Arts & Design

Despre magie şi alte poveşti fantastice. O incursiune în lumea Cirque Du Soleil, unde curajul frizează nebunia, iar arta îmbrăţişează emoţia

19 iun 2017 612 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Când spui „Cirque du Soleil“, nu te gândeşti niciodată numai la circ. Te gândeşti la curaj, nebunie, artă, emoţie, suspans, culoare, lumină, muzică, costume, şi iar muzică. Într-adevăr desprins parcă din soare, după cum îi spune şi numele, circul născut în Canada a cucerit în cele circa trei decenii de activitate întreaga lume cu poveşti la limita fantasticului şi cu acrobaţii ce frizează imposibilul. La Bucureşti artiştii adunaţi din toate colţurile globului au venit de trei ori, cel mai recent luna trecută, pentru a prezenta publicului o poveste despre speranţă, încredere şi iubire. Varekai.

 

În anii ’80, o trupă de actori a luat cu asalt străzile din Baie-Saint-Paul, un orăşel din provincia Quebec, intitulându-se la acea vreme Les Èchassiers de Baie Saint-Paul, „Èchassiers“ fiind actorii care merg pe catalige. Toţi însă aveau un portofoliu mult mai larg de acrobaţii, făceau şi jonglerii, dansau, suflau foc şi cântau, spre încântarea publicului.

Unul dintre ei era Guy Laliberté, cel care a dat trupei, în 1984, denumirea de Cirque du Soleil, considerând că soarele simbolizează tinereţe, energie şi forţă, trei atribute care descriau perfect spectacolele puse în scenă de el şi colegii săi.

Astăzi, sub umbrela Cirque du Soleil, lucrează 4.000 de oameni, dintre care 1.300 de artişti din peste cincizeci de ţări. În spatele fiecărui show se ascunde o echipă extinsă de oameni care sunt atenţi ca toate detaliile să fie puse la punct. Atunci când vezi un show pentru prima dată, nu vei remarca oamenii din spatele cortinei. Totuşi, există o echipă care lucrează îndeaproape cu artiştii pentru a urmări toate aspectele tehnice ale unui show, de la lumini şi sunet, la recuzită şi logistică. Fiecare show are în spate multe ore de pregătire, atât pe scenă, cât şi în spatele ei.

Numai amploarea echipei copleşeşte. Astăzi, Cirque du Soleil este cea mai mare companie de teatru şi spectacole din lume.

„Am început să particip la competiţii de gimnastică la vârsta de nouă ani. Prin 2012, când aveam deja o carieră sportivă, m-am gândit că ar fi o şansă să mă alătur Cirque du Soleil. Antrenorul meu m-a întrebat dacă aş vrea să merg la o probă. Iniţial, nu am vrut. Totuşi, el a insistat să facem o probă video, iar atunci când am făcut-o, am ştiut

într-adevăr că vreau să-mi urmez cariera în Cirque du Soleil“, povesteşte Camille Van Betsbrugge, acrobat pe suprafeţe alunecoase, din Belgia.

Ea a venit şi la Bucureşti, în mai, ocazie cu care o trupă a Cirque du Soileil a susţinut câteva reprezentaţii ale show-ului Varekai.

Spectacolul Varekai cuprinde, la fel ca celelalte showuri Cirque du Soleil, muzică live, costume unice şi decoruri care spun o poveste. Regizorul spectacolului, Dominic Champagne, s-a inspirat, pentru acest show, din propria experienţă, când, în timpul repetiţiilor pentru o altă producţie, a căzut şi şi-a rupt ambele picioare. Varekai începe exact cu această imagine, a personajului principal - Icarus, aluzie la legenda grecească - în momentul în care cade din partea de sus a teatrului şi aterizează într-o pădure cu personaje stranii, unde trebuie să înveţe să supra­vieţuiască. Este o poveste despre încredere.

Varekai a fost primul spectacol al Cirque du Soleil pe care Camille l-a văzut, iar astăzi a ajuns să fie ea însăşi o piesă a acestui puzzle artistic. Primul spectacol în care a jucat a fost în 2014, în timpul unui turneu care se desfăşura în Japonia şi unde era parte a unui trio acrobatic.

„Circul reprezintă o parte importantă din viaţa mea. În deplasare, colegii mei de muncă sunt familia mea. Călătoresc aproximativ nouă luni pe an şi joc, în medie, şapte spectacole pe săptămână. Sunt norocoasă că reuşesc să descopăr adesea noi oraşe“, spune Camille Van Betsbrugge.

Aşa a ajuns să vadă cascada Niagara, care a impresionat-o cel mai mult din toate călătoriile. În plus, o încântă faptul că poate descoperi noi culturi în fiecare turneu. La fel cum publicul descoperă noi faţete ale artei în fiecare dintre spectacolele Cirque du Soleil. Cariera de acrobat nu e însă lipsită de compromisuri. Cel mai dificil pentru Camille a fost: „să renunţ la viaţa mea socială. În timp ce prietenii mei plecau în excursii cu şcoala sau aveau tot felul de activităţi sau când familia mea se reunea, eu nu puteam fi acolo, pentru că trebuia să mă duc la antrenamente. Cel mai greu a fost, probabil, când aveam 15-16 ani“.

În prezent, îşi continuă studiile în sănătate şi nutriţie, însă nu s-ar vedea făcând altceva decât să joace în spectacole, o activitate care în limba engleză se traduce prin „performance“, pentru că tocmai despre performanţă este vorba. O performanţă infinită.

„Într-o zi în care am spectacol mă antrenez timp de câteva ore, programul meu include între 30 şi 45 de minute de exerciţii cardio, exerciţii pentru trio acrobatic şi încălzire pentru încă aproximativ o oră“, spune Camille Van Betsbrugge. De altfel, pentru un singur show, pregătirea durează doi ani - din momentul în care este definit conceptul, până când are loc premiera spectacolului respectiv. De-a lungul anilor au existat circa 40 de show-uri din care doar jumătate se mai joacă astăzi în diferite colţuri ale lumii. Spectacolul Varekai, spre exemplu, este prezentat în această perioadă în turneu prin Europa, iar după repre­zentaţia de la Bucureşti, actorii urmau să performeze în Sofia, Ljubljana şi Vilnius.

„Cirque du Soleil are nouă spectacole diferite cu care merge în turneu în jurul lumii şi alte nouă spectacole fixe, care se joacă în Las Vegas, Mexico şi Florida. Circul a ajuns la 180 de milioane de spectatori în peste 400 de oraşe din peste 60 de ţări de pe şase continente“, sintetizează Julie Desmarais, cea care se ocupă de promovarea trupei şi care descrie Cirque du Soleil în trei cuvinte definitorii: colorat, vibrant şi... magic.