Ceasuri & Bijuterii

Atunci când ceasurile devin nostalgice

27 ian 2011 63 afişări de Negoita Anca Maria
Din aceeaşi categorie

La a 21-a ediţie a SIHH, manufacturile şi-au sărbătorit tradiţiile şi istoria chiar mai mult decât progresele tehnice. 2010 a fost un an de creştere economică pentru piaţa de ceasuri, susţin manufacturile. Noi pieţe sunt în plină dezvoltare, iar consumatorul îşi schimbă şi el profilul. Mecanismele extra-complicate atât de prezente în anii trecuţi au fost înlocuite de cele retro, clasice, ca o adaptare la tendinţele generale şi la cererea publicului.

Pe de altă parte, după ce criza economică a afectat din ce în ce mai multe branduri de orologerie high-end, colacul de salvare a venit din China. Între timp, piaţa asiatică a crescut suficient de mult încât să susţină toate mărcile orologere care contează. Asia, şi în special China, experimentează acum nu doar o perioadă de boom, dar şi o nevoie de produse de lux care creşte pe zi ce trece. În timp ce unii susţin că această fugă după lux nu va dura prea mult, alţii se bucură de consecinţe. Preferinţele chinezilor în materie de ceasuri high-end numără piese mai simple şi mai clasice decât cele vânate de europeni (care caută complicaţii) sau de americani (care vor funcţionalitate). Astfel că anul acesta multe dintre brandurile orologere au adus pe piaţă ceasuri mai elegante, mai mici şi mai simple decât în alţi ani. De fapt, manufacturile au creat chiar şi colecţii dedicate exclusiv pieţei asiatice. Sau, mai exact, "ceasuri pentru femei sau pentru bărbaţi asiatici", pentru că bărbaţii chinezi preferă ceasurile mai mici şi mai elegante care au sub 40 mm în diametru.

O altă tendinţă în 2011 este aceea de a reinventa şi reedita modele din colecţiile vechi. Riscul şi inovaţia nu sunt liniile acestui an şi asta pur şi simplu pentru că nu sunt cea mai bună idee pentru un business în criză. Amatorii de clasic şi simplu sunt cei mai privilegiaţi. Ei au de unde alege. Chiar şi branduri ca A. Lange& Söhne au adoptat moda ceasurilor subţiri. Cu excepţia câtorva lansări (de exemplu Jaeger-Le Coultre, Audemars Piguet), noutăţile nu sunt multe anul acesta. De fapt, în ultimii doi ani piaţa a asistat la o venerabilă epidemie (plăcută, de altfel) de "nostalgii" orologere.

Vacheron Constantin a adus un model nou în colecţia Patrimony Traditionnelle - World Time, cu un calibru nou (2460 WT) mecanic care arată ora în toate cele 37 de zone orare din lume. Al doilea model propus publicului de manufactură a fost 1954 Aronde (aronde înseamnă rândunică în franceza veche) din colecţia Historique. Ceasul din aur roz are, pe lângă un design superb, şi un calibru realizat de manufactură. Audemars Piguet a lansat Millenary Minute Repeater într-o serie limitată la numai 8 piese. Inovaţia brandului pentru acest an a fost un material nou, un aliaj din carbon, ceramică şi oţel. Girard-Perregaux a venit la SIHH cu Girard-Perregaux 1966, o colecţie lansată în 2006, inspirată de ceasurile de buzunar. Noutatea de anul acesta este ediţia limitată de 50 de exemplare pentru modelul cu tourbillon cu punte de aur.

Ceasurile ultraplate au fost şi ele foarte prezente la SIHH anul acesta. Piaget, de exemplu, a lansat un nou record - cel mai plat tourbillon automatic, Emperador Coussin Tourbillon Automatique. IWC a relansat Portofino şi a adus şi patru modele noi. Cartier a lansat Delice, o serie de ceasuri-bijuterii elegante, iar Panerai a reinventat istoria în stilul propriu italian, cu piesa PAM372 1950 Luminor de 47 mm care este, probabil, cel mai frumos ceas vintage din câte am văzut până acum.