Un nou model de business: McDonald’s pariază pe prânzul la tastatură. „Livrările trebuie să se facă în maximum zece minute“

18 oct 2016 Autor: Cristina Rosca

Lanţul de restaurante McDonald’s livrează în zonele Piaţa Victoriei, Barbu Văcărescu, Pipera şi Mall Promenada, care adună împreună circa 120.000 de cor­poratişti. Acestea sunt cele mai im­portante zone de birouri din Bucureşti, care reunesc com­panii naţionale şi multi­naţioanle.

„Livrăm în zona Victoriei de circa trei ani. Acesta a fost primul proiect McDelivery din Bucureşti. Acest sistem de livrare la domiciliu mai funcţionează în zonele Barbu Văcărescu, Pipera şi Mall Promenada. Sunt zone în care cererea pentru acest tip de servire este foarte mare şi în care am investit constant în ultimii ani“, spune Daniel

Boaje, directorul general al McDonald’s în România şi acţionar majoritar al companiei, cu un pachet de 10%, restul de titluri fiind controlate de grupul maltez Premier Capital. Grupul ame­rican McDonald’s a vândut businessul local, care este acum operat în sistem de franciză.

Chiar şi cu un nou acţionar com­pania continuă planurile de dez­voltare începute anterior, respectiv livra­rea la domiciliu, expansiunea lanţului de res­taurante fizice şi a cafenelelor McCafe.

„Livrările la domiciliu trebuie să se facă în maximum 10 minute. De ase­menea, pentru a implementa acest sistem, restaurantele trebuie să fie pregătite operaţional pentru a putea face faţă numărului comenzilor. Vorbim despre transport special şi echipă dedicată.“

Daniel Boaje, care conduce de aproape şase ani operaţiunile locale ale McDonald’s, spune că se gândeşte la extinderea programului de livrare McDelivery şi deja se întâmplă acest lucru, doar că treptat, la fel ca şi în cazul reţelei de cafenele McCafe.

El spune că dez­voltarea unui astfel de sistem într-o anumită zonă se face doar dacă există po­sibilitatea de a asigura o experienţă iden­tică cu cea din restaurant. Fiind un lanţ de restaurante de tip fast-food, timpul de servire şi respectiv de livrare este un indicator cheie.

„McDelivery este un program care se află în teste la nivel global, cu unele ţări aflate într-un proces mai avansat, cu pre­cădere cele din Asia. În acest mo­ment încă nu există rezultate consoli­date pentru întregul sistem McDonald’s“, adaugă Daniel Boaje fără să ofere cifre.

O altă direcţie de dezvoltare pentru companie este deschiderea de cafenele McCafe. Momentan reţeaua are 23 de unităţi şi până la finalul anului vor mai fi inaugurate încă două. Cafenelele sunt deschise în interiorul restaurantelor McDonald’s, fie odată cu o nouă inau­gurare, fie ca urmare a unei remodelări a unui restaurant deja existent.

Prima cafenea McCafe din Ro­mânia a fost inaugurată în 2010 în restaurantul de la parterul Unirea Shopping City. Acesta este considerat a fi un restaurant stradal, fiind totodată pri­mul deschis de McDonald’s în Ro­mânia în 1995. De atunci au mai fost des­chise alte 22 de unităţi, astfel că în pre­zent lanţul numără 15 cafenele în Ca­pitală şi alte opt în cele mai impor­tante oraşe din ţară. Planurile McDonald’s nu se opresc însă aici, până la finalul anului fiind bugetate alte două deschideri în Timişoara şi Braşov.

Divizia de cafenele este un proiect pe care grupul american în dezvoltă nu doar în România, ci la nivel mondial. Prima cafenea McCafe s-a deschis în Australia, în 1993, şi de atunci conceptul s-a extins la nivel global, în cele mai multe ţări în care McDonald’s este pre­zent, explică Daniel Boaje. Momentan nu există o piaţă în care McCafe  să fie prezent în toate restaurantele reţelei.

Deschiderea unei cafenele lângă un restaurant McDonald’s duce la creş­terea vânzărilor, spuneau recent oficialii companiei fără a înainta cifre. Astfel, decizia de a extinde reţeaua este justificată. Dacă în România există 23 de cafenele McCafe, la nivel european sunt peste 1.900, iar în SUA peste 11.000. În contextul în care sunt deschise împreună cu restaurantele lanţului, grupul american McDonald’s nu oferă cifre separate privind vânzările. În total în Europa există circa 8.000 de restaurante, astfel că circa un sfert dintre ele au cafenele, în timp ce ponderea în România este chiar mai mare.

„În ceea ce priveşte piaţa din România, conceptul McCafe a ajuns în şase ani de zile cel mai mare lanţ de cafenele la nivel local şi are potenţial de dezvoltare semnificativ. Stau dovadă cele 23 de cafenele deschise până acum şi planurile de extindere pentru următorii ani. Analizăm cu atenţie potenţialul fiecărui restaurant nou deschis sau renovat.“ Boaje explică însă că acest proces presupune luarea în considerare a foarte multor aspecte – de la spaţiul disponibil în restaurantele existente şi potenţialul zonei la tipul de client din restaurant.

La nivel mondial, momentan sunt pieţe în care se testează amplasarea de cafenele independent de un restaurant McDonald’s. Un exemplu în acest sens este Franţa. Potenţialul există, dar încă nu s-a stabilit o direcţie strategică globală cu privire la dezvoltarea independenţa a lanţului, adaugă executivul România.

„Brandul McCafe în România este strâns legat de McDonald’s şi funcţionează foarte bine împreună. În această fază ne concentrăm eforturile pe deschiderea cafenelelor acolo unde suntem prezenţi deja, unde comunităţile ne cunosc foarte bine (şi noi pe ele). Această este prioritatea noastră în acest moment.“

McDonald’s a ajuns să aibă în România 23 de cafenele sub brandul McCafe, iar acestea contribuie cu 6% la cifra de afaceri a grupului pe piaţa locală, adică cu circa 30 de milioane de lei. Astfel, după numărul de unităţi şi după cifra de afaceri, divizia de cafenele a lanţului american de restaurante fast-food este unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de cafenele şi baruri. Liderul pieţei locale de cafenele şi baruri este grupul american Starbucks, care la o reţea de peste 20 de cafenele are afaceri de 55 mil. lei anul trecut.

Deschiderea unei cafenele într-un restaurant deja existent sau într-unul nou costă câteva sute de mii de lei, potrivit estimărilor ZF, în contextul în care în cele 23 de unităţi deja existente compania a investit 7,5 milioane de lei.

Concurenţii McCafe sunt Starbucks, Gloria Jeans sau Brioche Doree. Cele trei reţele se poziţionează şi pe acelaşi segment de preţ, adresându-se clienţilor cu venituri medii şi peste medie.

În România reţeaua McDonald’s (restaurante şi cafenele) a obţinut anul trecut afaceri de 512 mil. lei (115 mil. euro), în urcare cu 18% comparativ cu 2014. Creşterea a venit atât pe fondul revenirii consumului cât şi pe fondul integrării restaurantelor aflate în franciză (cu excepţia unuia singur) în businessul principal. Această mutare a fost realizată pentru că americanii au transferat businessul local maltezilor de la Premier Capital care deţin acum franciza atât în România cât şi pe alte pieţe din Europa.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 18.10.2016

 
Cuvinte cheie:
mcdonald's
, livrari
, bucuresti
, birouri
, livrare
, restaurante
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide