Eveniment

1.700 de angajati din retailul controlat de romani pleaca acasa. Sunt mai vulnerabile afacerile autohtone in fata crizei decat multinationalele?

1.700 de angajati din retailul controlat de romani pleaca acasa. Sunt mai vulnerabile afacerile autohtone in fata crizei decat multinationalele?
31.07.2009, 00:00 39

Pana In prezent, singurii care au luat masuri mai dure, precum restrangerea suprafetelor de vanzare sau disponibilizarea angajatilor, au fost retelele locale sau cele operate de companii romanesti. De exemplu, PIC, cel mai mare retailer alimentar romanesc si singura retea locala de hipermarketuri de pe piata, a anuntat in urma cu doua zile ca se restructureaza si ca a renuntat deja la 1.200 de angajati. La randul sau, Leonardo, cea mai mare retea de incaltaminte si marochinarie din Romania, a inchis 30 de magazine si are cu 500 de oameni mai putin.

Decizia luata de PIC este cea mai mare restructurare anuntata pana acum de un retailer alimentar, in conditiile in care majoritatea operatorilor romani de profil raporteaza scaderi ale afacerilor intre 15-20% pentru primul semestru din an fata de aceeasi perioada din 2008. "Acesta este doar varful icebergului. Sunt mai multe companii din retailul alimentar modern in plin proces de restructurare, inclusiv cele detinute de investitori straini care au astfel de programe desfasurate la nivel international", afirma Ionut Pascu, project manager in cadrul companiei de consultanta Roland Berger Strategy Consultants. El precizeaza ca restructurarile din comert sunt un raspuns firesc la situatia actuala de pe piata, cu scaderi in consum.

Reprezentantii PIC au afirmat ca impactul crizei se resimte mai puternic in afacerile retailerilor locali, pentru ca acestia nu au sustinerea unui grup international. Dragos Stancu, mangerul general al retelei PIC, a declarat ca vede necesara implicarea statului in sprijinirea afacerilor locale.

"Sunt cel putin doua lucruri pe care statul le poate face in aceasta situatie: pe de o parte, relaxarea fiscalitatii si negocierea flexibila a re-esalonarii unor datorii in situatiile de dificultate de respectare a termenelor initiale; pe de alta parte, initierea unui program mai amplu de sustinere a afacerilor locale care sunt mult mai afectate de criza economica din cauza dimensiunii lor mai reduse care le creste vulnerabilitatea", a spus Dragos Stancu.

 

Nu lasa la pret

Pe partea de fashion, vanzarile au scazut si cu 30%-40% in ultimele opt luni, primele restructurari fiind anuntate de companiile locale. In timp ce Vicentiu Zorzolan, administratorul AAV Group, prin care comercializeaza branduri ca Esprit, Cortefiel sau Springfield, anunta la inceputul anului ca va disponibiliza 8% din angajati si ca ia in calcul inchiderea unor magazine, Benvenuti, reteaua de magazine de incaltaminte se gandea la stoparea planului de extindere si la reducerea numarului de angajati cu aproximativ 20%. Masuri concrete a luat insa Leonardo, cu afaceri de peste 135 mil. euro in 2008, care a inchis in prima jumatate a acestui an circa 30 de magazine din cele 175 pe care le detinea in Romania.

"Diferenta dintre brandurile care inchid si cele care rezista consta in politica de pret si strategia de marketing. Brandurile internationale sunt foarte agresive, au reduceri foarte mari. Problema producatorilor romani este ca nu pot sustine campanii atat de agresive. In plus, daca mentin preturile, nu mai vand. O alta problema este suprafata mare pe care o inchiriaza in centrele comerciale", este de parere directorul general al unei retele de fashion internationale.

Potrivit acestuia, cheia retailerilor straini au fost promotiile cat mai agresive pe spatii cat mai rentabile. "Producatorii romani s-au aruncat in mall-uri, au inchiriat suprafete cat mai mari, iar acum stau cu articolele nevandute. Brandurile internationale au in spate o istorie, au un marketing research foarte bun, stiu pe ce suprafata si cu cate articole sa intre intr-un centru comercial, stiu la ce sa se astepte din partea consumatorilor", crede el.

 

Leonardo

  • Cel mai mare retailer de fashion la nivel local
  • 135,9 mil. euro, afaceri in 2008
  • 3.000 de angajati anul trecut
  • 30 de magazine inchise din cele 175 detinute la nivel local
  • 500 de angajati disponibilizati in 2009

 

PIC

  • Singura retea locala de hipermarketuri
  • 114 mil. euro, cifra de afaceri anul trecut
  • 2.000 de angajati in prezent
  • 1.200 de angajati au fost disponibilizati de la inceputul anului
  • 5 hipermarketuri la nivel local

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO