După Afaceri

Mihai Marcu este antreprenor de "profesie", dar navigator de vocaţie: "Nu caut neapărat furtuna, dar mă bucur când am ocazia să îmi testez limitele“

14 iun 2017 1294 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Este pasionat de navigaţie şi de apă (încă de când era copil) şi recunoaşte că de atunci se aventura înotând mult după geamandură, atras parcă de mare. Mergea cu caiacul pe lacurile din Bucureşti, iar vacanţele cu părinţii şi le petrecea în Deltă încă de mic. Au trecut mulţi ani de atunci, însă marea încă-l cheamă la ea.

 

„De peste 20 de ani, de pe vremea când eram vicepreşedinte într-o bancă, fugeam în weekend în Deltă, la pescuit. Pe atunci mi-am cumpărat o bărcuţă cu motor. Am străbătut apoi toate cotloanele Deltei ani la rând cu harta şi busola în mână. La vremea aceea nu existau gps-uri“, povesteşte Mihai Marcu, acţionarul majoritar şi cel care conduce operaţiunile reţelei private de sănătate MedLife, liderul pieţei de profil. Familia Marcu deţine însă mai multe businessuri în domeniul nautic, printre care şi Marina LifeHarbour Limanu, una dintre cele mai mari marine private din România. Businessul în domeniu a venit însă mai târziu. Mai întâi a fost pasiunea.

„Tot cam atunci (acum circa două decenii - n. red.), în vacanţele la mare în Grecia am început să închiriez câte un catamaran Hobie Cat cu vele.“ Prin 2008, odată cu achiziţia unei ambarcaţiuni Beneteau cu motor mai mare, de 8,5 metri, a început să iasă pe mare din ce în ce mai des, să facă motoring.

„Pe atunci mergeam săptămânal vara de la Tomis la Sf. Gheorghe în Deltă. Nu erau mulţi care făceau asta şi care aveau experienţa mării, aşa că de vreo două ori am trecut prin momente «speciale».“ Prin 2009 a început să navigheze şi cu bărci mari cu vele. Apoi a început să îşi aducă prietenii pe mare. Unul dintre însoţitorii săi de bază a fost încă de atunci fiul său. „Nici nu ştiu când am ajuns la vreo 10.000 de mile pe mare şi băieţelul meu la jumătate.“ De patru ani, cei doi merg împreună cu doi prieteni, tot tată şi fiu, cu barca din Mangalia până în Bulgaria sau Grecia prin „Stanbul“.

Spune că nimic nu se compară cu senzaţia pe care o ai atunci când opreşti motorul şi tot ce auzi este vântul în velele pline şi zgomotul valurilor care se sparg de barcă. Muzica preferată a pasionaţilor de mare.

„Recunosc că îmi place să navighez şi pe vreme care mă provoacă. Nu caut neapărat furtuna, dar mă bucur când am ocazia să îmi testez limitele în astfel de condiţii.“ Când vine vorba de experienţe dificile, spune că nu a avut, le numeşte mai degrabă întâmplări care l-au provocat pe mare şi care, odată ajuns pe uscat, l-au amuzat.

Povesteşte cum de curând a adus pe mare, din Sicilia, un velier Beneteau First 34.7, cu care a navigat timp de două săptămâni, împreună cu un echipaj format din prieteni.

„Am avut parte şi de furtună. Am fost plăcut surprins să văd că eu şi un alt membru de echipaj cu care eram de cart gândeam şi simţeam la fel, dădeam aceleaşi comenzi la unison. Această experienţă ne-a unit şi ne-a îmbogăţit sufleteşte.“

Pe mare, spune el, se leagă prietenii, iar oamenii îşi descoperă calităţi şi trăsături de caracter surprinzătoare.

A mai prins două furtuni şi cu bărci cu motor, care faţă de veliere „par mai rapide şi mai fancy, dar este de reţinut că sunt şi mult mai periculoase pe furtună. Am trecut prin momente în care mi-am testat limitele.“ De multe ori, pe o mare montată, echipamentele şi instrumentele de pe ambarcaţiuni cedează, aşa că trebuie să fii un pic îndemânatic, să ştii să meştereşti, povesteşte Mihai Marcu. Nu a primit niciun sfat legat de mare, şi asta pentru că propria experienţă este cea care te formează cel mai bine. Dacă o iei treptat, vei învăţa marea şi nu îţi va fi frică de ea, o vei stăpâni, explică el. Şi mai spune că marea îţi place sau nu îţi place. Nu există jumătăţi de măsură. „Marea fie te încarcă cu energie şi îţi potenţează tot ceea ce ai mai bun în tine ca om, fie te poate distruge dacă nu ştii să o respecţi.“ Un sfat pe care-l dă este că prima furtună ar trebui să te prindă aproape de mal.

Când vine vorba de vacanţe, recunoaşte că şi le împarte între mare şi uscat. Pe mare alege expediţiile în special în Grecia, datorită numărului mare de insule total diferite una de cealaltă. A navigat însă şi prin Bulgaria, Turcia, Italia, Franţa, Indonezia sau Caraibe.

„Odată ce ai învăţat să navighezi, un concediu devine potenţial mai ieftin. Mai mult, marea îţi lărgeşte orizontul.“

De la pasiune la business au fost doar câţiva paşi. „Am spus-o de atâtea ori, pasiunea mea este familia, şi apoi vin pescuitul, sailingul, antreprenoriatul. Îmi place, de asemenea, să colecţionez obiecte vechi care au o energie şi o valoare sentimentală aparte.“ Speră să deschidă la pensiunea Pike Inn din Deltă un mic muzeu despre Delta Dunării şi locuitorii ei, despre lipoveni, haholi şi obiceiurile lor. Mai mult, intenţionează ca anul viitor să deschidă şi o pensiune în care clienţii să poată locui în case de zaporojeni recondiţionate, exact aşa cum se trăia acum 100 de ani. „La Limanu mi-am dorit mult să recondiţionez o mică navă de război, din timpul Primului Război Mondial, dar nu am găsit înţelegerea autorităţilor locale.“  Tot la malul mării, la Limanu, vrea să înfiinţeze, cu fonduri exclusiv private, un centru de ajutor pentru copiii cu handicap.

Primii paşi în businessul de „la malul mării“ i-a făcut însă în 1998 când Mihai Marcu a cumpărat un teren în Deltă pentru a-şi face o casă de vacanţă. Apoi încă o casă şi un teren. „Apoi, tot schimbând bărcile second hand, care mai de care mai proastă, m-am gândit să cumpăr una nouă.“ Nu i-au plăcut cele de la dealerii locali, aşa că a luat un Beneteau din Franţa.

„Fiind din ce în ce mai des în contact cu proprietarii de ambarcaţiuni, m-am gândit că pot construi o afacere în domeniul navigaţiei, şi am fondat NauticLife, o firmă de importuri de ambarcaţiuni, echipamente de sailing şi accesorii.“ Şi apoi o şcoala de sailing - Romanian Yachting School, care acum are propria flotă de veliere pe care cursanţii fac practică.  „Anul acesta, chiar în luna mai, şcoala noastră a organizat cea mai mare expediţie românească în Grecia, la care au participat un număr record de 17 ambarcaţiuni şi 163 de persoane.“ În toamnă urmează o nouă expediţie, către noi orizonturi.

Mai târziu Mihai Marcu a cumpărat şi dezvoltat o infrastructură complexă la marina Limanu, unde brandul LifeHarbour a crescut „încet, dar sustenabil“. Tot cam atunci a construit pensiunea Pike Inn din Deltă.

Marina LifeHarbour Limanu are o flotă proprie, respectiv trei veliere Beneteau First 34.7, bărci de racing identice, o barcă cu motor Swift Trawler 34 de 10 m, o ambarcaţiune de asistenţă de tip RIB - LifeGuard şi mai multe ambarcaţiuni cu motor folosite pentru plimbări prin Delta Dunării. Bărcile sunt folosite atât pentru evenimente corporate în cadrul marinei, cât şi pentru regate profesioniste.

„Toate ambarcaţiunile au o poveste a lor, se spune că bărcile au suflet, însă primul velier achiziţionat, denumit Life, îmi este foarte drag. Sunt pasionat de istoria producţiei de ambarcaţiuni, iar Life este un racer Beneteau proiectat de celebrul Bruce Farr (unul dintre cei mai cunoscuţi designeri de racere şi cruisere din lume - n. red.).“

Mihai Marcu este, alături de Bogdan Grădinaru, fondatorul competiţiei de sailing de la Marea Neagră Romania Cup. Mai mult, din acest an, conduce ca skipper un echipaj cu care va participa pentru prima dată la toate regatele din Romania Cup.

„Am acceptat provocarea de a instrui şi de a conduce câţiva oameni de business care sunt începători, însă au făcut un pariu cu ei înşişi că pot să încerce să se descopere într-o astfel de ipostază.“ Ei îi vor fi alături pe parcursul a şapte regate. „Chiar dacă am multe mile «în picioare», nu am experienţă competiţională, aşa că va fi o lecţie şi pentru mine.“ Şi marea este mereu plină de surprize.