Companii

Unu din patru români a mers anul trecut la cinema, o piaţă cu încasări de peste 20 mil. euro din bilete

Unu din patru români a mers anul trecut la cinema, o piaţă cu încasări de peste 20 mil. euro din bilete
23.06.2010, 00:00 224

Pe piaţa locală erau în funcţiune la sfârşitul anului trecut 74de cinematografe, ceea ce înseamnă peste 182 de ecrane şi aproape50.000 de locuri, conform datelor Centrului Naţional alCinematografiei (CNC), comparativ cu acum cinci ani, cândfuncţionau 85 de cinematografe cu un număr similar de locuri.

În această perioadă, numărul biletelor vândute a crescut cuaproape 50%, ajungând anul trecut să depăşească 5,2 milioane deunităţi, ceea ce a adus în buzunarele operatorilor încasări depeste 86 mil. lei (21 mil. euro).

Într-un an de criză în care puterea de cumpărare a scăzut, iarpreţul mediu al biletelor s-a majorat cu 17,7%, numărul despectatori din sălile de cinematograf a crescut anul trecut cu 1,5milioane de spectatori faţă de 2008.

Trei jucători deţin peste 70% din piaţă

Principalii jucători care deţin peste 70% din piaţă, HollywoodMultiplex Operations, Cinema City şi Movieplex, au atras peste 3,8milioane de spectatori şi deţin împreună 84 de săli.

"În primul trimestru al anului 2010 cifra de afaceri a crescutcu 22% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În ceea cepriveşte numărul de spectatori, acesta a crescut cu 3 procente înprimul trimestru al acestui an faţă de primul trimestru din 2009",spune Raluca Moroianu, director de marketing, diviziaDistribuţie-Entertainment a Media Pro, care deţine pe piaţa localăreţeaua de cinematografe Hollywood Multiplex. În cele treicinematografe: Hollywood Multiplex, CinemaPRO şi HollywoodMultiplex Lotus Oradea, care au împreună 16 ecrane, operatorul aînregistrat anul trecut, cele mai mari încasări din bilete de pepiaţa locală, peste 24,5 mil. lei (circa 6,1 mil. euro) şi a atraspeste 1,38 milioane de spectatori, potrivit datelor CNC.

"În 2009 cifra de afaceri a crescut cu 24% faţă de 2008.Strategia cinematografelor noastre vizează în special lansareacelor mai aşteptate producţii cinematografice. Principala noastrăpreocupare este şi trebuie să fie fidelizarea clienţilor care necalcă pragul cinematografelor, precum şi atragerea de noispectatori. Astfel sunt construite periodic campanii tematice pemarginea filmelor lansate, însoţite de premii şi de evenimenteatractive, dedicate spectatorilor noştri", precizează RalucaMoroianu. Ea spune că există de asemenea planuri de extindere. Anultrecut, cinematografele Hollywood Multiplex au fost dotate în urmaunor investiţii semnificative cu cea mai nouă tehnologie digitală4K. Pentru acest an, operatorul estimează că va atrage peste 1,36milioane de spectatori.

Dezvoltarea reţelelor de cinematografe este direct proporţionalăcu extinderea mallurilor în oraşele mari, iar audienţa a crescutodată cu introducerea noilor tehnologii (digital, 3D sau 6D).

"Strategia de la intrarea pe piaţa din România şi până acum s-abazat pe două principii: de a construi infrastructurăcinematografică (multiplexuri, săli, dotări) la standarde de ultimăoră, pentru că din experienţa noastră din alte ţări a reieşit călipsa infrastructurii este principala cauză a numărului redus despectatori şi că o dată remediată, numărul intrărilor pe cap delocuitor creşte exponenţial, şi de a educa publicul cu privire laexperienţa cinematografică", a spus Corina Gonteanu, marketingmanager al operatorului israelian de cinematografe Cinema CityInternational. Operatorul, care deţine 72 de săli de cinema înIaşi, Bucureşti, Bacău, Timişoara, Cluj şi Piteşti, a deschisprimul multiplex în România în 2007, iar anul trecut a înregistrato cifră de afaceri de circa 7,7 mil. euro, pe piaţa locală, aproapedublu faţă de anul anterior, potrivit datelor de pe site-ulcompaniei.

"Pentru Bucu-reşti, unde există deja cinematografe multiplex alemai multor operatori, dezvoltarea infrastructurii înseamnă apariţiade multiplexuri cât mai aproape de consumatori (în majoritateazonelor rezidenţiale sau de divertisment), pentru ca cinematografulsă fie cât mai accesibil geografic, deoarece vizitele lacinematograf sunt de multe ori dictate de impuls", precizeazămarketing managerul Cinema City. În ceea ce priveşte restul ţării,ea spune că dezvoltarea infrastructurii înseamnă "deschiderea demultiplexuri în majoritatea oraşelor cu peste 100.000 de locuitori,unde în majoritatea cazurilor nu mai sunt cinematografe, sau dacăau, acestea au ieşit de mult din circuitul premierelor şi atragfoarte puţine filme şi, în consecinţă, foarte puţinispectatori."

Anul trecut, în cele şase multiplexuri deschise pe piaţa localăde Cinema City, au fost vândute peste 1,5 milioane de bilete, ceeace a adus grupului încasări de 24,1 mil. lei (circa 6 mil. euro),potrivit datelor CNC.

Creştere de 222% într-un an

"Numărul de spectatori în cinematografele reţelei Cinema City acrescut cu 222% în 2009 faţă de 2008. Creşterea este pe de o parteecoul creşterii pieţei cinematografice, pe de altă parte sedatorează deschiderii a trei noi cinematografe, din care unul înCapitală."

La sfârşitul anului trecut, operatorul israelian a deschis pepiaţa locală prima sală IMAX cu 398 de locuri. În următoarele douăluni, Corina Gonteanu precizează că este preconizată deschidereaCinema City Arad, în mallul Atrium din Arad, care va avea în totalzece săli, iar pe finalul anului, în funcţie de ritmulconstrucţiilor, vor mai fi deschise cinematografe în Brăila, BaiaMare şi Târgu Mureş.

Al treilea jucător de pe piaţa locală, Movieplex Cinema, careare o cotă de piaţă de peste 18% şi care a avut încasări de 21,2mil. lei din vânzarea a circa 970.000 de bilete, deţine pe piaţalocală un cinematograf cu 11 săli.

Investiţii de şase milioane de euro a realizat şi companiabritanică Light Cinema în 2008, care a deschis un cinematograf cuşapte săli în mallul Liberty Center, în timp ce grecii de la Odeonau plătit 20 mil. euro pentru deschiderea a opt săli de cinema încentrul comercial Polus Center din Cluj.

Potrivit raportului Media Fact Book, realizat de InitiativeMedia, parte a grupului de comunicare Lowe, cinematografele şiinternetul au atras investiţii din publicitate de 13 mil. euro,adică 3,6% din întreaga piaţă de publicitate. Estimările pentruacest an sunt de uşoară creştere, până la 14 milioane de euro, însăsub nivelul din 2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO