în vedere că acolo există şi un depou subteran care vaasigura adăpostirea trenurilor, revizii, reparaţii, va fi şi ostaţie de spălare a vagoanelor, deci sunt multe dotari; în plus, vaexista şi o galerie de legătură cu metroul care se construieşte înzonă, care vine dinspre Romancierilor spre Râul Doamnei, este vorbadeci şi de o intersecţie de linii".

Depoul va avea ocapacitate de parcare şi întreţinere pentru nouă trenuri demetrou.Ambeleproiecte, atât staţia Valea Ialomiţei, cât şi tronsonul RâulDoamnei-Eroilor, au ca termen estimat de finalizare anii2014-2015.

Un kilometru de metrou, dotat completpentru exploatare şi pentru a circula cu călători, ajunge însă săcoste în medie 50-60 de milioane de euro, a mai adăugatUdrişte.

Pe de altă parte, în alte oraşe dinEuropa Centrală şi de Est, costurile pentru construirea unuikilometru de metrou sunt cu 15 până la 40% mai mici.

În Varşovia, un consorţiu format dinfirmele Astaldi, Gulermark Isaat şi PBDiM construieşte 19 kilometride metrou între staţiile Chrzanow şi Kondratowicza pentruaproximativ 800 de milioane de euro, adică un cost de 42 milioanede euro/kilometru, potrivit railway-technology.com.

Pe de altă parte, în Sofia, capitalaBulgariei, tronsonul de metrou Obelya - Nadezhda, cu o lungime de4,15 kilometri, se construieşte cu circa 130 de milioane de euro,adică 31 de mi lioane de euro pe kilometru, potrivit Metro politan,compania care are în subordine reţeaua de metrou dinSofia.

În altă ordine de idei, Metrorex sepregăteşte în iulie să pună în funcţiune tronsonul de metrou 1 Mai- Parc Bazilescu, cu o lungime de 2,62 de kilometri, proiectînceput dinainte de anul 1990.

Astfel, cele două noi staţii demetrou ce urmează să fie inaugurate la vară, Pajura şi ParcBazilescu, completează magistrala 4 de metrou, ce începe la Gara deNord. Circa 50% din lucrările de structură ale metroului, precum şio parte din staţia Pajura au fost realizate în urmă cu mai bine de20 de ani.

Metrorex pregăteşte şi alte licitaţii în2011.

"Sunt în pregătire licitaţiile pentrutronsoanele Eroilor - Piaţa Iancului şi Universitate - Pantelimon",a declarat Anca Boagiu, ministrul transporturilor.

Reţeaua de metrou din Bucureşti are olungime de circa 70 de kilometri şi 49 de staţii.Anul trecut, metroulbucureştean a consemnat un trafic de peste 177 de milioane depasageri, în creştere cu 5% faţă de anul 2009.

Metrorex vrea dublarea capacităţii detransport în următorii 20 de ani, în condiţiile în care în prezentreţeaua de metrou deţine doar 3,5% din lungimea de transport publica Capitalei, dar preia 25% din cererea de transport.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO