Companii

Un Pepsi pe zi ţine criza departe. Şeful PepsiCo: Am scăpat de partea severă a crizei. Cum a ajuns Lipton Ice Tea "made in Dragomireşti" în Grecia şi Turcia

Şeful PepsiCo: Am scăpat de partea severă a crizei. Nu spun că va fi uşor, dar vom avea un mediu mult mai bun

Autor: Ioana David

08.11.2011, 20:08 1637

Levent Yuksel, managerul de 46 de ani care conduce din primăvară afacerea PepsiCo (băuturi şi chipsuri), spune că din punctul său de vedere partea severă a crizei din României a trecut, iar primul cuvânt pe care îl foloseşte pentru a vorbi despre businessul pe care îl conduce este "creştere".

"Ne uităm la o creştere probabilă de 1,5% anul acesta (a economiei n.red.). În 2012 creşterea va continua, ceea ce înseamnă că am scăpat de partea severă a crizei. Nu spun că va fi uşor, pentru că nu va fi uşor nicăieri (în lume - n.red.), dar cred că vom avea un mediu mult mai bun comparativ cu anii trecuţi şi mă consider norocos că sunt aici", a spus Yuksel într-un interviu acordat Ziarului Financiar, primul de la preluarea mandatului din primăvară.

Levent Yuksel, 46 de ani, este business unit general manager al PepsiCo East Balkans, un business unit al americanilor de la PepsiCo cu sediul central la Bucureşti, care include divizia de băuturi răcoritoare din România şi diviziile de snackuri din România, Bulgaria şi Moldova. Predecesorul său a fost Pavlos Katsivelis, cu un mandat extrem de scurt, anunţat în toamna trecută, după ce l-a înlocuit pe Mike Holmes, americanul care condusese afacerile Pepsi în România din 2006.

Atunci, compania a anunţat că şi-a integrat cele două divizii din România, beverages (băuturi nonalcoolice - Pepsi, Mirinda şi 7 Up) şi snackuri (Star Foods), o mutare anunţată încă din primăvară.

În acest fel, americanii de la PepsiCo, care deţin în România îmbuteliatorul Pepsi şi compania Star Foods, producătorul chipsurilor Lay's, şi-a stabilit o singură echipă de management pentru cele două divizii.

Lipton Ice Tea "made in Dragomireşti" ajunge în Grecia şi Turcia

Levent Yuksel a început să lucreze în cadrul PepsiCo în 1995, şi de atunci a ocupat funcţii în domeniile financiar, strategie şi business development, achiziţii, operaţiuni şi integrare.

Înainte să vină în România a fost integration senior director în Turcia. Spune că în cadrul PepsiCo a lucrat numai în această zonă a Europei şi cunoştea piaţa locală drept una dintre cele mai puternice din punctul de vedere al brandurilor.

Noul şef al PepsiCo conduce un business de peste 200 de milioane de euro şi aproximativ 2.000 de angajaţi în România.

Deşi cele două divizii au fost integrate, ele sunt înregistrate în continuare ca două entităţi fiscale distincte. Firma Quadrant - Amroq Beverages SRL (îmbuteliatorul) a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 602,5 milioane de lei (143 milioane de euro), în scădere cu 11% comparativ cu rezultatele anului 2009, potrivit datelor existente pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Pe de altă parte, Star Foods, producătorul chipsurilor Lay's, a avut o scădere de 18% a afacerilor, până la 283,3 milioane de lei (67 milioane de euro).

În România, PepsiCo deţine trei unităţi de producţie pentru băuturile răcoritoare şi una pentru snackuri. În portofoliu are branduri precum Pepsi (băuturi răcoritoare carbonatate), Prigat (băutură necarbonatată cu conţinut de fruct), Lipton Ice Tea, Gatorade (băutură pentru sportivi) sau Roua Munţilor (apă).

Cea mai nouă unitate de producţie a băuturilor răcoritoare a fost inaugurată în septembrie 2009 la Dragomireşti (în judeţul Ilfov), pe care intern o numesc Dragon, datorită dimensiunilor mari.

Levent Yuksel spune că aici investiţiile vor continua, dar nu oferă mai multe informaţii în acest sens.

Unitatea din Dragomireşti este cea mai mare din Europa (dacă se exclude Rusia) din cadrul grupului.

Aici funcţionează în prezent trei linii de îmbuteliere, una pentru băuturi necarbonatate şi două pentru băuturi răcoritoare carbonatate şi totodată produce Lipton Ice Tea pentru Turcia şi Grecia. Exporturile au început în 2009.

Fabrica de snackuri din Popeşti-Leordeni a fost inaugurată în 1995, iar pe categoria de snackuri sărate compania are branduri precum Lay's, Star, Krax şi Doritos.

Hagi şi Lucescu, românii noului şef al PepsiCo

Când vorbeşte despre români, prima dată îi vin în minte nume din lumea fotbalului, Gheorghe Hagi şi Mircea Lucescu, şi spune că are mare respect pentru cei doi.

Îşi aminteşte că Galatasaray este singura echipă din Turcia care a câştigat Cupa UEFA (cu Gheorghe Hagi în teren), iar orice echipă a lui Lucescu ajungea în competiţiile europene. El spune că în România se află cu întreaga familie şi nu se simte expatriat.

Pe durata întregului interviu, şeful PepsiCo East Balkans a fost extrem de optimist în ceea ce priveşte evoluţia economică a României.

"Piaţa este dură, dar pieţele sunt dure peste tot în lume din cauza tulburărilor globale internaţionale. Comparativ cu Turcia, ţara în care am lucrat anterior, România a fost mai încercată de criza economică mai ales în 2009 şi 2010, când economia s-a contractat în doi ani consecutivi, iar categoriile noastre food & beverage au fost de asemenea afectate", spune Levent Yuksel.

Potrivit datelor furnizate, piaţa locală de food & beverage a scăzut de la începutul anului, dar Levent Yuksel afirmă că PepsiCo a fost pe creştere.

"Nu mă aştept la creşteri semnificative double digit (de două cifre, adică peste 10% - n. red.). Dacă PIB-ul va creşte cu 1,5% anul acesta şi cu 2% anul viitor, venitul disponibil este estimat să crească cu 1% anul acesta şi în 2012. Categoriile noastre sunt afectate de venitul disponibil, iar aceasta este creşterea la care mă aştept la nivel de piaţă anul acesta." Şeful Pepsi spune că a finalizat bugetul pe anul viitor, însă nu a dorit să ofere mai multe informaţii pe marginea lui.

În legătură cu lansările de noi produse, spune că ar putea face sute în fiecare an, dar programează minimum 3-5 pentru fiecare categorie pentru că vrea să fie făcute "aşa cum trebuie".

În 2011, spre exemplu, compania a lansat produse precum Mirinda Limonetto, Lipton Ice Tea Green Lemon, Prigat Mandarine, ediţia limitată Pepsi-Cola în sticlă din anii '70-'80, dar şi Lay's rumeniţi în cuptor, Star-pufuleţi cu unt, dar şi altele.

O piaţă-cheie

Levent Yuksel afirmă că în momentul în care a venit în România cele două companii erau în mare parte integrate şi lucrau deja sub o singură structură de management. De aceea a încercat să se asigure că focalizarea se păstrează pe toate categoriile.

"Din punctul de vedere al obiceiurilor de consum, pe segmentul de carbonated soft drinks (sucuri "cu bule") consider că România este una dintre cele mai dezvoltate pieţe. Fiecare român consumă aproximativ 60 de litri pe an, cu 30-40% mai mult comparativ cu Turcia, unde se bea foarte mult ceai fierbinte. Oriunde mergi, la cafenea, la restaurant, în vizită, primul lucru care ţi se oferă este ceaiul fierbinte."

Spre comparaţie, consumul în Europa de Est este de aproximativ 49 de litri anual pe cap de locuitor, în timp ce în Europa de Vest este de 75 de litri.

Pe segmentul de non carbonated soft drinks, consumul în România este de 16 litri pe cap de locuitor, în timp ce în Europa de Est este de 26 de litri, iar în Vest 43 de litri.

"Aceste cifre fac România foarte atractivă din punctul de vedere al oportunităţilor de creştere", a mai spus Levent Yuksel, care adaugă şi că pe segmentul de food posibilităţile sunt imense deoarece consumul este foarte scăzut.

Spre exemplu, pe piaţa de potatoes chips (chipsuri din cartofi) consumul anual este de circa 300 de grame pe cap de locuitor, în timp ce la nivelul Europei de Est consumul este dublu, iar în Vest triplu.

O piaţă a giganţilor

Vânzările de sucuri, nectaruri şi apă îmbuteliată s-au ridicat anul trecut la 2,8 miliarde de litri (133 de litri/capita), cu 21% mai mult faţă de 2005, potrivit unui studiu al companiei de cercetare de piaţă Canadean.

În industria băuturilor, rivalii PepsiCo sunt cei de la Coca-Cola, care traversează şi ei o schimbare de management. La conducerea Coca-Cola HBC România se află Michalis Imellos, managerul care ocupă această poziţie interimar de cinci luni după plecarea fostului şef Călin Drăgan în Japonia.

Îmbuteliatorul Coca-Cola HBC România este una dintre verigile sistemului Coca-Cola care mai cuprinde şi Coca-Cola România - care deţine brandurile şi concentratele de sucuri. Rulajul Coca-Cola HBC a fost de aproximatic 415 milioane de euro anul trecut

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO