Eveniment

Antreprenorii români se revoltă: „Nu mai vrem ca statul să ne spună ce are de gând, ci să pună pe masă iniţiative concrete“

Antreprenorii români se revoltă: „Nu mai vrem ca...

Autor: Corina Mirea

26.09.2014, 13:19 1135

Antreprenorii români şi, în special, cei care au ales acest drum de puţin timp, spun că s-au săturat ca busi­nessul lor să „atârne“ în perma­nenţă de bunăvoinţa funcţionarilor publici şi a statului atunci când face noi legi, de taxele mari pe forţa de muncă şi de scenariile optimiste ale miniştrilor, nean­corate în realitate şi că a venit tim­pul ca guvernarea să îi „bage în seamă“.

„M-am apucat de antreprenoriat fără un leu şi m-am întrebat adesea de ce nu mă bagă nimeni în seamă, dacă sunt prea mică pentru a conta în ochii lor. De fiecare dată când se modifica legea, în dimineaţa următoare îmi venea să ma dau cu capul de pereţi  pentru că mă duceam la administraţie să îmi explice cum se aplică şi funcţionarii îmi spuneau că nu ştiu pentru că nu apăruseră normele. Ca antreprenor, trebuie să joc după reguli. Ştim că birocraţia nu se poate elimina, dar trebuie diminuată, iar taxele pe forţa de muncă sunt prea mari“, a spus Cristina Chiriac, fondator şi preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Antre­prenorilor, la prima conferinţă orga­nizată de asociaţie. Ea a fost anterior vicepreşedinte al Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului şi director general al World Trade Center Bucureşti.

Nu ai cum să creezi joburi pentru tineri care nu ştiu nici să scrie

La eveniment au participat peste 100 de invitaţi, cei mai mulţi fiind antre­prenori, care, odată puşi faţă în faţă cu reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi cei ai Ministerului Fondurilor Europene, le-au reproşat că aceştia le servesc “pe tavă“ doar promisiuni, că le spun ce au de gând să facă, nu ce proiecte derulează în prezent şi ce trebuie corectat pentru ca micii întreprinzători să îşi poată dezvolta mai uşor afacerile şi să fie încurajaţi să creeze locuri de muncă. Problema este însă că până şi crearea locurilor de muncă a devenit o misiune aproape imposibilă pentru ei, în condiţiile în care tinerii nu numai că nu sunt suficient de pregătiţi pentru un anumit job sau nu cunosc o limbă străină, dar nici nu ştiu să scrie corect în limba română sau să compună un mail. În plus, pentru a plăti un angajat cu 1.000 de lei net, spre exemplu, angajatorii sunt obligaţi să cheltuiască aproape dublu (peste 40% din costuri fiind îndreptate către buget).

„Eu nu cred că angajatorii se plâng degeaba că tinerii nu sunt bine pregătiţi, pentru că am văzut eu absolvenţi care nu ştiu să scrie corect în limba română. Sigur că există şi factori externi Ministerului Educaţiei care contribuie la această situaţie, dar cea mai mare problemă este lipsa de motivaţie a profesorilor. Nu mai avem pedagogi pentru că sunt plătiţi prost şi, în multe cazuri, cei care chiar îşi dau interesul şi-l pierd rapid pentru că sunt umiliţi de alţii care sunt buni pentru sistem“, este de părere Adriana Ungu­reanu, antreprenoare până în 2010 care activa în industria textilă şi, în prezent, doctorandă la Academia de Studii Economice din Bucureşti (ASE).

Nu numai antreprenorii „bla­mează“ sistemul naţional de educaţie pentru slaba pregătire a tinerilor absolvenţi, ci şi specialiştii în resurse umane, cei care fac recrutări având dificultăţi în a găsi tineri care să ştie, practic şi teoretic, ce ar trebui să facă la locul de muncă, motiv pentru care nici în criză nu au oprit internshipurile sau workshop-urile în şcoli.

„Trebuie să ai un mediul propice, sănătos, nu să depinzi neapărat de stat, să aştepţi ceva de la el, dar să îţi dea voie să te dezvolţi. Dacă devii mai mare imediat au grijă să vină peste tine cu controale şi introduc tot felul de taxe. Şi mă deranjează când oamenii din instituţiile publice vin la astfel de evenimente şi vorbesc foarte frumos despre ce va fi, în timp ce noi vrem să ştim cum funcţionăm acum“, a mai spus Adriana Ungureanu.

Mai mult, ambele „tabere“ susţin că România are nevoie de cursuri de antreprenoriat introduse în curricula naţională. Totuşi, Dragoş Petrescu, unul dintre cei mai cunoscuţi antre­prenori din industria restauran­telor, care deţine grupul City Grill, cu 16 localuri şi afaceri de circa 18 mil. euro anul trecut, susţine că a aştepta ca antreprenoriatul să fie crescut sau „predat“ de stat este un nonsens şi că tocmai cei care vor să devină antreprenori ar trebui să se intereseze constant despre cursuri în domeniu, mai ales că devin tot mai accesibile datorită internetului.

„Filosofia antreprenorială este la început de promovare, iar cei care doresc asta nu prea ştiu cum să fie antreprenori. Educaţia şi investiţia în tine ca persoană te poate ajuta să fii mai bun. Este important să ştii să faci un business plan, să fii mai riguros şi să ştii să construieşti un istoric. Mulţi nu sunt atenţi la cum îşi construiesc imaginea. Chiar dacă au o cifră de afaceri mică pot să îşi facă un istoric, să înceapă rapid să acceseze finanţare ca să le fie mai uşor ulterior, nu să se ducă peste cinci ani să ceară 2 mil. euro, pentru că verdictul e clar“, a spus Petrescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO