Companii

Una din cinci sticle de vin se vinde in hipermarket: Restaurantele nu reusesc sa tina pasul cu retailul

Una din cinci sticle de vin se vinde in hipermarket: Restaurantele nu reusesc sa tina pasul cu retailul
27.10.2009, 00:00 214

Producatorii de vin realizeaza aproape 23% din volume prinintermediul retelelor moderne de retail, procent care se mentineconstant in ultimii ani, potrivit datelor firmei de cercetare depiata MEMRB.

Pe de alta parte, vanzarile prin restaurante au fost de doar 18%in perioada august 2008-iulie 2009, iar perspectivele de cresterepe acest segment, unde in pietele dezvoltate se fac cele mai marirulaje, sunt indepartate, spun producatorii.

"Inmod normal pe termen lung segmentul HoReCa (hoteluri, restaurante,catering - n. red.) este cel care ar trebui sa dea volumele, darRomania este inca departe de acest obiectiv. Probabil ca va maidura mai bine de zece ani (pana vom ajunge la acest nivel -n.red.)", spune Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar.

Cei mai mari producatori din industria vinului sunt Murfatlar,Vincon, Cotnari, Jidvei si Vinexport Focsani, care potrivit MEMRBau avut o cota de piata cumulata de 51,5% in volum in perioadaaugust 2008 - iulie 2009, in crestere usoara fata de perioadacorespondenta.

"Noi inregistram o scadere a volumului pe segmentul HoReCa, dincauza schimbarilor aparute in comportamentul consumatorilor, careincep sa evalueze foarte atent raportul calitate-pret, bugetulpentru masa la restaurant fiind si el redus", spune Alina Rosu,director de marketing al Cramele Halewood. Ea adauga faptul cascaderea a fost cauzata si de faptul ca multe locatii auinregistrat o scadere a traficului sau si-au inchis portile.

Producatorii care intra acum se orienteaza inspreHoReCa

Daca marii producatori au produse atat in retelele moderne deretail, cat si in HoReCa, cei care acum isi fac loc pe piata atacacu precadere piata restaurantelor si a hotelurilor. Printre firmelecare anul acesta pornesc ofensiva pe piata vinului se numaraDomeniile Viticole Franco - Romane (cu brandul Crai Nou realizatdin struguri ecologici), Cramele Garboiu sau Casa Olteanu.

"Tendinta este de crestere a consumului de vinuri bune prinHoReCa si magazine specializate. Lucrul acesta se vede si dupastructura noilor vinuri care apar. Toti producatorii (care auintrat pe aceasta piata - n.red.) au pana in 200 de hectare. Suntmulti si cu 17-50 de hectare si vor vrea sa-si pastrezeidentitatea, cu care nu vor merge in supermarketuri. Vor vrea saisi valorizeze productia", este de parere Catalin Paduraru, unuldintre actionarii retailerului de vin Vinexpert.

Daca in volum exista putine schimbari fata de anul trecut, invaloare se observa o crestere a vanzarilor prin HoReCa, aratadatele MEMRB.

"In supermarketuri exista o diluare a personalitatii produselormai ales prin prisma marcilor proprii. Nu mai cumperi un produs decare te puteai atasa, ci dintr-o ratiune de pret.Ceea ce pe termen mediu si lung descurajeaza consumul de vin. Lasupermarket exista un fel de consum de necesitate. Cumperi painepentru ca trebuie, insa vinul poate fi taiat de pe lista. Lamagazinul de proximitate, daca apare spre exemplu o sarbatoare infamilie mergi sa cumperi pentru ca trebuie", explica Paduraru.

Piata de vin se intoarce la nivelul de acum doiai

Piata vinului ar putea sa scada cu 10% in acest an, pana la 450mil. euro, nivel atins in 2007, in conditiile unor crestericonstante de 10% in ultimii ani, potrivit estimarilor PatronatuluiNational al Viei si Vinului (PNVV). Potrivit asociatiei, productiade vin se va situa in 2009 la 6 mil. hectolitri, cu 5-10% pestemedia ultimilor ani, pe fondul conditiilor meteo favorabile pentruviticultura. La nivelul Europei, Romania care are 186.900 dehectare ocupa locul cinci in topul tarilor dupa suprafatacultivata. Potrivit PNVV, piata "oficiala" este de 1,2-1,5 mil.hectolitri, iar piata totala (care include autoconsumul si piatanelegala) atinge 5,5-6 mil. hectolitri.

In ceea ce priveste preferintele de consum, vinul rosu a ajunsla o pondere de 33,3% in total, castigand procente in fata vinuluialb. Pe de alta parte, vinul dulce si demisec au crescut ca ponderiin defavoarea vinului demi-dulce.

"In Romania vinurile dulci si demidulci inca detin o ponderefoarte mare, acest aspect depinzand foarte mult si de traditialocala. Vinul alb detine inca peste jumatate din cerere si pierdefoarte putin teren in lupta cu cel rosu, care avanseaza cu doar 1%pe an, ceea ce inseamna ca de abia peste 20 de ani vom consuma lafel de mult vin rosu sec precum Franta, Italia si Spania", maispune Alina Rosu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO