Companii

Vasile Armenean, Betty Ice Cream: Vizam extinderea pe piete externe din 2008

Vasile Armenean, Betty Ice Cream: Vizam extinderea pe piete externe din 2008

Piata locala de inghetata este estimata la 100 de milioane de euro anual

20.09.2007, 16:20 839

"In urmatorii zece ani, vad o afacere extinsa regional, atat inspre est, cat si inspre vest. Primul pas ar putea fi facut anul viitor", afirma Vasile Armenean, proprietarul companiei Betty Ice. El spune ca va investi in continuare in fabrica de inghetata de la Suceava, pentru cresterea capacitatii de productie. In prezent, fabrica poate produce zilnic aproximativ 100 de tone de inghetata.
"Planurile de dezvoltare prevad dublarea capacitatii prin constructia unei noi hale de productie in aceeasi locatie, din 2009. Fabrica a fost gandita inca de la inceput pentru extindere", completeaza Armenean. Unitatea de productie Betty Ice, construita intre 2003 si 2006, se intinde pe o suprafata de 6.500 de metri patrati si are peste 300 de angajati in perioada verii.
Investitiile in Betty Ice vor ajunge la peste 30 mil. euro pana anul viitor, dupa ce compania va finaliza o investitie de 5 mil. euro intr-o noua linie de productie.
Producatorul estimeaza vanzari de peste 15 mil. euro pentru acest an, in crestere cu 35-40% fata de valoarea din 2006. Potrivit datelor financiare de anul trecut raportate de companii, Betty Ice este al doilea mare jucator pe piata inghetatei, dupa Nestle Ice Cream Romania si la distanta foarte mica de un alt producator autohton, Alpin Lux.
"Piata este foarte competitiva. Daca ne uitam la ce s-a intamplat pana acum, jucatorii internationali mari Unilever (cu Algida), Nestle (cu Scholler) si Masterfoods (cu Mars) s-au retras pe rand de pe piata, pentru ca nu se asteptau sa intalneasca o competitie atat de mare. O parte dintre marcile lor sunt prezente acum doar prin importatori independenti in Romania", spune Armenean. Anul trecut, Nestle Ice Cream a preluat la nivel international Delta Ice Cream, companie prezenta in Romania din 1998.
"In tarile din regiune, precum Ungaria sau Polonia, sunt putini producatori de inghetata. In schimb, pe piata din Romania sunt cateva zeci de producatori autohtoni puternici", adauga Armenean.
Vasile Armenean mai spune ca sistemul de distributie al Betty Ice se bazeaza pe canalele din comertul traditional (magazine de proximitate, restautante), neavand parteneriate cu retele de hipermarketuri si nici cu magazine cash&carry, care ar putea aduce companiei o cota de piata mai mare, dar marje mai mici de castig.
Distributia Betty Ice acopera aproximativ 14.000 de puncte de vanzare in perioada verii, compania avand 13 filiale. Armenean mai detine 50% din compania Arlina Prod Com, distribuitorul inghetatei Betty Ice in Capitala, si mai multe gelaterii in orasul Suceava. Anul trecut, compania Arlina a raportat o cifra de afaceri de aproape 2 mil. euro.
"Presiunea pe preturi duce la scaderea calitatii produselor, si asta se intampla pe plan international, nu doar pe piata locala. Am primit multe cereri de la retele straine de comert care voiau sa le producem cu 10 lei o inghetata la 2 litri. La pretul impus, era imposibil sa producem o inghetata dupa retetele si standardele noastre", afirma Armenean.

Afacere in Romania finantata cu bani din Austria. "In primii ani, am finantat afacerea cu credite pentru nevoi personale luate din Austria, pentru ca aveam cetatenie austriaca. Am primit credite din Austria si pentru dezvoltarea afacerii", spune Vasile Armenean.
In 1987-1988, Armenean lucra la o gelaterie din Austria cand i-a venit pentru prima data ideea de a-si face propria afacere in domeniul productiei de inghetata. "Intr-un concediu petrecut in Romania in 1990, am adus o masina de inghetata din Austria, pe care am cumparat-o printr-un credit, am inchiriat un spatiu in Suceava si am testat piata timp de o luna. Vanzarile au mers foarte bine, ca si in urmatoarele doua veri, in care am continuat sa muncesc in Austria si sa vin in tara doar in weekend", isi aminteste managerul.
Treptat, mica afacere l-a solicitat tot mai mult, astfel ca in 1994 el a renuntat la jobul din Austria pentru a se intoarce definitiv in Romania si a pune bazele unei afaceri mai mari in domeniu. Compania Betty Ice a fost infiintata in anul 1994, iar in 1996 a avut primul plan de afaceri pe termen lung, pentru o perioada de 10 ani. Productia s-a bazat pe furnizori locali de materii prime, aromele fiind importate din Austria. "Chiar si acum, eu concep retetele pentru noile produse", mai spune Armenean. Omul de afaceri sucevean a cumparat primele masini pentru distributia inghetatei in magazinele alimentare din zona Moldovei in anul 1996.
In prezent, flota auto a companiei Betty Ice numara peste 120 de masini.
"In primii ani, piata era foarte aglomerata pe segmentul low-cost. Cel mai mult conta pretul, nu produsul insa noi am intrat pe o nisa superioara si am mizat pe cei 20% dintre consumatorii care nu alegeau un produs doar datorita pretului", afirma Armenean. El exclude varianta unui parteneriat cu un fond de investitii si spune ca nu a primit propuneri de achizitie de la niciun investitor strategic, pana in prezent.
Pe piata locala a inghetatei, estimata la 100 mil. euro, activeaza in prezent doi jucatori internationali, Nestle Ice Cream si Friesland Foods (Napolact), si mai multe companii romanesti, printre care Betty Ice, Alpin, Top Gel si Kubo Ice (Amicii).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO