Style

Opinie: Ce investiţii în lux trebuie sa faci pentru a câştiga bani de noi achiziţii de lux?

30 mai 2015 1657 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie
Într-un mediu dominat de ridicole rate ale dobânzilor, o întrebare firească este unde investim banii. Pentru cei care vor ca şi portofoliul propriu nu doar ca vestimentaţia să aibă „monogramă“, un răspuns este acţiunile companiilor de lux.
 

Indicele S&P Global Luxury, ce grupează acţiunile celor mai mari 80 de companii de profil, a adus câştiguri anuale de peste 15% în ultimii cinci ani, alimentat de cererea de pe pieţele emergente din China, Rusia şi India, care au devenit motorul acestei industrii, în timp ce Europa de Vest a adoptat stilul auster-şic.

LVMH - producătorul faimoaselor genţi Louis Vuitton -, Swatch, Riche­mont - proprietarul bijuteriilor Cartier -, Hermes şi Burberry sunt companii listate la bursele străine şi astfel accesibile investitorilor în căutare de oportunităţi. Dacă preţul unei genţi Louis Vuitton începe de la 1.000 de euro, investiţia în acţiunile companiei producătoare este mai accesibilă având în vedere că preţul unei acţiuni MC (acesta este simbolul bursier sub care se tranzacţionează conglomeratul de lux) este de circa 158 de euro. Acţiunile LVMH au crescut cu 20% în euro în acest an. Pentru primul trimestru al acestui an, grupul LVMH a raportat o creştere impresionantă de 16% a vânzărilor, ajutat de deprecierea euro şi de revenirea economiei americane. În cazul produselor Prada, o acţiune la cunoscuta companie italiană costă circa 6 euro, în condiţiile în care genţile însemnate cu triunghiul întors, sigla produselor Prada, costă mii de euro. Acţiunile Prada au crescut cu circa 1% în acest an, după un an 2014 în care s-au ieftinit cu circa 20%.

Un alt exemplu sunt acţiunile companiei elveţiene Compagnie Financiere Richemont (simbol bursier CFR), ce produce cunoscutele ceasuri şi bijuterii Cartier sau stilourile Montblac, ceasurile Piaget şi Vacheron Constantin. Afectată de aprecierea francului elveţian din acest început de an, Compagnie Financiere Riche­mont şi-a văzut acţiunile scăzând cu 5% pe bursă. Scăderile de preţ sunt însă un moment propice pentru cumpărături, dacă este să luăm în calcul că din 2010 până în prezent acţiunile sale s-au dublat în valoare.

Potrivit unui raport al firmei de consultanţă McKinsey&Co. intitulat „Lumea urbană: oraşe şi creşterea clasei de consum", un miliard de persoane vor adera la clasa consumatoare până în 2025, care vor injecta anual până la 30.000 de miliarde de dolari în economia mondială. O veste foarte bună pentru pentru brandurile de lux, dar şi pentru producătorii de alte bunuri.

Potenţialul de creştere al sectorului de lux a fost reflectat de performanţa ultimelor oferte publice iniţiale de acţiuni - IPO. În decembrie 2013, Moncler, cunoscutul producător italian de jachete „lucioase“ al căror preţ porneşte de la 1.000 de euro, a strâns aproape 1 mld. euro de pe bursă, iar acţiunile sale au crescut cu 40% în prima zi de tranzacţionare. Aceasta a fost cea mai mare IPO a unei case de modă de la cea derulată de Michael Kors în decembrie 2011. Acţiunile grupului american au sărit cu 25% în prima zi de tranzacţionare pe bursa de la New York.

Investiţia directă în acţiunile acestor companii presupune deschiderea unui cont de tranzacţionare pe bursele unde aceste acţiuni se tranzacţionează: pe bursa din Hong Kong pentru acţiunile Prada sau pe bursa din Paris pentru acţiunile LVMH, mişcare deloc uşoară pentru un investitor român, dat fiind costurile de tranzacţionare şi diferenţele de fus orar.

Fondurile mutuale care investesc în acţiuni ale acestor companii fac însă mai accesibil plasamentul în industria luxului. Pe piaţa locală sunt distribuite de către administratorii străini fonduri mutuale care investesc în aceste acţiuni, oferind astfel investitorilor nu doar o companie de lux, ci un portofoliu întreg. Unul dintre fondurile străine cu investiţii specializate în industria de lux este fondul NN Invest Prestige & Luxe, administrat de grupul olandez NN şi înregistrat în Luxem­burg. Autoritatea de Supra­veghere Financiară a autorizat firma luxemburgheză de administrate NN Invest­ment să distribuie acest fond pe piaţa locală. Costul de intrare este de circa 740 de euro. Fondul a obţinut un randament de 7,5% de la începutul anului, investind în acţiunile grupului Galaxy Entertainment, care deţine mai multe hoteluri şi cazionouri în Macau, LVMH, Christian Dior, Michael Kors şi L’Oreal. Nu doar fondurile străine au investiţii în industria luxului, ci şi fondurile româneşti de pensii private. Fondul de pensii private obligatorii Aripi, administrat de Generali, are investiţii în acţiunile LVMH.

Înainte însă ca o pasiune costisitoare să devină o investiţie profitabilă, trebuie avută în vedere recomandarea pe care niciun investitor nu îşi poate permite luxul să nu o ştie - „randamentele trecute nu garantează performanţele viitoare“.