Style

Când au devenit ochelarii cool? De la "aragaz cu patru ochi" la unul dintre accesoriile nelipsite din garderobă

30 mar 2018 1028 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Eram în clasa a doua când învăţătoarea i-a spus mamei că e posibil să am nevoie de ochelari. Mă aplecam prea tare către caiet. Medicul oftalmolog mi-a recomandat ochelari de protecţie. Aveau rame fine şi lentile mici, delicate. Şi totuşi, cu mintea mea de copil de atunci, nu i-am purtat niciodată. Mă temeam că aş putea deveni rapid „aragaz cu patru ochi“. Circa două decenii mai târziu, ochelarii, fie ei de soare, vedere, protecţie, scufundări sau 3D, sunt un statement. Unii poartă ochelari de vedere fără dioptrii sau alte funcţii doar pentru că este în tendinţe.

Când au devenit ochelarii cool?

Povestea ochelarilor în­cepe să se scrie acum aproape 1.000 de ani, însă ultimii 20 sunt cei care au marcat cu adevărat istoria acestui produs atât de necesar, care a devenit totodată atât de dorit. Revistele de modă îi ridică la rang de artă, actorii şi persoanele publice în general îi fac să devină must-have, iar problemele de vedere îi transformă în necesitate.

Cu lentile cât mai negre ca să ascundă urmările unei nopţi lungi, cu rame cât mai ieşite din tipare pentru a ieşi în evidenţă sau cu lentilele potrivite pentru a vedea mai bine. În materie de ochelari totul se poartă.

„Poate că filmele şi serialele SF din ultimii doi ani au relansat formele futuriste, cum sunt ochelarii din colecţia Celine, de exemplu“, spune Oana Lazăr, directorul de marketing al companiei care controlează magazinele OPTIblu, cel mai important jucător de pe piaţa locală de optică. În tandem cu acestea sunt formele micro, ce amintesc de trilogia Matrix şi de faimoşii ochelari purtaţi de Trinity (Carrie-Anne Moss) şi Neo (Keanu Reeves). „Modelul Marianne de la Illesteva este un bun exemplu“, adaugă ea. În aceeaşi cheie cinematografică, lentilele colorate, cu protecţie 400 UV, în chroma, se găsesc într-o abundenţă de nuanţe de galben pai, rozuri indiene, violet sau albastru. Pe de altă parte, modelele Christian Roth sau cele de la Polaroid amintesc de filmele cu spioni din anii ’70. Şi acestea sunt doar câteva dintre referinţele cinematografice pe care le aminteşte Oana Lazăr.

Apoi sunt ramele retro minimaliste, care se vor purta cu siguranţă şi la toamnă şi peste un an. La fel şi ramele de tip cat-eye cum este cazul celor din colecţia Miu Miu, dar şi ochelarii de schi pentru un efect garantat. Miu Miu, Jimmy Choo sau Fendi sunt adepţii ramelor cu ornamente statement, adevărate opere de artă. Şi, nu în ultimul rând, Oana Lazăr aminteşte de ramele metalice de tipul „The Thin Wire Specs“, atât de chic, de discrete şi uşor de purtat. „Le găsiţi în colecţiile noastre Dior, Lindberg, Ray-Ban, Linda Farrow sau Cutler & Gross, dar şi la brandurile Modo şi Komono sau Massada.“

Roxana Marcu, proprietarul sunglasscurator.com, un business în domeniu dar cu activitate preponderentă în online, merge pe alegerile mai colorate, curajoase totodată, şi menţionează ochelarii cu lentile „pastel tinted“ (coloraţie maximă de 20%), ochelarii pointy cat eye şi neapărat ramele în diverse nuanţe de roşu şi violet.

„În zona de rame pentru ochelarii de vedere, o tendinţă foarte puternică pe care am remarcat-o la SILMO, salonul de optică de la Paris, este cea a ramelor de tip aviator/pilot. Modelul acesta revine la modă după ce a cunoscut apogeul în anii ’80, iar această tendinţă este foarte clară şi în zona de fashion“, spune Florin Niţă, business development manager al magazinului online lensa.ro.

Vorbind tot despre rame, dar pentru ochelari de vedere, el mai spune că a observat o deschidere a clienţilor din România către modelele mai fresh, mai colorate. Asta după ce anul trecut majoritatea modelelor vândute erau negre. „Culorile pastelate încep să se ceară şi ele, în special de către publicul tânăr.“

Sumarizând, dacă nu alegi doar clasicul şi eternul negru - de neegalat în cazul ţinutelor casual, 2018 te provoacă să fii îndrăzneţ, după cum surprinde şi Hristina Casas, specialist PR în cadrul retailerului de optică Optiplaza România, unul dintre principalii jucători de pe piaţă.

„Ia-ţi ochelari cu rame din acetat alb, imprimate havana sau tortoise shell. Sau ochelari cu ramă nude, fiindcă aceaştia vor câştiga cu siguranţă atenţia celor din jur. Detaliile metalice pot şi trebuie să fie aurii, cu excepţia situaţiei în care ai ales stilul clasic şi rama din metal mat, gun.“ Lentilele pot fi şi ele roz, roşii sau albastre. „Căci viaţa, privită prin aceste lentile este întotdeauna mai frumoasă“, adaugă ea.

Cât de departe au ajuns ochelarii, un accesoriu purtat astăzi oricum, oriunde şi oricând. Şi totul începe acum multă vreme, doar din necesitatea de a corecta vederea. Există puţine dovezi despre existenţa acestora încă din vremea grecilor şi a romanilor, deşi se spune că împăratul Nero a folosit ceva pentru a-şi corecta vederea, cel mai probabil o bucată subţire de smarald care îl ajuta să vadă mai bine luptele gladiatorilor.

„Se pare că primii care au beneficiat de ochelari de vedere de corecţie au fost călugării, care aveau acces la manuscrisele vremii, în secolul al XIII-lea, urmaţi de nobili şi de pătura burgheză construită în timp“, explică Oana Lazăr, directorul de marketing al magazinelor OPTIblu.

Independent de lentilele pentru corecţia vederii, alte culturi au dezvoltat acum câteva sute de ani şi ochelarii de soare, sau cel puţin varianta iniţială a produsului cunoscut astăzi. Nu aveau nici atunci proprietăţi de corecţie a vederii, ci erau folosiţi doar pentru protecţia ochilor. Mai exact vorbim de China secolului al XII-lea unde două bucăţi de geam quarz fumurii erau ceea ce astăzi numim ochelari de soare. „Judecătorii chinezi din secolul al XII-lea foloseau în timpul proceselor strămoşii ochelarilor de soare de astăzi pentru a-şi ascunde expresia ochilor mai ales faţă de martori şi de cei judecaţi“, adaugă Oana Lazăr.

Pe de altă parte, inuiţii foloseau ochelari de protecţie împotriva zăpezii. Erau de fapt un fel de măşti din materiale dure precum lemnul sau fildeşul cu o mică fantă ce le permitea să vadă.

Primele picturi în care apar ochelarii de vedere datează de la jumătatea secolului al XIV-lea, semnate de Tommaso da Modena şi înfăţisează călugări care purtau un fel de strămoş al „pince-nez-ului“. Primele reclame la ochelari se crede că au fost în Anglia, în secolul al XVII-lea, şi încurajau purtarea ochelarilor de vedere pentru persoanele cu vârste de peste 40 de ani. Manufacturarea ochelarilor ia amploare ulterior şi în Ţările de Jos, în Italia şi în Spania. „Chinezii sunt cei care au inventat, se pare, mecanismul toartelor de ochelari, care erau la început nişte funde de susţinere a lentilelor, legate după urechi.“

Abia în secolul al XVIII-lea vorbim despre strămoşii ochelarilor de astăzi, iar apoi descoperirile au continuat, între cele două războaie mondiale având loc inovaţii importante atât în crearea ochelarilor de vedere, cât şi de soare. Ochelarii purtaţi de piloţi sunt poate cel mai bun exemplu, forma „aviator“ fiind astăzi în continuare extrem de populară şi printre cele mai cunoscute din lume.

Hristina Casas de la Optiplaza spune că stilurile de ochelari vin şi trec odată cu trendurile din modă dar, la fel ca şi în cazul acesteia din urmă, ceea ce este vechi poate fi într-o zi la modă din nou. Mai presus de capriciile modei s-au remarcat însă câteva modele de ochelari care au primit astfel titlul de iconice. Este vorba despre aviator, „modelul, realizat iniţial de producătorul Ray-Ban pentru piloţii americani din Al II-lea Război Mondial. Este cel mai vândut model de ochelari din toate timpurile.“ În varianta clasică, ochelarii aveau ramă metalică fină, punte dublă, lentile închise la culoare ce permiteau o bună vedere periferică şi nu erau mult mai mari decât orbita. „Astăzi există cel puţin trei variante ale modelului iniţial - modelul clasic, modelul lacrimă si modelul rectangular. Pe scurt se potrivesc oricărei fizionomii.“

Wayfarer - inventat de Ray-Ban în anii ’50 - este al doilea model iconic menţionat de Hristina Casas. Acest model a adus pe piaţă o linie clasică, completată armonios de un material inovativ, uşor şi plăcut la purtare, acetatul. „Este singurul care concurează popularitatea modelului aviator, având de-a lungul timpului numeroase reveniri - în culori şi imprimeuri diverse.“

Trio-ul icon-urilor este completat de modelul clubmaster care se remarcă printr-un aspect retro. Acest model şi-a cunoscut perioada de glorie în anii 1950-1960,

fiind numit, datorită formei, şi „browline“. Ceea ce îl caracterizează este puntea de plastic proeminentă, care urmăreşte linia sprâncenelor, fiind completată de rama metalică în partea de jos a frontului.

„Modelul Aviator este şi va rămâne un best-seller în categoria ochelarilor de soare. Modelele Clubmaster şi Wayfarer se vând în continuare foarte bine, chiar dacă sunt create în anii ’50-’60“, spune şi reprezentantul lensa.ro, care are în portofoliu branduri internaţionale, cele mai noi nume fiind Hawkers, INVU şi Marc Jacobs.

Hristina Casas mai adaugă pe listă şi modelele cat-eye purtate de actriţe precum Marilyn Monroe şi Audrey Hepburn şi cele supradimensionate care au cunoscut apogeul în anii ’70 datorită lui Jackie Kennedy. Nu uită nici de ochelarii rotunzi, asociaţi stilului retro.

Roxana Marcu, proprietarul sungalsscurator.com, crede că ochelarii rotunzi sunt atemporali pentru că aceasta este forma de la care s-a şi pornit, mai mult, se potrivesc celor mai multe tipologii de feţe.

„Evident, alegerea ochelarilor este o chestiune personală care ţine de stilul fiecăruia. La nivel personal, ochelarii sunt clar accesoriul meu preferat. Ochelarii îi porţi pe faţă, tocmai de accea mi se pare că trebuie să le acordăm importanţă cuvenită“, adaugă ea. De altfel, atunci când îşi construieşte o ţi-nută nouă porneşte de la ochelarii de soare. „Pentru că sunt din categoria celor care nu ies din casă fără o pereche de ochelari pe faţă. De obicei îmi asortez ochelarii cu pantofii şi rujul, apoi urmează restul.“ Sunglasscurator are începând cu sezonul toamnă - iarnă 2017-2018 doi noi designeri în portofoliu - Christian Roth şi Kaleos Eyehunters, acesta din urmă fiind un brand cunoscut pentru look-ul fresh meditaranean pe care îl invocă prin de-sign.

Şi Optiplaza are în portofoliu o serie de branduri noi precum Victoria Beckam, Swarovski, Morel, ic! Berlin şi Moscot. Dacă unele branduri nu mai au deja nevoie de nicio prezentare, sunt şi altele care au o poveste mai puţin cunoscută, dar care merită împăr­tăşită.

ic! berlin a revoluţionat industria opticii cu prima ramă fără şuruburi, din oţel inoxidabil, realizată manual şi tăiată cu laser în atelierul aflat în mijlocul Berli­nului. Balamaua unică, brevetată de ic! berlin, permite utilizatorului să-şi dezasambleze şi reasambleze singur rama, repede şi uşor.

Moscot, pe de altă parte, are o istorie de peste un secol şi este cunoscut în special pentru modelul Lemtosh, această ramă rotundă a servit drept carte de vizită pentru generaţii întregi de spirite libere - de la Buddy Holly şi Truman Capote, la Johnny Depp şi Demi Moore. 

În pofida faptului că lentilele de contact şi operaţiile corectoare sunt mult mai la îndemână şi mai performante, ochelarii nu au pierdut teren, ba din contră au devenit un must-have. Sintagma „aragaz cu patru ochi“ este doar o amintire, Theodore Roosevelt, John Lennon sau Harry Potter fiind doar câteva nume care au popularizat ochelarii, fără de care imaginea lor nu ar mai fi aceeaşi. De la Superman la Wonder Woman, până şi super-eroii îi poată.

Cu lentile colorate, cu forme ciudate sau cu rame din aur, titaniu, lemn sau fildeş, ochelarii se schimbă şi se perfecţionează în permanenţă.

Alegerea unei perechi depinde de criterii precum confort, estetică, stil de viată, forma feţei, iar lentilele sunt cele care ajută din punct de vedere medical, spune Oana Lazăr. „Restul e imaginaţie şi bun-gust.“