Style

Cum au renunţat bărbaţii la jachetele army şi bocancii voluminoşi în favoarea pantalonilor strâmţi, a cămăşilor din lamé auriu sau a bluzelor croşetate? Galerie Foto

03 mai 2016 3751 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Până nu de mult, moda masculină era dominată de costume, jachete de inspiraţie army şi bocanci voluminoşi. Masculinul, în forma sa cea mai pură. În ultimii ani însă, cămăşile au devenit mai lungi şi au împrumutat ceva din croiul rochiilor, pantalonii sunt tot mai strâmţi sau mai scurţi, iar rozul este deja universal. Linia de demarcaţie între masculin şi feminin a devenit tot mai blurată, iar moda pare deja unisex.

Şi dacă lucrurile nu erau deja clare, Zara, unul dintre cele mai cunoscute branduri de modă mass market din lume, a lansat recent colecţia Ungen­dered, care cuprinde 16 piese minimaliste, în culori neutre, ce pot fi purtate cu aceeaşi lejeritate şi de femei, şi de bărbaţi. Colecţia cuprinde tricouri, jeanşi şi hanorace.

Decizia Zara, brandul fanion al grupului spaniol Inditex cu afaceri de circa 20 mld. euro ce mai cuprinde alte şapte nume, vine într-o perioadă în care şi unele dintre cele mai cunoscute mărci de lux s-au alăturat mişcării care apropie moda masculină de cea feminină.

Mişcarea a început deja acum câţiva ani pe străzile din Tokio şi Seul, capitalale modei din Asia, unde bărbaţii au împrumutat tot mai mult din portul doamnelor de alături.

Aceşti avangardişti ai modei masculine au fost folosiţi drept inspiraţie şi de către designerii marilor case care au adus pe podium sau în campanii bărbaţi în fuste sau cămăşi înflorate de mătase roz.

Ann-Sofie Johansson, creative advisor pentru grupul H&M, respectiv omul din spatele colecţiilor gigantului suedez, spunea anterior într-un interviu acordat După Afaceri Premium că se lasă inspirată de oamenii de pe stradă, de modul în care aceştia se îmbracă, de operele de artă pe care le vede, de arhitectura şi designul restaurantelor şi barurilor pe care le vizitează.

Nu în ultimul rând, se lasă inspirată de călătoriile pe care le face, şi nu sunt puţine. Amintea de Tokio şi de Asia.

„Este o altă lume, una trendy şi avangardistă. Este amuzant să te uiţi la oameni pe stradă, sunt creativi, curajoşi, amuzanţi. La fel este şi în Coreea. Spre deosebire de Europa, în Asia şi bărbaţii pot deveni sursă de inspiraţie, şi ei sunt pasionaţi de modă“, spunea ea.

Din Tokio şi Seul moda unisex a ajuns pe podiumurile marilor capitale ale modei, respectiv Milano, Paris, Londra şi New York, unde designerii caselor Gucci, Loewe sau J.W. Anderson s-au lăsat seduşi de această evoluţie şi au ales să dea o nouă interpretare masculinităţii, după cum scrie chiar Vogue, „biblia“ modei.

Şi pentru designerul casei Loewe inspiraţia a venit din Asia, iar creaţiile sale din colecţia de primăvară-vară sunt jucăuşe, colorate şi unisex. Pantalonii galbeni din piele sunt uşor evazaţi şi suficient de scurţi pentru a lăsa să se întrevadă o pereche de glezne fine. Şi jachetele devin tot mai scurte şi mai colorate, lăsând să se întrevadă un abdomen subţire, sidefiu, uşor feminin.

La Gucci hainele colecţiei pentru bărbaţi sunt înflorate, în culori tari, iar materialele sunt tot mai diafane. Ba mai mult, pantalonii devin tot mai scurţi şi sunt asortaţi cu cămăşi din lamé auriu sau cu bluze croşetate.

La polul opus, colecţia pentru femei cuprinde costume cu linii drepte, uşor masculine, în tonuri tari sau neutre. Mai mult, fusta, până nu de mult apanajul exclusiv al doamnelor, pare să fi „trădat“ tabăra.

Ea apare într-una dintre cele mai recente campanii ale casei Louis Vuitton, purtată de Jaden Smith, fiul actorului Will Smith. El poartă o fustă plisată neagră cu model, asortată cu cea a celorlalte trei protagoniste, toate doamne.

Casele de modă elimină genurile sau chiar le inversează într-o perioadă în care egalitatea între sexe este încă un subiect fierbinte.

„Această mişcare este una naturală, nu ceva programat sau controlat. Este o consecinţă a mai multor procese“, spune Marian Preda, sociolog şi profesor la Facultatea de Sociologie a Uni­versităţii Bucureşti.

El explică faptul că în ultima perioadă diferenţele dintre sexe se estompează şi tot mai multe persoane aleg să nu îşi mai ascundă sexualitatea.

„Şi rolurile sociale au devenit tot mai apropiate, meseriile care până nu de mult erau tradiţional masculine sunt acum realizate şi de femei“. Nu mai există nimic masculin sau feminin prin definiţie, conchide Marian Preda, nici măcar moda.