Proprietăţi

Delta ACM face în Irak autostrăzi cu 2,3 mil. euro/km. În România costă 6 mil. euro

Autor: Andreea Neferu

06.03.2011, 23:35 907

Constructorul român Delta ACM 93, controlat de omul de afaceriFlorea Diaconu, va construi în Irak o autostradă al cărei cost pekilometru este de de circa 2,3 milioane de euro, de trei - patruori mai puţin decât în cazul autostrăzilor din vestul României,scoase la licitaţie la finalul lui 2010 de către Compania Naţionalăde Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR).

Localităţile între care Delta ACM va construi autostrada, Erbilşi Koya, se află într-o regiune deluroasă din nord-estul Irakului,unde altitudinile încep de la circa 400-500 de metri.

În România, o autostradă în zona de deal ar trebui să costeaproape 5 milioane de euro pe kilometru, potrivit standardelor decost publicate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Cutoate acestea, respectivele repere de cost nu includ şi lucrăriadiacente pentru poduri, pasaje sau viaducte, astfel că înrealitate un kilometru de autostradă costă mai mult.

Compania Delta ACM, cu o cifră de afaceri de 91 milioane de euroanul trecut, dar cu un maxim de 156 de milioane de euro atins în2007, va construi un tronson de 20,6 kilometri din autostrada Erbil- Koya, cu o lungime totală de 58,3 kilometri, valoareacontractului câştigat de Delta ACM ridicându-se la 66,7 milioane dedolari (47,8 milioane de euro).

"Lucrarea se va desfăşura în Irak, regiunea Kurdistan, iarcontractul a fost semnat în data de 21 februarie", a declaratDiaconu, un om de afaceri apropiat primarului sectorului 3 dinCapitală Liviu Negoiţă, PDL.

La licitaţiile recent organizate de CNADNR în luna decembrie2010, pentru care ofertele au fost deschise săptămâna trecută,costurile variază între 6 şi 9,7 milioane de euro pe kilometru.

Spre exemplu, primul lot al autostrăzii Lugoj - Deva (Lugoj -nod Dumbravă), situat tot într-o zonă de deal, va avea un cost de9,7 milioane de euro pe kilometru, de patru ori mai mare decât celal autostrăzii pe care Delta ACM o construieşte în Irak.

Reprezentanţii Delta ACM nu au putut fi contactaţi ieri pentru aoferi o explicaţie asupra costurilor mult mai mici cu care reuşescsă construiască autostrăzi în Irak.

Şi presa din Irak a semnalat faptul că autostrada va ficonstruită de o companie românească, agenţia de presă kurdă Ak Newsarătând că odată cu construcţia acestei autostrăzi, distanţa dintrecele două localităţi va fi redusă cu 10 kilometri.

Compania Delta ACM este considerată, potrivit informaţiilorapărute în presă, una dintre firmele apropiate Partidului DemocratLiberal (PDL), având în vedere că în urmă cu câţiva ani printredirectorii companiei se număra şi Ionel Pirpiliu, fratele luiŞtefan Pirpiliu, actualul deputat din colegiul 13 al sectorului3.

Astfel, Delta ACM a avut uşa deschisă pentru contractele deinfrastructură din sectorul 3 al Capitalei, care i-a încredinţat,prin negociere fără anunţ de participare, 28% din contractele sale(echivalentul a 656 mil. lei) pentru reparaţii de străzi, trotuaresau parcări între anul 2007 şi jumătatea anului 2010, potrivitcalculelor ZF.

Totodată, anul trecut Delta ACM a câştigat două dintre cele maiimportante contracte atribuite de CNADNR. Astfel, în consorţiu cuaustriecii de la Strabag şi cu C&I Euroconstruct, firmăcontrolată de omul de afaceri Ion Comuşi, Delta ACM a câştigat aldoilea cel mai mare contract atribuit de CNADNR, pentrumodernizarea DN 67B Scoarţa - Piteşti, între kilometrii 0 şi 188.Valoarea contractului se ridică la 86,5 milioane de euro, fărăTVA.

De asemenea, Delta ACM şi-a adjudecat şi contractul de 23,6milioane de euro fără TVA pentru întreţinerea autostrăzii Bucureşti- Piteşti şi a centurii Piteşti, alături de Straco Grup (Alexandruşi Traian Horpos) şi Romstrade (Nelu Iordache).

"Pentru acest an estimăm o cifră de afaceri de 115 mil. euro.Creşterea o vom realiza în special prin lucrările executate înstrăinătate", a spus Diaconu de la Delta ACM.

Pentru marile licitaţii de anul acesta, Delta ACM a depuscontracte în consorţiu doar pentru lotul 2 al autostrăzii Nădlac -Arad (16,6 km) şi pentru lotul 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu (22,1km).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO