Proprietăţi

Ce rost mai au standardele de cost? CNADNR vrea să consolideze drumuri la un preţ triplu faţă de reperele de cost

Autor: Andreea Neferu

27.02.2011, 23:49 186

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale dinRomânia (CNADNR) şi-a propus să consolideze circa 185 de kilometride drumuri naţionale, valoarea cumulată a lucrărilor ridicându-sela 491 milioane de lei fără TVA (aproximativ 117 milioane de euro),potrivit anunţurilor de intenţie publicate la finalul săptămâniitrecute pe e-licitatie.ro.

Cele cinci drumuri pentru care CNADNR are în plan să realizezelucrări de consolidare şi refacere sunt DN 1 (km 111-138), DN 66(km 47-66), DN 67D (km 79,8 - 108,4), DN 7C (km 117-140) şi DN 55(km 4,4 - 71,1).

Cel mai scump contract va fi cel de consolidare şi execuţie astructurii rutiere a drumului naţional 66 Filiaşi - Simeria întrekilometrii 47 şi 66, valoarea estimată a lucrărilor fiind deaproape 170 de milioane de lei (40,5 milioane de euro), adică uncost de 2,1 milioane de euro pe kilometru.

Standardele de cost publicate de Ministerul Transporturilor şiInfrastructurii indică o valoare de aproape 750.000 de euro pentrureabilitarea unui kilometru de drum naţional şi de circa 1,3milioane de euro pentru construcţia unui kilometru de drum naţionalnou.

Astfel, valoarea estimată a lucrărilor de reabilitare laporţiunea de drum dintre Filiaşi şi Simeria este de aproape treiori mai mare decât cel mai mic preţ publicat de MinisterulTransporturilor. În mai multe rânduri oficialii de la Transporturiau spus că în standardele de cost publicate de Minister nu suntincluse lucrările de poduri, pasaje, viaducte, noduri rutiere,lucrări hidrotehnice, pentru care momentan nu au fost publicateîncă costuri aproximative.

Reprezentanţii CNADNR nu au putut fi contactaţi ieri pentru maimulte detalii legate de anunţurile de intenţie publicate la finalulsăptămânii trecute pe e-licitatie.ro.

Există, aşadar, standarde de cost pentru reabilitarea unuikilometru de drum naţional, dar nu există deocamdată un repersimilar pentru poduri sau pasaje astfel încât costul total al unuitronson scos la licitaţie să poată fi raportat la nişte parametriide cost.

Perioda prevăzută pentru începerea procedurilor de adjudecarepentru cele cinci contracte este începutul lunii mai, potrivitanunţurilor de intenţie.

Anul acesta, CNADNR are la dispoziţie 1,42 miliarde de europentru investiţiile în infrastructură, atât în drumuri naţionale,cât şi în autostrăzi, în creştere nesemnificativă faţă de bugetulde anul trecut, conform proiectului de buget pe 2011.

În 2011 ar urma să mai apară pe harta infrastructurii rutieredin România încă 261 de kilometri de drumuri naţionale reabilitate,valoarea contractelor ridicându-se la circa 700 de milioane de lei(170 milioane de euro), a anunţat CNADNR la începutul anului. Ceamai importantă reabilitare ce se va încheia în 2011 va fi cea atronsonului Petroşani-Simeria de pe DN 66, de aproape 80 dekilometri, lucrările fiind împărţite în trei subsectoare, potrivitCNADNR.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO