Proprietăţi

Până în 2013 vor avea şosele de centură încă 16 localităţi. Planuri pentru alte 49 "pe hârtie"

Până în 2013 vor avea şosele de centură încă 16 localităţi

Autor: Andreea Neferu

10.02.2011, 23:58 347

Câteva dintre aceste centuri înconjoară doar o parte arespectivelor localităţi, însă Compania Naţională de Autostrăzi şiDrumuri Naţionale din România (CNADNR) ar urma să scoată lalicitaţie încă 11 variante de ocolire, dintre care trei pentrucompletarea porţiunilor de şosele de centură deja existente.

De asemenea, anul acesta, ar urma să fie inaugurate şi centurileAradului şi a Constanţei, realizate în regim de autostradă şi cu olungime cumulată de 34 de kilometri şi, potrivit planuriloranunţate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) înluna decembrie, până în 2013 ar trebui să mai avem încă cel puţin140 de kilometri de centuri în 11 oraşe (Săcueni, Carei, Bacău,Târgu-Mureş, Tecuci II, Braşov, Craiova Sud-Est, Alexandria,Caracal, Mihăileşti, Bucureşti între A1-DN 7 şi între DN2-A2), fărăa lua în considerare centurile care în prezent sunt în stadiu deexecuţie (Oradea, Caransebeş, Domaşnea, Suceava, Cluj Est,Iaşi).

Când vom putea merge peautostradă de la Nădlac la Constanţa

Cu alte cuvinte, peste doi ani, dacă autorităţile vor reuşisă-şi respecte promisiunile, România va avea cel puţin 300 dekilometri de variante ocolitoare, aproape la fel de mulţi kilometride autostrăzi cât are în prezent. În scenariul pesimist însă, încare doar cei 34 de kilometri ai centurii Aradului şi ai Constanţeivor fi finalizaţi, vom circula doar pe aproximativ 170 de kilometride şosele de centură peste doi ani.

Pentru încă 49 de centuri există planuri pentru următorii ani,însă CNADNR nu a precizat încă momentul în care vor fi scoase lalicitaţie şi nici de unde vor fi luate finanţările pentruacestea.

Este însă puţin probabil ca aceste 11 centuri să fie finalizatepeste doi ani, aşa cum a anunţat MTI, având în vedere că multedintre ele nici măcar nu au fost scoase la licitaţie, este depărere Adriana Iftime, secretar general al PatronatuluiSocietăţilor din Construcţii.

"Teoretic este posibil, însă având în vedere experienţa dinultimii ani, sunt sceptică în ceea ce priveşte finalizarea lor.Suntem total nepregătiţi, apar mereu probleme de finanţare sauprivind pro­prietatea terenurilor pe care se realizează diferitelecenturi", consideră Iftime. "În ţările civilizate nu se circulăprin localităţi, indiferent că vorbim de oraşe mari sau chiar şicomune. La noi nici măcar cen­tura Capitalei nu e finalizată întotalitate. De asemenea, un oraş cu probleme este Sebeşul, de careîţi aduci aminte cu tristeţe atunci când trebuie să-l tranzitezipentru că, fie vară, fie iarnă, se formează ambuteiaje", explicăIftime.

Cele11 centuri sunt în general situate în jumătatea sudică a ţării. Celmai scump proiect este cel care implică construcţia variantei deocolire a municipiului Braşov, cu o lungime de 18 kilometri, acărui valoare este estimată la circa 143 milioane de euro. Cu altecuvinte, costul pe kilometru pentru această centură se ridică laaproape 8 milioane de euro, cu circa 2 milioane de euro mai multdecât cel mai scump standard de cost al MTI pentru autostrăzi.

Aproape la fel de scumpi vor fi şi cei 20 de kilometri aicenturii rutiere a Ca­pitalei, între autostrada Piteşti-Bucureştişi dru­mul naţional 7 şi între drumul naţional 2 şi autostradaSoarelui, valoarea lucrărilor fiind esti­mată la 140,5 milioane deeuro. Astfel, costul pe kilometru pentru acest tronson al centuriiCapitalei se va ridica la aproape 7 milioane de kilometri, cu 1milion de euro mai mult decât cel mai scump standard de coststabilit pentru construcţia de autostrăzi. Pe de altă parte,varianta de ocolire a municipiului Târgu-Mureş va costa numai436.000 de euro pe kilometru. În total, cele 11 centuri cu lansarea licitaţiilor în perioada 2010-2011 se ridică la aproape 540milioane de euro, suma fiind asigurată atât din fonduriguver­namentale, cât şi din bani europeni prin Fondul European deDezvoltare Regională.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO