Gastronomie

Acum câteva zeci de ani, nu prea multe, Polar era "creme de la creme" în materie de îngheţată. Astăzi "se poartă" gelato şi combinaţiile care mai de care mai aventuroase, de la avocado şi busuioc, la îngheţata cu lapte matern sau neagră cu cărbune

12 aug 2018 861 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Pe vremuri, apogeul era îngheţata Polar, iar cei care au gustat-o îşi mai aduc aminte şi astăzi bucuria pe care o trăiau savurând-o. Gusturile multora dintre cei care s-au desfătat cu asemenea delicii s-au rafinat însă, iar îngheţata zilelor noastre se numeşte gelato şi trebuie să aibă un strop de originalitate ca să convingă, fie că inovaţia stă în combinaţii cu ingrediente precum brânza, busuiocul sau avocado, fie că ineditul este echivalent cu o cupă generoasă de îngheţată neagră.

Încă din 2011, un restaurant londonez – Icecreamists – venise pe piaţă cu o ofertă pentru unii şocantă, pentru unii tentantă – îngheţata cu lapte matern, o invenţie la care a participat iniţial o singură donatoare, dar care a atras apoi şi alte amatoare. Reacţiile au fost controversate, iar îngheţata – botezată Baby Gaga – a dispărut din scenă o perioadă, pentru a fi relansată în 2015, cu ocazia naşterii celui de-al doilea copil al Ducesei de Cambridge şi al Prinţului William.

Pentru cei care nu vor să meargă totuşi atât de departe, însă vor ca îngheţata lor să spargă limitele convenţionalului, există oricând combinaţii cel puţin surprinzătoare, dacă nu de-a dreptul şocante.

„Aromele inedite sunt cele care se îndepărtează de clasicele ciocolată, vanilie, fistic, alune, fructe. La Sweetology, facem zilnic sorbet de mango, din pulpă de fruct, foarte cunoscut în bucătăria asiatică, sau îngheţată de caramel sărat, specifică Australiei. Însă combinaţiile inedite merg mai departe de atât, depăşind zona desertului tradiţional, fie prin infuzii – lavandă, ceai, mirodenii, fie prin ingrediente care ţin mai degrabă de alimente: roşii, brânză, busuioc, avocado sau băuturi alcoolice“, spune Ştefan Dumitru, asociat al gelateriei Sweetology din Piaţa Amzei din Bucureşti.

Sweetology pregăteşte deja pentru toamnă o serie de reţete atipice pentru un desert şi dezvăluie pentru moment doar îngheţata din bere, pentru a cuceri încă o „felie“ din publicul masculin.

În 2018, unul dintre trendurile internaţionale în materie de îngheţată este forma de peşte în care este turnată compoziţia, înnobilată desigur cu decoraţiuni multicolore, atât cât să iasă perfect fotografia pentru Instagram. Tot în rândul tendinţelor, se înscriu îngheţata al cărei cornet este învăluit în vată de zahăr strălucitoare, dar şi rulourile de îngheţată. „Produsul trebuie să fie perfect, fără îndoială. Dar nu numai atât. Spaţiul de unde se cumpără, unde se consumă, interacţiunea cu personalul – toate contribuie la această experienţă. Culori, gusturi, ingrediente şi locaţii surprinzătoare – toate există, e greu de crezut că se poate inventa ceva în plus“, mai spune Ştefan Dumitru, de la Sweetology.

Şi totuşi, aşa cum „sky is the limit“ (cerul este limita – trad.) în cazul mâncărurilor şi al cocktailurilor de pildă, la fel se întâmplă şi cu îngheţata. Consumată în general ca atare, în special în zilele călduroase, îngheţata a devenit un instrument şi pentru chef-ii care vor s-o combine cu feluri de mâncare. Aşa a apărut sorbet-ul de lime cu spumă de brânză de capră şi pere caramelizate sau carnea de porc cu îngheţată de caramel şi rozmarin.

„Probabil cele mai neobişnuite şi interesante sortimente de îngheţată sunt combinaţii precum vanilie cu trufe, colivă, portocale cu busuioc, mascarpone cu smochine şi nuci, îngheţată de peşte, muştar sau spanac. Ca băuturi, îngheţata poate fi asociată cu şampanie sau prosecco, iar ca mâncare ne putem gândi la un tartar de vită cu o îngheţată de muştar“, povesteşte Adrian Balaci, proprietarul gelateriei Delicii din Floreasca.

Ingredientele de la Delicii vin în general din Italia, cu excepţia fructelor şi a nucilor, care sunt cumpărate din pieţele din Bucureşti.

„Românii au început să aprecieze mai mult inovaţiile şi calitatea ingredientelor. De altfel, ingredientele, munca şi creativitatea sunt cele care fac o îngheţată să fie deosebită. La modă anul acesta cred că este îngheţata neagră (culoarea este dată de cărbune, acelaşi folosit şi în medicină - n.red.)“, mai spune Adrian Balaci. Şi la Sweetology, îngheţata este produsă de la zero, fără semipreparate şi înlocuitori, iar regulile de servire sunt stricte. Spre exemplu, îngheţata din fructe trebuie servită repede, altfel, după 24 de ore, începe să se oxideze, îşi pierde culoarea originală şi nu mai este apetisantă.

„Un segment tot mai larg de populaţie urbană călătoreşte şi experimentează savoarea locurilor vizitate şi inevitabil gusturile se dezvoltă. Iar dezvoltarea gusturilor clienţilor atrage automat dezvoltarea cererii de îngheţată artizanală - naturală, proaspătă şi cu emoţie“, spune Ştefan Du­mitru.

Ben & Jerry’s, unul dintre cei mai cunoscuţi producători americani de îngheţată, iaurt îngheţat şi sorbet-uri de la nivel mondial, vorbeşte despre îngheţata cu arome de... hmm... usturoi, rozmarin, brânză cheddar şi popcorn trecut prin unt. Iar în rândul versiunilor de aspect, nici măcar cerul nu mai este limita. Totul poate fi pus în practică, orice decoraţiune imaginată poate deveni reală pe cupa potrivită de îngheţată, cel mai cool (răcoros – engl.) desert al verii.