Style

Vara, când temperatura sare de 30 de grade, se mai poartă şosete? "Sunt un accesoriu nelipsit din garderoba unui bărbat care îşi respectă prietenii sau partenerii de business"

01 aug 2018 1019 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Premierul canadian Justin Trudeau este una dintre puţinele figuri politice ale momentului care se bucură de o imagine pozitivă la nivel internaţional. Una dintre multele „cărămizi“ care l-au ajutat să îşi construiască această imagine a fost lejeritatea cu care îşi combină ţinutele elegante, clasice, cu un element „surpriză“ care nu doar le scoate pe acestea din anonimat, ci îl face şi pe omul politic să devină mai uman. Despre ce este vorba? Despre banalele şosete, o piesă vestimentară care de-a lungul timpului a fost văzută ca o simplă necesitate, astfel că nonculorile alb şi negru păreau singurele opţiuni pentru bărbaţi. În ultimii ani însă, şosetele au devenit cool, cu cât mai colorate şi cu imprimeuri mai neobişnuite, cu atât mai bine.

 

La scurtă vreme după ce a devenit cel de-al 23-lea prim-ministru al Cana-dei, presa internaţională a compilat zece motive pentru care Justin Tru­deau este cel mai stilish politician al momentului. Asta se întâmpla acum circa doi ani şi jumătate, dar multe dintre argumente sunt valabile şi astăzi.

„Are un tatuaj dur şi totuşi potivit pentru funcţia pe care o ocupă - un corb, simbol al grupului etnic Haida din Canada. La mâna stângă poartă un ceas IWC Regulateur. Apare la televizor cu şosete în dungi multicolore şi face ca asta să pară absolut normal.“ Acestea sunt doar câteva dintre argumentele de la acea vreme.

De atunci însă, colecţia de şosete a lui Trudeau s-a extins considerabil. O pereche cu Chewbacca - personaj din seria Star Wars -, o alta cu frunza de arţar - simbolul Canadei - şi chiar unele cu capete de morţi au fost prezente la întâlniri de înaltă clasă, unde au participat lideri politici şi economici ai momentului. Era nevoie de un element disruptiv pe o scenă politică mai încordată ca oricând în ultimii 30 de ani.

Dar Justin Trudeau nu este singurul adept al acestui trend. Şosetele îşi trăiesc perioada de glorie deja de câţiva ani, fiind prezente pe podiumurile Prada, Maison Kitsuné, Lucien Pellat Finet sau Vetements şi apoi direct în magazine cu preţuri ce variază de la câteva zeci la câteva sute de euro. Gucci, în colecţia Resort 2018, a creat şosetele cu cristale, al căror preţ sărea chiar de 1.000 de euro. Apoi, designerul britanic Stela McCartney a prezentat recent o serie de şosete „sustenabile“ pe care le-a oferit cadou tuturor celor prezenţi la show-ul său. De ce sustenabile? Pentru că sunt realizate din fibre reciclate (85%), fără a fi folosite pesticide, produse chimice sau vopsele. Mai mult, procesul de producţie are risipă zero.

„Mai nou, şosetele sunt foarte importante. Eu cred că de aproximativ 2-3 ani sunt un accesoriu nelipsit din garderoba unui bărbat care îşi respectă prietenii sau partenerii de business. Vorbim despre un bărbat care posedă şi un simţ al umorului foarte dezvoltat“, spune Bogdan Voiculescu, proprietarul Madam Mitza, un magazin online specializat în vânzarea de şosete. Povestea Madam Mitza a plecat de la o discuţie între prieteni, undeva pe la sfârşitul anului 2014. În ianuarie 2015 ieşeau pe piaţă trei modele de şosete colorate, înalte - 3/4, pentru femei, în special pentru bicicliste. „Numele Madam Mitza este inspirat din povestea de viaţă a Miţei Biciclista, cea care a ţinut prima pagină a ziarelor din Bucureştiul anilor 1900. O tânără care ştia ce vrea, cultă şi învăţată la pension, mondenă şi care mergea cu bicicleta pentru a-şi menţine silueta. Ne-am regăsit în acest personaj şi i-am redat o parte din poveste prin şosetele pe care le realizăm.“

Magazinul online Madam Mitza are în portofoliu peste 30 de modele grafice de şosete. Undeva prin 2017 procentul şosetelor vândute pentru bărbaţi l-a depăşit simţitor pe cel al şosetelor pentru femei. Compania a realizat şi o serie de modele în colaborare cu parteneri precum Electric Castle, FruFru, PLAYGROUND cu dj. HEFE şi Adrian Despot, The Krptonite Sparks.

Bogdan Voiculescu crede că şo-setele pot conferi un plus de imagine purtătorului, mai ales că pot fi purtate în orice moment al zilei, indiferent de imprimeu. „Doar că trebuie să le asortăm coloristic sau din punctul de vedere al modelului, punctual, cu situaţia în care suntem.“ Vizibilitatea lor nu trebuie să fie dominantă în comparaţie cu restul outfit-ului. Dar trebuie să existe. Trebuie să fie scoase la lumină. „Că nu degeaba le-ai asortat cu papionul sau cu una dintre culorile de pe tricou.“

Trebuie să ai grijă şi la textură, nu numai la culoare, spun reprezentanţii producătorului local Ciserom, a cărui poveste a început să se scrie în 1927, când germanul Gustav Bahner a înfiinţat în Sebeş fabrica de ciorapi şi tricotaje. Şosetele groase vor fi purtate la o pereche de pantaloni din lână, tweed, sau denim, cu ghete sau bocanci. Pentru pantofii eleganţi merg doar şosete subţiri, cu textură fină. „O altă regulă de asortare interzice purtarea lor în sandale“, spune Dana Manolache, managerul de vânzări al Ciserom. Povestea Ciserom, începută acum 90 de ani, continuă şi în ziua de astăzi. „În câteva cuvinte: aceeaşi familie mare şi aceleaşi şosete colorate care să-ţi completeze zilnic stilul şi ţinuta. Compania are 320 de angajaţi şi o producţie anuală de 10 milioane de perechi de şosete, dintre care 30% sunt exportate în ţări precum Germania, Italia, Anglia, Franţa, Irlanda şi Elveţia.

„O ţinută fără accesorii este ca mâncarea fără condimente, iar accesoriile pot înfrumuseţa un outfit, la fel de bine cum îl pot şi strica. E un adevăr descoperit şi de bărbaţii din România care ştiu că reţeta succesului se bazează pe cantităţi corecte, potrivirea ingredientelor şi puţină creativitate.“

Şosetele sunt la fel de importante ca orice altă piesă vestimentară, crede şi Virgil Caţă, cel care a adus franciza brandului Falke pe piaţa locală. Falke este un brand german cu o istorie de peste 120 de ani ce produce şosete pentru bărbaţi, femei şi copii, dar şi body-uri, dresuri şi echipamente sportive ergonomice. Bran­dul se poziţionează pe segmentul premium şi este una dintre cele mai cunoscute mărci de şosete de la nivel mondial. Franciza pe piaţa locală a fost adusă acum circa doi ani. „Nu ne plimbăm nici la bustul gol prin oraş şi nici fără lenjerie intimă, de ce am omite şosetele? Nici chiar în sezonul cald. De fapt cu atât mai mult în sezonul cald.“ Antre­prenorul adaugă că, dacă în cazul femeilor o ţinută depinde de accesorii pentru a fi evidenţiată, desăvârşită, completată, în cazul bărbaţilor atenţia se îndreaptă înspre cravată, şosete, butoni sau eşarfă. „Aşadar, cu cât mai mult se respectă un bărbat, cu atât va acorda mai multă atenţie şosetelor pe care le poartă.“

Bogdan Voiculescu, proprietarul Madam Mitza, adaugă că atunci când un bărbat poartă costum sau este îmbrăcat business-casual, pantalonii trebuie să fie în partea de jos puţin mai scurţi, până peste gleznă cam la o lăţime de palmă. Astfel încât zona dintre marginea pantofului şi marginea pantalonului să fie vizibilă, iar culorile şi/sau modelul şosetelor să iasă în evidenţă. „La costum sfătuim clienţii să poarte şosete înalte, 3/4. Spre exemplu, la o nuntă, toţi cavalerii de onoare pot avea în picioare şosete colorate cu acelaşi model grafic. Vor fi vedete în poze.“

La o ţinută casual Bogdan Voiculescu asortează o şosetă colorată, „cu model musai“, dacă se poate un model cât mai inedit. O broască ţestoasă de exemplu. Sau o acadea. De această dată înălţimea potrivită a şosetelor este 1/2 (medie) până la jumătatea gambei. „La acest tip de ţinută, vara mai ales, putem purta bermude. De regulă, acestea ar trebui să fie uni, iar tricoul sau cămaşa pot avea mici imprimeuri, pe când în picioare avem sneakerşi sau chiar un pantof

oxford.“ Ideea este ca cel puţin o culoare de pe şosetă să se asorteze cu o nuanţă din outfit, de la bermude sau tricou.

Mai există şi şosetele de tip tălpici, cele ce nu ies din pantof. Acestea se poartă în special în timpul mişcării, alături de sneakers sau un pantof uşor.

„Ideea este că modelul de pe acest tip de şosete nu se vede, dar persoana încălţată ştie sigur ce are în picioare, având o atitudine mult mai relaxată.“ Similar lenjeriei intime la femei.

În cazul sportului sunt acceptate majoritatea modelelor, explică proprietarul Madam Mitza.

„Cu cât sunt mai colorate şi haioase, cu atât mergi mai bine pe role sau nimereşti mingea în coşul de baschet.“

Virgil Caţă, de la Falke Ro­mânia, afirmă că atunci când vine vorba despre şosete mai întâi de toate trebuie aplicată regula de aur: în afară de sandale, în toate celelalte cazuri purtatul şosetelor nu este opţional, este obligatoriu.

„Există câteva reguli de bun-simţ care ar trebui să fie cunoscute publicului larg. Şosetele albe sunt purtate doar la ţinute dedicate sportului. În rest, în cazul ţinutelor business sau formale asortăm şosetele cu pantalonii, nu cu pantofii.“ De asemenea, afirmă el, este recomandat ca în cazul ţinutelor de acest tip culoarea şosetelor să nu fie stridentă. Încă una dintre regulile de eleganţă ar fi ca şosetele purtate cu pantalonii de costum să fie până la genunchi. „Este complet inestetic să apară pielea la vedere în cazul în care bărbatul ia poziţia picior peste picior.“ Dacă ţinuta nu este una formală, dacă ocazia nu este una de business, şosetele pot să fie şi... altfel. Colorate, îndrăzneţe, chiar şi cu personaje din desene animate, spune Virgil Caţă. „În România bărbaţii încep să fie mai curajoşi când vine vorba despre modă şi şosete. Publicul încă are nevoie de informaţii, dar ne bucură faptul că bărbaţii au început să îşi cumpere singuri şosete.“ Până nu demult alegerea şosetelor era lăsată pe seama femeii, dar pe măsură ce moda devine o formă de exprimare masculină, bărbaţii au curaj să se informeze, să experimenteze şi – de ce nu - să impresioneze prin alegerile făcute, adaugă el.

Falkeromania.ro are în portofoliu şosete de lux special create pentru ceremonii (FALKE No. 4 - mătase pură, FALKE No. 2 - caşmir, FALKE No. 3 - păr de cămilă şi mătase ), şosete casual şi business disponibile într-o paletă vastă de culori, dar şi şosete func­ţio­nale din gama FALKE Ergo­nimic Sport System. Gama FALKE cuprinde şosete până la genunchi, şosete scurte, speciale pentru sneakerşi şi chiar şosete invizibile.

„La Madam Mitza cele mai vândute modele, de când am început, sunt cele cu mustăţi şi lăbuţe de pisică. Am ajus să avem mustăţile în cinci variante de culori şi vom continua. Sincer cred că modelele geometrice sau cu forme abstracte se caută mai puţin. Sunt modele comune care în cele mai multe cazuri nu exprimă ceva anume.“ În schimb, sunt în topul vânzărilor modelele care au caractere de desene animate sau anumite desene cu animale, obiecte. „Oamenii vor să fie unici, diferiţi faţă de ceilalţi, aşa că vor alege un model cu rachetă de exmplu pentru a-şi exprima puterea de a ajunge departe în viaţă, de a reuşi cu orice chip.“

Dana Manolache mai spune că şosetele desperecheate au devenit de la accidentala neatenţie matinală o declaraţie de personalitate, de curaj şi chiar de simţ estetic. „Pentru somnoroşii forţaţi să se trezească dimineaţa, poate fi doar un accident, pentru alţii e deja un brand personal.“

Bogdan Voiculescu spune că bărbaţii români sunt mult mai curajoşi ca acum un deceniu spre exemplu. Este adevărat că şi tehnologia îi ajută. „Comunicarea digitalizată şi tăvălugul din social media îi face să accepte culoarea. Totul este ca aceia care o fac să nu o ducă la extrem, să cadă în extrema ridicolului şi a kitsch-ului.“

Dar „isteria“ abia începe. Vogue, biblia oricărui pasionat de modă, vorbeşte despre un nou trend, pe cât de detestat, pe atât de curajos. Şosetele cu sandale. Un faux pas devenit must have? David Beckham şi Justin Bieber au îmbrăţişat rapid tendinţa, dar nu au reuşit să o ridice la rang de artă. Nici pe departe. Nu încă.

Va urma…