Auto

Luxul inovaţiei

19 dec 2014 514 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Reinventarea automobilului şi lansarea de noi tehnologii ţin în primul rând de constructorii de top, care nu se concentrează pe preţ, ci pe ino­vaţie. Luxul suprem nu constă doar în pielea cea mai fină sau furnirul cel mai nobil, ci în acele detalii care transformă ma­şina într-o capodoperă a ştiinţei.

A fi lider pe segmentul premium sau de lux nu mai înseamnă doar să utilizezi materialele de cea mai bună calitate disponibile, ci a investi în inovaţie şi în cele mai noi tehnologii. Din acest motiv, atunci când este în discuţie performanţa, printre primele mărci care intră în prim-plan sunt Audi, BMW şi Mercedes-Benz.

Anul acesta Audi a revenit în cursa inovaţiilor şi a prezentat noul R8 LMX, sau în traducere, R8 cu noile faruri Matrix LED Laser, cea mai rapidă maşină din lume echipată cu această tehnologie. Prima maşină de serie din lume echipată cu această tehnologie este BMW i8, hibridul bavarez ce face parte din noua generaţie a automobilelor sport.

Spre deosebire de farurile tradiţionale, cele cu laser se activează automat la peste 60 km/h şi sistemul permite detectarea luminilor altor maşini din trafic, astfel încât şoferii acestora să nu fie deranjaţi.

Dar nu numai farurile contează în acest caz. R8 LMX este un automobil cu adevărat exclusivist deoarece va fi produs în numai 99 de exemplare, fiecare în nuanţa Ara Blue. Sub capota acestuia se regăseşte motorul V10 de 5,2 litri şi 570 CP, mai puternic cu 20 CP faţă de versiunea „normală“. Per­for­manţele dinamice ale aces­tuia îl încadrează, cum era de aşteptat, în topul celor mai rapide au­tomobile din lume, fiind capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în 3,4 secunde şi care poate rula cu până la 320 km/h.

Care este costul acestei tehnologii? Preţul de pornire al celui mai spectaculos R8 este de 210.000 de euro, fără TVA, preţ mic având caracterul exclusivist al celor 99 de exemplare ce vor fi asamblate vreodată.

Unul dintre cei mai noi jucători pe segmentul premium este constructorul american Tesla. Spre deosebire de alte mărci, Tesla produce exclusiv maşini electrice şi o face la cel mai înalt nivel. În timp ce în Europa cele mai multe modele propulsate de baterii sunt de mici dimensiuni, pentru oraşe, de partea cealaltă a Atlanticului americanii sunt de cu totul altă părere. Motiv pentru care Tesla propune limuzina Model S disponibilă în trei versiuni, dintre care una sport şi Model X, un viitor crossover. Cu toate că marca nu este disponibilă oficial în România, deja doi clienţi de pe piaţa locală au achiziţionat în acest an un Model S şi de asemenea, există cel puţin un client pentru acesta şi în Republica Moldova, ceea ce i-ar putea motiva pe americani să implementeze şi local un sistem de încărcare a bateriilor pentru acestea.

Versiunea de top a Model S se numeşte P85D care dispune inclusiv de tracţiunea integrală. Şi un sistem 4x4 la un automobil electric este diferit faţă de cel de pe unul „obişnuit“. În acest caz, roţile sunt acţionate de două motoare, unul pentru puntea faţă şi un altul pentru cea spate. În total, maşina dispune de 691 CP şi un cuplu motor de 930 Nm. Motorul spate dispune de 470 CP, în timp ce propulsorul spate dezvoltă 221 CP. Cele două permit accelerarea de la 0 la 100 km/h în 3,2 secunde, în timp ce viteza maximă este limitată electronic la 250 km/h. Spre comparaţie, cel mai performant Porsche 911, versiunea Turbo S echipată cu un motor de 560 CP accelerează de la 0 la 100 km/h în 3,1 secunde. Dar spre deosebire de acesta, Model S nu poluează aerul, costul utilizării este mult mai mic, iar preţul de 105.000 de dolari este cel puţin la jumătate faţă de modelul german.

Autonomia lui P85D ajunge acum la 443 km, dar la o viteză de 105 km/h, viteza maximă legală pe drumurile naţionale din Statele Unite, viteză apropiată de cea din Europa.

Pe lângă plusul de putere, cel de-al doilea motor echilibrează maşina obţinându-se un raport de distribuţie a greutăţii de 50/50 între faţă şi spate, reţeta „secretă“ a oricărei maşini sport.

Sistemul de tracţiune integrală nu este disponibil numai pentru versiunea de top, ci este disponibil şi pe versiunea „intermediară“ Model S 85 ce vine, opţional, cu două motoare electrice de 188 CP ce cumulează 376 CP, permite o accelerare de la 0 la 100 km/h în 5,2 secunde, în timp ce preţul de pornire este de 87.000 de dolari.

În plus, Testla nu vine doar cu un sistem de propulsie avansat, ci şi cu noi sisteme. Desigur, tot la capitolul inovaţie rămâne şi displayul touchscreen capacitiv ce înlocu­ieşte comenzile de pe consola centrală. Dacă un display capacitiv nu reprezintă o noutate pentru tablete şi telefoane inteligente, în automobile nu au fost implementate din cauza costului mare. În plus, un singur display de tip capacitiv poate fi utilizat în automobile, unde trebuie să reziste la temperaturi cuprinse între -40 şi plus 80 de grade Celsius, iar singurul capabil de o asemenea performanţă este cel din Tesla.

A doua noutate a sistemelor de înaltă tehnologie o reprezintă Autopilot, primul pas al americanilor spre maşina autonomă. Acesta poate accelera, frâna şi vira automat fără intervenţia celui de la volan. În plus, poate chiar schimba automat banda, doar prin simpla acţionare de către şofer a semnalizatorului, fără a atinge volanul.