Companii

Un nou jucător îşi încearcă forţele în retailul de medicamente: farmaciile Belladonna şi-au propus să ajungă la 74 de unităţi

Un nou jucător îşi încearcă forţele în retailul de medicamente: farmaciile Belladonna şi-au propus să ajungă la 74 de unităţi

Autor: Ioana David

03.03.2012, 16:13 4416

Businessul început în 2001 a ajuns acum în mai toate cartierele Capitalei, unde concurează cu nume mai vechi în industrie, dar şi mai extinse precum Sensiblu, Catena, Dona, Help Net sau Centrofarm.

"Din 2001 până în prezent am deschis 57 de farmacii, exclusiv în Bucureşti şi suntem în continuă extindere. Avem în vedere deschiderea a încă 17 farmacii până la sfârşitul anului 2012. În acest moment ne concentrăm atenţia pe Bucureşti, astfel încât anul acesta vom fi în continuare prezenţi numai aici. Dacă în ţară există şi alte farmacii cu acelaşi nume, este doar o coincidenţă de nume", a spus Marius Andone, director executiv.

Extinderea companiei presupune fonduri de aproximativ 2 mil. euro care provin din credite bancare.

Contextul de piaţă

Extinderea reţelei Belladonna are loc în contextul unei lupte aprige între lanţurile de farmacii, care potrivit unei analize a ZF ajunseseră la 1.000 de unităţi la mijlocul anului 2011. Potrivit datelor din Anuarul Statistic al României, în anul 2009 existau 6.500 de farmacii pe piaţa locală.

Numai în primele şase luni ale anului trecut, cele mai mari cinci reţele de farmacii de pe piaţa locală, Sensiblu, Catena, Dona, Ropharma, Help Net, şi-au adăugat aproximativ 100 de unităţi. Astfel că, după o perioadă de câţiva ani în care au fost cu ochii pe mutări şi pe profitabilitate, retailerii de medicamente au reluat extinderea agresivă pe care au mai experimentat-o şi înainte de criză.

O altă explicaţie pentru lupta pentru extindere ar putea fi dată de legea farmaciei aşteptată să se modifice anul viitor. Astfel dacă în prezent există un criteriu demografic pentru deschiderea de noi farmacii (un număr de farmacii fixat prin lege ce se pot deschide la un anumit număr de locuitori şi care variază în funcţie de dimensiunea oraşului), de anul viitor s-ar putea renunţa la acesta. Din 2013, proprietarii de farmacii vor putea deschide oricâte farmacii vor dori. Reţele pot încerca astfel să-şi adjudece cele mai bune locaţii înainte să se renunţe la criteriul demografic.

Extinderea cere şi noi angajări

În cadrul farmaciilor Belladonna lucrează peste 500 de farmacişti şi asistenţi de farmacie, potrivit datelor prezentate de Andone, iar odată cu extinderea, compania urmează să-şi extindă echipa cu încă 150 de astfel de specialişti.

Cifra de afaceri a Farmaciilor Belladonna a atins 50 mil. euro la nivelul anului trecut, potrivit informaţiilor companiei. La Registrul Comerţului sunt înregistrate două companii - Belladonna Trade şi Belladonna Trade Pharm (înfiinţată în 2011), ambele din Ilfov.

Conform unor date care au apărut în Monitorul Oficial, acţionarii Belladonna Trade Pharm sunt Gheorghiţă Florin-Liviu şi Gheorghiţă Alina-Nicoleta, aceştia aprobând deschiderea mai multor puncte de lucru cu denumirea de "Farmacia Belladonna".

Cu cele 57 de farmacii pe care le operează, Belladonna nu se apropie de liderii Sensiblu, Catena şi Dona (cu peste 200 de unităţi fiecare), însă a devenit o prezenţă vizibilă pe piaţa Capitalei.

Cele mai multe reţele de farmacii de pe piaţa locală mizează pe gamele de cosmetice, dermato-cosmetice (produse la graniţa dintre cosmetice şi tratamente dermatologice) sau medicamente care se eliberează fără prescripţie medicală (OTC-uri) pentru a atrage cât mai mult cash.

În consecinţă, reţelele îşi promovează aceste produse, pentru care oferă reduceri de preţuri şi carduri de fidelitate. Belladonna, farmacii cu un model mai conservator din punctul de vedere al aspectului, nu derulează reduceri sau promoţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO