Style

Andreea Bădală, designerul român care le îmbracă pe Beyonce sau Madonna: Colecţi­ile mele te transportă pe un tărâm al fanteziei

22 dec 2014 4432 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Fiecare dintre creaţiile Andreei Bădală îţi spune o poveste şi fiecare dezvăluie câteva ceva din caracterul creatorului. Fie că este un costum de şcolăriţă, fie o robă a unei măicuţe sau un corset îndrăzneţ, toate piesele create de ea te duc cu gândul la erotism, fiind realizate pentru a reprezenta un punct de plecare într-o poveste, într-o escapadă de la viaţa reală. „Colecţi­ile mele te transportă pe un  tărâm al fanteziei“, spune creatoarea de modă, care a lucrat sub aripa geniului Alexander McQueen şi care a îmbrăcat nume precum Madonna, Beyonce sau Lady Gaga.

Era o zi întunecată şi plo­ioasă când am ajuns în atelierul An­dreei Bădală, în sanctuarul ei de cre­aţie ascuns pe străduţele din centrul Bucureştiului. Amplasată vizavi de o biserică, clădirea nu dezvăluie nimic, ba mai mult este tăcută şi parcă modestă. O singură plăcuţă cu scris realtiv mărunt te anunţă că ai ajuns acolo. Ne-am întâlnit la scurt timp de la lansarea ultimei colecţii astfel că aproprierea de biserică m-a făcut să-mi amintesc de cele mai recente creaţii ale româncei.

Ultima colecţie a Andreei Bădală a fost intitulată Roleplay şi a cuprins ţinute tematice, de la şcolăriţă la servitoare şi de la casnică sau sportivă la călugăriţă. Încă de mică a fost fascinată de creaţiile altfel. Îşi aminteşte de copilăria petrecută în Siria, o ţară preponderent musulmană cu un port tradiţional strict. Avea zece ani atunci şi rememorează că desena ţinute care ieşeau din tiparele acceptabilului la acea vreme, mai exact pantaloni evazaţi cu un crac normal şi cu un altul extrem de scurt. „Era o ţară, cu multe restricţii. Eram copil dar desenam extrem de mult. Am urmat apoi liceul de artă şi facultatea tot în domeniu, însă în România.“

Încă din timpul studenţiei s-a angajat, lucrând iniţial alături de creatoarea de modă Maria Lucia Hohan, despre care spune astăzi că este unul dintre designerii pe care îi apreciază cel mai mult, alături de Ioana Ciolacu printre alţii, pentru că a reuşit să îmbine valenţele de antreprenor cu cele de designer unde se remarcă prin atenţia deosebită la detalii.

„La noi moda şi designul românesc sunt abia la început, astfel că poţi face orice. Peste 100 de ani sper să se menţioneze că noi am avut ceva spus în industrie.“

Bazele propriului brand le-a pus acum trei ani şi jumătate, când la circa 28 de ani a recunoscut că-i place să creeze folosindu-şi obsesiile ca surse de inspiraţie. Este o nişă pentru creaţiile pret-à-porter, o nişă îngustă, dar care-i permite să se desfăşoare atât de mult cât îi permite inspiraţia. „Inspiraţia nu e niciodată de moment. O acumulezi pe parcursul unei perioade şi apoi explodezi într-un act creator.“

Brandul a luat naştere acum trei ani şi jumătate, iar prima colecţie a pus bazele a ceea ce este Murmur astăzi. Construită în jurul cupelor de sutien din anii ’50, al tricourilor corozive, colecţia reprezintă în opinia Andreei Bădala una dintre cele mai bune ale sale. „Aveam mai mult timp pentru a găsi un echilibru între creaţie şi originalitate. Nu exista presiunea businessului atunci.“ Aminteşte de o rochie din acea colecţie, Embrace, piesă care este şi astăzi una dintre preferatele ei. Cu o structură bodycon, cu cupe caracteristice anilor ’50 şi cu un drapaj realizat dintr-o că­maşă din organza de mătase, rochia transmitea o prezenţă masculină pe o formă feminină. Până a ajunge în forma finală au fost necesare cinci tipare şi cinci mulaje. Mai mult, print-ul a fost dezvoltat tot de ea.

„Rochia o am acasă. Ţin la procesul creativ care stă în spatele ei, dezvoltarea rochiei a durat câteva săptă­mâni.“

Creionul Andreei Bădală nu a avut mult timp să se odihnească, creează ori de câte ori are ocazia. În atelier, între noile creaţii stă la loc de cinste un corset închis într-o carcasă de sticlă. Pare rupt dintr-o altă epocă pentru a fi adus în contemporan, însă în realitate a ieşit recent din mâinile Andreei Bădală, după o jumătate de noapte de muzică clasică şi multă răbdare. Este brodat manual cu dantelă veche din fir de argint.

Recunoaşte că vreme de câteva sezoane a avut şi colecţii şi pre-colecţii, însă s-a oprit. „Nu e normal să ne supunem (ea şi echipa ei, n.red.) la acest efort, plus că eu sunt singurul designer din companie.“ Acum oferă un preview al colecţiei la începutul sezonului, iar la final o prezintă în întregime. Astăzi creaţiile ei sunt prezente în câteva zeci de magazine din întreaga lume, însă se fereşte de cifre pentru că, spune ea, mai are nevoie de două-trei sezoane pentru a ajunge să aibă retailerii ei. Nici de cifră de afaceri nu vorbeşte, ci mai cere câţiva ani ca brandul să crească. „Ai nevoie de câţiva ani pentru a crea o bază solidă, iar brandul meu est tânăr pentru un business clasic.“

În perioada când urma să îşi lanseze brandul Andreea Bădală l-a cunoscut printr-un prieten comun pe arhitectul Attila Kim, premiat recent la Bienala Naţională de Arhitectură de la Bucureşti pentru Arhitectura spaţiului interior. De acolo a urmat o relaţie demnă de citatul lui Humphrey Bogart în Casablanca, „I think this is the beginning of a beautiful friendship“ („Cred că acesta este începutul unei frumoase prietenii.“). „Cu Andreea am dezvoltat una dintre cele mai frumoase prietenii, care se completează cu o relaţie creativă profesională cât se poate de firească, efervescentă, plină de spontaneitate şi energie. Îm­preună ne-am imaginat şi am proiectat majoritatea evenimentelor publice Murmur (…).“

Scenografia arhitectului pentru evenimentul de lansare a avut un aer industrial, în care se profila un atelier de creaţie, cu mese de călcat, maşini de spălat, diapozitive, reflectoare, coloană sonoră cu sunete produse de foarfeci, fier de călcat, tocuri pe asfalt şi senzualitate, îşi aminteşte Raluca Anto­nescu, prietena comună a creatoarei de modă şi a arhitectului român. Ea deţine agenţia de PR Antonescu PR care a ajutat la rândul său la lansarea brandului Murmur.

Andreea Bădală a ales numele brandului, Murmur, împreună cu o prietenă. Nu voia ca businessul să îi poate numele sau să fie uşor asociat cu persoana ei.

„M-am gândit că în timp ar putea fi preluat de altcineva. Când am propus Murmur mi-am dat seama că nu am niciun contraargument. Inspiră senzualitate, este sinonimul cuvântului şoaptă. Mai mult, are sonoritate şi fran­ţuzească şi englezească.“

Attila Kim recu­noaşte că de-a lungul celor trei ani şi jumătate de la lansarea Murmur creatoarea de modă a trebuit să depăşească o serie de obstacole, însă a reuşit cu dedicaţie, seriozitate, responsabilitate şi muncă continuă, ajungând astăzi cu produsele proprii în garderoba Ma­donnei sau a lui Beyonce.

Primele persoane publice care i-au descoperit creaţiile nu au fost străinii, ci artistele autohtone Corina Bud, Inna şi Antonia. Au venit apoi o serie de artişti francezi cunoscuţi pe piaţa-mamă şi apoi a fost Britney Spears care a deschis poarta colaborărilor de peste ocean. „Ne-a cerut să îi creăm 20 de outfit-uri pentru ea şi pentru dansatoarele ei într-un timp foarte scurt. Am reuşit în final să creăm doar pentru ea“, îşi aminteşte Andreea Bădală.

A urmat apoi Beyonce care a purtat un corset semnat de designerul român într-unul dintre videoclipurile sale. „A creat o vizibilitate foarte mare, însă în România cel mai bine primit moment a fost acela când Madonna a purtat Murmur. Pentru ea am primit la Bucureşti o fişă cu toate măsurile, înclusiv la deget, şi am creat sur mesure“, îşi aminteşte Andreea Bădală.

La început a refuzat comenzile speciale, cu excepţia celor pentru showuri. Şi acum le onorează rar şi doar pentru clientele fidele care pornesc de la o creaţie deja existentă şi cer ceva nou. Astfel ele pot alege un corset pe care doresc să îl transforme în rochie. „Seva businessului meu se trage din formele de lenjerie“, recunoaşte ea.

Pe piaţa locală produsele create de Andreea Bădală se vând în multibrandurile Victoria Gallery, The Place, online pe site-ul Molecule F, dar şi în showroomul propriu. România nu este însă piaţa principală a businessului Murmur, deşi are şansa ca în timp să devină.

Pe pieţele externe vinde atât în multibranduri de lux precum LuisaviaRoma, dar şi în magazine de nisă precum Pleasure­ments din Amsterdam. „În timpul liber îmi place să merg prin magazine, e parte din jobul meu. Preferatul meu, dacă ar fi să aleg doar unul, şi anume pe cel care-mi vine primul în minte, ar fi Dover Street Market. Aş aminti şi magazinul Acne din Londra, tot pe Dover Street.“

De altfel, Londra este unul dintre oraşele unde şi-a construit cariera după ce în timpul studenţiei a făcut stagii în atelierele designerilor români precum Maria Lucia Hohan şi Venera Arapu. „Am învăţat de la fiecare“, îşi aminteşte Andreea Bădală.

La rândul său, Maria Lucia Hohan afirmă că „Andreea este unul dintre acei oameni care te inspiră şi care au ceva de spus în industria modei. Într-un domeniu în care întâlneşti foarte multă superficialitate, Andreea are cultură, are profunzime, are viziune şi stil. Am spus adeseori că există designeri şi există creatori de modă. Andreea Bădală este creator de modă şi locul ei este pe piaţa internaţională.“

Maria Lucia Hohan povesteşte că a lucrat cu Andreea acum mulţi ani, înainte ca aceasta să plece la Londra. A făcut parte din echipa ei, însă pentru că era foarte talentată a fost evident că nu este făcută să rămână angajata unui brand şi că trebuie să lucreze pentru sine însăşi, să-şi construiască propriul nume.

„Nivelul ei este extrem de ridicat, poate să concureze oricând din punctul de vedere al creativităţii şi cunoştinţelor tehnice cu creatorii din alte pieţe internaţionale şi să câştige. Chiar vorbeam zilele trecute cum ar arăta o colecţie în colaborare, MLH & Murmur, şi e o perspectivă care ne-a încântat teribil pe amândouă, dacă vom avea vreodată timp să o punem cap la cap. Ar fi ca pe vremuri, când lucram împreună, în primul meu sediu, însă de pe alte poziţii, într-un cu totul alt context şi cu alte perspective.“

De altfel, primul sediu al brandului Murmur a fost total altul, amplasat în subsolul casei în care locuia cu părinţii ei. S-a întors în România în 2010 la final de ianuarie, cu câteva săptămâni înainte ca designerului Alexander McQueen să moară. În martie deja crease firma. Înainte de a se întoarce în ţară a făcut un stagiu la casa de modă a lui Alexander McQueen.

Un an după ce a terminat facultatea a rămas în România pentru a-şi construi portofoliul. A plecat apoi la London College of Fashion unde a făcut un curs de tipar creativ pentru a-şi completa cunoş­tinţele. Au urmat stagii la designeri străini printre care Richard Nicoll şi Emilio de la Morena. În atelierul acestuia din urmă a aprofundat broderia. A urmat apoi stagiul la Alexan­der McQueen - divizia menswear (haine pentru bărbaţi).

„Am ales să fac acest stagiu pentru a-mi cultiva răbdarea de a construi cu mâinile. Când eram copil am studiat pian câte trei ore pe zi însă apoi răbdarea s-a pierdut.“ Îşi aminteşte că pe designerul considerat un geniu al modei moderne l-a cunoscut încă din a treia zi de stagiu. Alţi stagiari erau acolo de o lună şi jumătate şi nu-l văzuseră. „Am avut noroc că l-am prins într-o periodă când era comunicativ. Mi-amintesc şi acum că stăteam cu spatele când l-am auzit. Nu i-am recunoscut vocea, însă am văzut că două dintre persoanele din sală plângeau şi o alta începuse să tremure.“

Când s-a întors a văzut că era însoţit de mai mulţi asistenţi care îl ajutau cu boardurile pentru inspiraţie. „Vorbea puţin, dar spunea multe. M-a marcat ca un om creativ, iar influenţa sa se vede în cariera mea de astăzi. Era un om pur creativ, echipa lui era cea care îi făcea produsele vandabile“, îşi aminteşte Andreea Bădală, care cu puţin timp înainte de decesul designerului s-a întors în România pentru a pune bazele propriului business şi pentru a-şi urma propriul drum pe care abia acum îl construieşte.