Eveniment

Ambasadorul Germaniei la Bucureşti către oamenii de afaceri români: „Organizaţi-vă! Identificaţi pro bleme comune şi prezentaţi-le guvernului prin intermediul unor asociaţii“

Ambasadorul Germaniei la Bucureşti către oamenii de afaceri români: „Organizaţi-vă! Identificaţi pro bleme comune şi prezentaţi-le guvernului prin intermediul unor asociaţii“

Ambasadorul Republicii Fe derale Germania la Bu cureşti, Andreas von Metten heim: „Maşinile şi echipa men tele de transport sunt principalele mărfuri de export ale României, iar Germania reprezintă principala destinaţie pentru acestea. De altfel, România a primit investiţii directe substanţiale din partea companiilor germane care activează în acest sector, reuşind să-şi dubleze cota de piaţă în Germania între 2008 şi 2011 (pe acest segment – n. red.). Astfel, expor turile româ neşti tind să urmeze îndeaproape cererea din Uniunea Europeană, în special din zona euro. Acesta este un lucru pozitiv, dar şi un factor de risc în acelaşi timp.“ Foto Victor Ciupuliga

Autor: Andreea Neferu

03.10.2012, 00:07 922

Ambasadorul Republicii Fe­derale Germania la Bu­cureşti, Andreas von Metten­heim, spune într-un interviu pentru Ziarul Financiar că România continuă să fie o destinaţie atractivă pentru investitorii germani, în contextul în care costurile cu forţa de muncă rămân încă la un nivel redus, iar piaţa locală este relativ aproape de ţări importante din Europa.

Cele mai recente exemple de companii nemţeşti ce au ales să investească în România sunt cele din industria automotive, aşa cum sunt Continental şi Bosch. Cu toate acestea, ambasadorul german atrage atenţia că instabilitatea de pe plan economic şi politic este un factor negativ, care îi poate afecta pe investitori într-o măsură mai mare sau mai mică, în funcţie de domeniul în care activează. "Modificările de reglementări afectează producătorii de componente auto într-o măsură mai mică decât ar putea afecta o companie de asigurări sau un investitor din industria energiei. Din fericire, o marte parte din investiţiile germane merg în producţie, iar autorităţile locale din Banat şi Transil­vania, unde sunt localizate majoritatea investiţiilor germane, înţeleg importanţa lor", spune Von Mettenheim.

La finalul lunii iunie, în România existau peste 19.000 de firme cu capital german, iar totalul investiţiilor directe nemţeşti pe piaţa locală se ridica la finalul lui 2011 la aproape 7 mi­liarde de euro, din care circa 424 de milioane de euro - investiţii realizate în 2011, potrivit datelor prezentate de ambasador. "Estimăm că numai cele 500 de companii membre ale Camerei de Comerţ Germano-Române au creat 200.000 de locuri de muncă în România". Iar companiile germane dau de lucru românilor nu numai în ţară, ci şi în străinătate. Ambasadorul estimează că peste 100.000 de români lucrează în Germania, majoritatea fiind angajaţi temporar, în special în agricultură şi construcţii. "În ultimii ani, partea de sud a Germaniei - mai ales Bavaria şi Baden-Wuerttemberg - a fost principala regiunea care a angajat români", explică Von Mettenheim.

"România a pierdut deja mult timp anul acesta"

Andreas von Mettenheim spune că deşi România este unul dintre cele mai slab dezvoltate state din punct de vedere eco­nomic din Uniunea Europeană, indicatorii săi macroeconomici "nu arată foarte rău", mai ales dacă sunt priviţi dintr-o perspectivă regională.

"România a făcut eforturi considerabile în cadrul acordurilor cu FMI şi cu Uniunea Europeană şi urmează o politică fiscală prudentă. Revenirea României depinde acum de ceea ce se va întâmpla în zona euro, a cărei situaţie este greu de prezis. De asemenea, sperăm că alegerile ce ur­mează nu vor scoate România de pe calea pe care o are de urmat (...). România a pierdut deja mult timp anul acesta", spune Von Mettenheim.

Ambasadorul vorbeşte şi despre im­portanţa existenţei unor asociaţii profesionale care să reprezinte mediul de business în relaţia cu autorităţile. "Sfatul meu pentru oamenii de afaceri români este: Organizaţi-vă! Identificaţi pro­bleme comune şi prezentaţi-le guvernului prin intermediul unor asociaţii. Cunosc oameni de afaceri români care deja investesc mult timp şi energie în sensul acesta şi consider că le-ar fi de folos sprijinul semenilor lor", spune Von Mettenheim.

El aduce exemplul camerelor de comerţ şi al federaţiilor din industrie care au rol extrem de activ în Germania, furnizând autorităţilor expertiza lor şi reprezentând interesele membrilor lor în iniţiativele legislative.

"De asemenea, acestea colaborează cu autorităţile la nivel local şi naţional în ceea ce priveşte implementarea politicilor economice", spune ambasadorul german.

Cel mai important partener comercial al României

Valoarea tranzacţiilor comerciale dintre România şi Germania s-a ridicat anul trecut la circa 17,8 miliarde de euro, din care aproxi­mativ 9,4 miliarde de euro au fost importuri din Germania, în timp ce 8,4 miliarde de euro au fost reprezentate de exporturile româneşti către piaţa nemţească, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică. În 2012, până la nivelul lunii mai inclusiv, exporturile româneşti către Germania s-au ridicat la 3,6 miliarde de euro, în timp ce importurile au fost de 3,8 miliarde de euro, potrivit datelor oferite de Ambasada Germaniei la Bucureşti.

Peste 70% din exporturile româneşti merg către ţările din Uniunea Europeană, iar Germania este principala destinaţie pentru produsele româneşti, atrăgând aproape 20% din exporturile locale. "Maşinile şi echipa­men­tele de transport sunt principalele mărfuri de export ale României, iar Germania reprezintă principala destinaţie pentru acestea. De altfel, România a primit investiţii directe substanţiale din partea companiilor germane care activează în acest sector, reuşind să-şi dubleze cota de piaţă în Germania între 2008 şi 2011 (pe acest segment - n. red.). Astfel, expor­turile româ­neşti tind să urmeze îndeaproape cererea din Uniunea Europeană, în special din zona euro. Acesta este un lucru pozitiv, dar şi un factor de risc în acelaşi timp", afirmă Von Mettenheim.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO