Travel

Cu cravata, pe doua roti

16 apr 2009 328 afişări
Din aceeaşi categorie
Pentru unii sunt doar un simplu mod de transport intr-un oras al masinilor. Pentru altii sunt cea mai buna solutie de a scapa de stresul de la birou. Iar pentru oamenii de afaceri si managerii de top motocicletele par sa fe printre putinele surse sigure de adrenalina sau relaxare. In anii '50, intr-o Europa postbelica si saracita motocicletele si scuterele erau un mijloc de locomotie necesar si ieftin.
Abia mai tarziu acestea aveau sa se transforme intr-un accesoriu „trendy" in randul tinerilor. Pentru ca, mai apoi, motoarele sa devina un adevarat 'must have' pentru oamenii de afaceri si managerii care simt nevoia sa defuleze odata scapati de costum si cravata. Sau care, multumita crizei economice, au dezvoltat un „death wish" mascat in spatele unui hobby, ar putea spune psihologii.
Pasiunea acestora pentru vehiculele pe doua roti a aparut fie in copilarie - Alessandro Amato, cofondator si director general Cellini, spune ca a preluat hobby-ul de la parintii sai, la fel ca si Valeriu Nistor,Tereza Valcan, managing director Civitas Global Ketchum: „Am avut tentative sa vin cu bicicleta la birou, dar mi-a fost destul de greu. E periculos, soferii nu sunt atenti la biciclisti. De altfel, ciclismul este un sport extrem in Bucuresti - ai mai multe sanse de accident in oras decat pe varf de munte". managing partner al Soar Management, care a mostenit aceasta pasiune de la mama sa - fie de numai cativa ani, ca urmare a influentei prietenilor - este cazul Terezei Valcan, managing director Civitas Global Ketchum.
„Parintii mei se plimbau frecvent cu motocicleta. Poate ca si in felul acesta sarmul italienesc al tatalui meu a fermecat-o definitiv pe mama mea olandeza", povesteste Alessandro Amato, cofondator si director general Cellini. Amato a condus pentru prima data un scooter la varsta de 11 ani - „am exersat, evident, pe ascuns. La 14 ani aveam deja o motocicleta mare". Amato isi aminteste cu placere de perioada „libertina si foarte frumoasa" in care a locuit in Somalia, impreuna cu familia. „De atunci dateaza si primul meu accident de motor. Alergam pe dune de nisip dupa turmele de gazele. Ele au sarit peste o culme, iar eu, incercand sa le urmaresc, am cazut de la o inaltime destul de mare. Am avut niste zgarieturi si o taietura sub barbie, iar motocicleta s-a ingropat in nisip".
Dar experientele de acest gen nu au facut decat sa-i intareasca pasiunea pentru motor. Iar astazi omul de afaceri Alessandro Amato merge aproape numai cu motocicleta - „nici zapada si nici ploaia nu ma impiedica. Doar ma deranjeaza. Ma strecor subtil, rapid si ecologic printre randurile de masini care fac coada la stop sau in ambuteiajele cotidiene". Amato spune ca, prin oras, foloseste doar motocicleta si astfel reuseste sa fie mereu punctual la intalnirile de afaceri, gaseste intotdeauna si oriunde loc de parcare, iar seara traseul pana acasa este o adevarata placere.
Valeriu Nistor, managing partner Soar Management: „Placerea nu vine din viteza, ci de la a calatori o perioada cat mai lunga de timp. Pentru mine este mai placut sa merg 12 ore pe zi cu 100 km/ora decat 2 minute cu 180 km/ora. Injectiile cu adrenalina le poti avea si fara astfel de «vitejii»".„Folosesc zilnic un scooter mare, Aprillia Scarabeo 250, care imi permite ca, pe sub geaca de motociclist, sa fiu imbracat elegant, cu sacou si cravata, pantofi cu talpa subtire. Metamorfoza de la sportiv la om de afaceri se incheie imediat ce mi-am scos casca", spune Amato. Dintre traseele sale preferate directorul Cellini enumera „ruta Brasov-Sighisoara, Sighisoara-Targu Mures, unde peisajele sunt exceptionale, sinuoase, relaxante; Bucuresti-Fetesti, Fetesti-Tulcea, spre Delta Dunarii, unde prima parte a traseului este ideala pentru o cursa mai rapida, iar cea de-a doua parte este pentru admirat muntii Dobrogei; Leuseni-Chisinau, un traseu nou, superb mai ales cand pomii sunt infloriti. Romania este foarte frumoasa vazuta de pe motor, fara graba, fara stop".
Acum, in garajul lui Alessandro Amato exista scooterul Aprillia Scarabeo 250, o motocicleta sport Kawasaki ZX10 si o motocicleta touring Kawasaki GTR 1400 - „aceste vehicule sunt cele mai performante din clasa lor si, pentru moment, nu doresc sa le schimb". Directorul Cellini spune ca ar vrea sa existe cat mai multi romani pe doua roti, mai ales in orasele aglomerate. Militeaza pentru motocicleta ca mijloc de trasport pentru ca „ajuta la decongestionarea traficului, costa mai putin decat o masina si consuma mai putin".
In afara de functiile menite sa-i faca viata mai usoara in oras, o motocicleta este pentru Amato si unul dintre cele mai bune moduri de a se relaxa. In acelasi scop a cumparat si ATV-ul Kawasaki 750 model Brute Force (un exemplar mare si robust). „Imi place sa fac mici excursii cu ATV-ul. Iau cu mine si echipamentul foto si fac reportaje in miscare cu locuri si oameni intalniti pe drum".
Pentru Valeriu Nistor, managing partner al companiei austriece de management si investitii Soar Management, motoarele sunt o pasiune mostenita de la mama sa, care obisnuia sa mearga cu motocicleta la inceputul anilor '60. Valeriu Nistor are in prezent o motocicleta Indian Chief - cel mai vechi brand de motociclete din Statele Unite ale Americii. „Nu doresc ceva mai performant pentru ca placerea nu vine din viteza, ci de la a calatori o perioada cat mai lunga de timp. Pentru mine este mai placut sa merg 12 ore pe zi cu 100 km/ora decat 2 minute cu 180 km/ora. Injectiile cu adrenalina le poti avea si fara astfel de «vitejii»". Pentru Nistor nu exista un traseu preferat pentru ca, asa cum ii place sa spuna, „mersul cu motocicleta nu este despre destinatii, ci despre orele pe care le petreci in sa". Ca atare, orice directie este buna. Cu toate acestea, „calatoria din sud-vestul Statelor Unite ramane ca una dintre cele mai frumoase".
Valeriu Nistor alege varianta „doua roti" numai cand este in afara orasului. Pentru el motorul nu are neaparat utilitati practice, cat mai degraba de relaxare. „Mersul cu motocicleta in costum prin oras este oPrima motocicleta a fost creata de inventatorii germani Gottlieb Daimler si Wilhelm Maybach din Stuttgart. Pe vremea aceea, in 1885, motocicleta era doar o bicicleta motorizata. Prima motocicleta a fost vanduta in 1894 de firma germana Hildebrand & Wolfmuller dar, pana in 1920, cel mai important producator de motociclete la nivel mondial a fost o companie indiana. Dupa anii '20 insa, suprematia i-a revenit brandului deja consacrat Harley-Davidson. Iar astazi piata este dominata de producatorii japonezi - Yamaha, Suzuki, Honda si Kawasaki. incercare de a atrage atentia asupra noastra. Nu are legatura cu pasiunea, ci cu intentia de a ne diferentia de cei din jurul nostru. In plus, mersul pe motocicleta fara echipament adecvat este un risc pe care si-l asuma doar cei care nu-l inteleg".
Tot la capitolul „doua roti" se incadreaza si bicicletele. Iar daca vorbim de „mountainbiking", acestea cu siguranta satisfac si nevoia de adrenalina. „Am descoperit recent pasiunea pentru mountainbiking. De aproape doi ani, cand, intamplator, am descoperit un grup de oameni ca si mine, profesionisti in corporatii de luni pana vineri si mountainbikeri in weekend si in timpul liber. Imi place foarte mult pentru ca imbina doua elemente importante: natura si adrenalina", spune Tereza Valcan, managing director al agentiei de comunicare Civitas Global Ketchum. Traseele sale preferate sunt cele de pe Valea Prahovei - in special zona Risnov-Moeciu-Piatra Craiului. Excelente pentru „downhill" sunt cele care se intind de la partia de schi din Azuga sau Predeal si pana la traseul spre Varful Omu. Interesante sunt si traseele din Arges - „sunt mai usoare, dar foarte pitoresti", spune Valcan, care merge cu bicicleta si in Grecia, in afara Atenei, in zonele cu dealuri si mare. Prin oras bicicleta nu este o solutie buna. „Am avut tentative sa vin cu bicicleta la birou, dar mi-a fost destul de greu. E periculos, soferii nu sunt atenti la biciclisti. De altfel, ciclismul este un sport extrem in Bucuresti - ai mai multe sanse de accident in oras decat pe varf de munte", explica Valcan.
Tereza Valcan detine doua biciclete „foarte performante si dotate «full-option» - Kona model Dawg Delux (o bicicleta fabricata in Statele Unite excelenta pentru mountainbiking extrem si downhill) si o Corratec fabricata in Germania, de carbon, mai usoara, buna pentru trasee mixte. Ma gandesc sa imi achizitionez o bicicleta Dahon de oras de indata ce-mi fac curaj sa ma aventurez in traficul bucurestean". Pana atunci, insa, Valcan isi propune sa concureze la maratoane de mountainbiking (incepand cu cel mai cunoscut de la noi din tara, cel de la Baia Mare), dar, din pacate, programul nu-i permite sa-si aloce prea mult timp pentru antrenament.
Cat despre motociclete, recunoaste ca „pe motor am fost intotdeauna pasagerul din spate. As vrea sa incerc insa motoarele enduro care seamana cu mountainbiking-ul".