Eveniment

A pariat pe retail şi a pierdut. De două ori

A pariat pe retail şi a pierdut. De două ori

Autor: Cristina Roşca

20.08.2014, 00:07 1009

Acum circa patru ani, omul de afaceri Dinu Patriciu a surprins întreaga piaţă de retail când a „declarat război“ reţelelor străine din comerţ şi a început dezvoltarea magazinelor Mic.ro şi Macro (fostele miniMax). Încă de la început omul de afaceri a anunţat planuri grandioase, respectiv 3.000 de magazine mic.ro fixe şi mobile şi 150 de magazine Minimax Discount. Se anunţa cel mai ambiţios plan de comerţ de pe piaţa locală.

În cel mai bun moment însă, cele două reţele au ajuns la circa 900 de magazine împreună şi la afaceri de nici 200 mil. euro. Patriciu spunea că aventura de afaceri pe care o porneşte are scopul de a distruge retailul modern, cel care nu face altceva decât să distrugă ţesutul urban. „Aventura de afaceri pe care o pornim acum are scopul de a distruge retailul modern, cel care nu face altceva decât să distrugă ţesutul urban. Vrem ca oamenii să meargă mai rar la hipermarketuri, o dată pe lună cel mult, şi să vină în papuci în magazinele de la colţul blocului“, afirma Dinu Patriciu la lansarea oficială a businessului mic.ro

Omul de afaceri părea încrezător deşi pornea la drum într-o perioadă în care economia se clătina sub povara internaţională, iar consumul îşi continua neperturbat declinul. Tot atunci guvernul anunţa majorarea TVA şi reducerea salariilor bugetarilor.

Patriciu era sigur însă că modelul său de business nu va merge pe drumul deja bătătorit de alte businessuri îngenuncheate de criză, precum PIC sau Univers’all.

Primele semne că imperiul de retail al lui Patriciu se clatină la rândul său au apărut încă din vara lui 2011 - magazinele nu mai erau alimentate cu marfă. Atunci, omul de afaceri a organizat chiar o conferinţă de presă prin care asigura că ambele afaceri vor continua să funcţioneze, ba mai mult businessul va trece printr-un proces de restructurare pentru a fi puse premisele unei creşteri organice. În timpul aceleiaşi conferinţe erau vehiculate cifre precum 880 mil. euro pentru afacerile din acest an ale întregii divizii de retail şi 1,5 mld. euro pentru 2013.

Situaţia nu s-a îmbunătăţit însă, ba din contră, rafturile magazinelor deveneau tot mai goale, iar obloanele începeau să se tragă. În toamnă au apărut şi primele dosare de insolvenţă împotriva celor două businessuri din retail pe care a pariat Dinu Patriciu. În doar câteva luni numărul dosarelor a depăşit 60. Printre creditorii celor două businessuri se numără atât companii mari, precum Romaqua Group (Borsec), Dorna Lactate sau Vel Pitar, precum şi businessuri mai mici. O parte dintre companii şi-au retras dosarele după ce au primit banii datoraţi, însă altele au tot aşteptat să le fie achitate datoriile. Mai mulţi furnizori cu afaceri de câteva milioane de euro au avut la rândul lor probleme financiare din cauza contractelor cu firmele lui Patriciu care nu au mai achitat datoriile de multe luni.

În vara lui 2012 cele două afaceri din retail ale omului de afaceri care s-a îmbogăţit din afacerile din energie intrau în faliment, la doar câteva luni după ce intrau în insolvenţă.

Prin intrarea în faliment lanţul Minimax Discount a lăsat în urmă peste 500 de creditori. În cazul mic.ro datoriile către cei peste 700 de creditori se ridicau la peste 800 mil. lei.

 

Viorel Cataramă: A fost un om cu o energie debordantă

Viorel Cataramă îşi aminteşte că l-a întâlnit pe Dinu Patriciu în 1990, pe „tărâm politic“, iar împreună au fost implicaţi atât în zona politică, cât şi de business, fiind prieteni dar şi adversari. „În ultimii 25 de ani, Dinu Patriciu a fost cel mai performant om de business din România, singurul care a făcut o tranzacţie de peste 1 miliard de dolari. Această tranzacţie l-a propulsat în topul celor mai bogaţi români şi i-a generat un anumit statut. După această tranzacţie a avut mai multe afaceri nu foarte profitabile, dar va rămâne în istoria businessului românesc drept românul care a realizat cea mai mare tranzacţie“, a mai spus Viorel Cataramă. El a adăugat că în ultima perioada Dinu Patriciu s-a preocupat mai mult de sănătate şi mai puţin de business, iar în urma sa rămâne o situaţie complicată, „un proces complicat de divorţ pe rol“ şi multe afaceri în derulare.“Dinu Patriciu a fost un om cu o energie debordantă. Nu putea să stea liniştit. Trebuia să facă tot timpul ceva, fie în afaceri, fie în politică. (...) Este surprinzător pentru un om care nu a consumat alcool că toate au fost cauzate de ficat. A fost un liberal neliniştit în permanenţă“, a mai spus Cataramă. (Ioana David)

 

 
 

Ion Sturza, fost asociat la Rompetrol: A construit şi a lăsat în urma lui una din cele mai mari unităţi industriale, o mândrie a României

Ion Sturza, fost asociat cu Dinu Patriciu în Rompetrol şi cel care i-a adus pe kazahii de la KazMunaiGaz la rafinăria Petromidia, spune că omul de afaceri a lăsat în urma lui una dintre cele mai mari unităţi industrial ale României, „o mândrie pentru români“.

„Îmi pare foarte rău. Am comunicat cu el în ultima perioadă. Din păcate boala a progresat şi nu a mai putut să-i facă faţă, l-a ars. A făcut multe lucruri bune. Dinu Patriciu a fost un om care în toată viaţa lui a vrut totul. El niciodată nu a avut măsură, în nimic“, a spus Ion Sturza, fost premier al Republicii Moldova. (Sorin Pâslaru)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO