Arts & Design

Nissan Qashqai sau cum vinde marketingul masinile

25 mar 2010 222 afişări
Din aceeaşi categorie

"Cand am lansat masina aceasta, in 2007, ne asteptam sa fie un succes. Pentru noi, succes insemna sa vindem 100.000 de masini pe an. Adica 500.000 de masini in cinci ani. Acum, dupa trei ani am atins deja acest obiectiv si ma intreb ce vom face mai departe".

Spusa sub forma de gluma, remarca lui Pierre Loing, vicepresedintele resposabil pentru planificarea produselor in cadrul Nissan Europa, ascunde un sambure de adevar. "Oricate studii avem, cand lansam un produs nou sau mai ales atunci cand intram intr-un nou segment ne asumam un mare risc. Cheltuim bani multi, de ordinul sutelor de milioane de euro, iar profiturile, daca le obtinem, sunt de cateva procente".

Afirmatia facuta in momentul in care pe ecrane rulau imaginile cu noul Nissan Qashqai, care tocmai a fost lansat pe piata romaneasca, este completata de Natacha Trichard, sefa de produs a Qashqai.

"Clientii ne-au spus ca aveau nevoie de o imagine mai aproape de segmentul premium pentru aceasta masina. Aceasta e principala modificare", explica seful de produs al Qashqai.

Intr-adevar, cu exceptia unei noi grile fata si, implicit, un nou look, modelul Qashqai care a aparut saptamana trecuta si in Romania nu aduce schimbari esentiale din punctul de vedere al performantelor dinamice.

"Nici nu aveam foarte multe de schimbat. Cel putin asa ne-au spus cei care l-au cumparat", adauga Natacha Trichard.

Chiar si asa, grila fata, lampile, aripile si capota par acum mai bine bine proportionate decat in cazul variantei precedente, iar la interior masina este mai practica prin cresterea numarului de spatii de depozitare, asa cum este cazul celui aflat in consola centrala si dedicat telefonului mobil sau playerului de muzica.

E vorba doar de niste detalii, e adevarat, dar cum sa nu pastreze japonezii cat mai mult din masina care si la trei ani de la lansare inregistreaza cereri mai mari decat capacitatea de productie, astfel ca fabrica din Anglia, de la Sunderland, a ajuns sa lucreze in trei schimburi?

Astfel, masina este disponibila in trei variante de echipare (Visia, Acenta si Tekna) si patru variante de motorizare, cate doua pe benzina (1,6 litri si 115 cai-putere; 2,0 litri si 140 de cai-putere) si motorina (1,5 dCi si 105 cai-putere; 2,0 dCi si 150 de cai-putere).

Insa una dintre cele mai importante schimbari, cel putin pentru piata romaneasca, va fi pretul. Potrivit sefului marcii, Ionut Gheorghe, noul Qashqai va costa cu circa 2.000 de euro mai putin ca predecesorul sau, astfel ca pretul de pornire pentru varianta de 1,6 litri si tractiune fata este de aproape 17.000 de euro cu TVA.

In aceste conditii, Qashqai ar trebui sa reprezinte cel putin 40% din vanzarile totale ale Nissan in Romania, marca nipona avand ca obiectiv dublarea cotei de piata in acest an pana la 1,5%-1,7%. Cu alte cuvinte, daca vanzarile totale de masini noi in Romania vor ajunge, asa cum estimeaza analistii pietei auto, la 100.000-110.000 de unitati, Qashqai ar putea avea vanzari de 600-700 de unitati. Adica la fel de multe ca acum doi ani si cu peste 50% mai mult ca anul trecut, cand piata auto s-a prabusit la jumatate, ca urmare a inghetarii creditarii si, in paralel, a exploziei importurilor de masini second-hand.

De unde ar putea veni insa noii clienti pentru Qashqai? Fabrice Cambolive, directorul comercial al Dacia, Renault si Nissan in Romania, mizeaza pe cei aflati la prima masina noua. "Patru clienti din zece care si-au cumparat Qashqai erau la prima achizitie a unei masini noi. Iar doi dintre ei se aflau la a doua masina a familiei, dar nu mai avusesera pana acum Nissan". Cu alte cuvinte, doar unul din patru cumparatori de Qashqai mai avusese pana atunci Nissan, restul fiind atrasi de marca nipona prin micutul SUV din clasa compacta.

"La nivelul intregii Europe, ponderea clientilor noi cuceriti de Nissan prin modelul Qashqai este de 80%", afirma Trichard. Procentul poate parea mare, insa nu trebuie uitat ca reprezentantele anterioare ale Nissan in clasa compacta si medie - Almera si Altima - au reprezentat mai degraba esecuri comerciale.

Revenind la piata romaneasca, Nissan Qashqai are de facut fata unei competitii tot mai sustinute in sectorul SUV-urilor compacte, atat din partea unor modele mai scumpe, precum BMW X1 sau Volkswagen Tiguan, precum si din partea celui mai nou model al Dacia, Duster, a carui comercializare urmeaza sa demareze la jumatatea lunii viitoare.

Ba, mai mult, vanzarile micutului SUV compact vor fi foarte probabil influentate si de aparitia, din toamna acestui an, a unui SUV si mai mic in familia Nissan, Juke, un model cu un design neobisnuit, dar de la care japonezii au mari asteptari. Comparabile, probabil, cu cele pe care le au de la Qashqai.