ZF 24

Anul noilor proiecte: Compania de drumuri începe în 2014 construcţia a 400 km noi de autostrăzi, dar va livra doar 60 km. Lista autostrăzilor care se află deocamdată doar pe hârtie

Anul noilor proiecte: Compania de drumuri începe în...

Autor: Andreea Neferu

07.01.2014, 20:42 15132

Compania de drumuri va demara anul acesta lucrările pe aproape 400 de kilometri de noi autostrăzi, estimate să coste circa 5,8 miliarde de euro, potrivit unei analize a ZF. În acelaşi timp, anul 2014 va întregi reţeaua locală de autostrăzi cu trei noi „petice“ de autostradă cu o lungime de aproape 60 de kilometri, pe care lucrările au început în 2011.

După un an 2013 în care niciun şantier nou de autostrăzi nu a fost deschis, în 2014 vor începe lucrări pe 400 de kilometri de autostrăzi, construite atât din fonduri europene, cât şi prin concesiune.

De altfel, cele mai importante proiecte din punctul de vedere al valorii de construcţie vor fi cele trei autostrăzi pe care statul vrea să le realizeze în concesiune, şi anume Comarnic-Braşov, Craiova-Piteşti şi inelul de centură sud al Capitalei la standard de autostradă. Deocamdată statul a anunţat doar investitorii privaţi care vor finanţa autostrada Comarnic-Braşov, şi anume francezii de la Vinci, grecii de la Aktor şi austriecii de la Strabag, care vor construi şoseaua cu circa 1,2 miliarde de euro, potrivit unor estimări mai vechi (compania de drumuri nu a anunţat încă detalii privind oferta financiară depusă de consorţiul Vinci-Aktor-Strabag). Tot în 2014 ar urma să fie anunţate şi numele celorlalţi investiori privaţi dispuşi să pună bani pentru construcţia autostrăzii Craiova-Piteşti şi a inelului de centură al Capitalei, lucrările urmând să demareze în cursul acestui an, după semnarea contractelor.

În total, cele trei tronsoane de autostrăzi ce vor fi construite în concesiune, cu o lungime cumulată de aproape 230 de kilometri, vor costa circa 5 miliarde de euro.

Autostrăzi din bani europeni

În 2014 vor începe lucrările şi pe cei 70 de kilometri de autostradă dintre Sebeş şi Turda, în cazul cărora compania de drumuri a anunţat constructorii cu o zi înainte de Crăciun. Autostrada, care va fi finanţată din fonduri europene, va costa în medie

6 milioane de euro pe kilometru, potrivit Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine. De asemenea, pe alţi aproape 100 de kilometri, situaţi pe ruta Timişoara-Lugoj-Deva, lucrările ar urma să înceapă efectiv anul acesta, potrivit informaţiilor ZF. Contractele pentru cele patru tronsoane care lipsesc din autostrada Timişoara-Lugoj-Deva, ce vor fi construite din bani europeni, au fost semnate în a doua parte a anului trecut, deşi licitaţiile pentru găsirea unor constructori au fost demarate încă din vara anului 2012.
 


Recomandări ZF

Cum arată pe hârtie reţeaua de autostrăzi pe care România o va avea în 2023

Evoluţia numărului de kilometri de autostradă în perioada 2004-2013

Care este cel mai ieftin mijloc de transport în România: Comparaţie între tren, autocar, avion şi maşină personală

România a construit doar două tuneluri rutiere după Revoluţie


 

Ce proiecte vor fi livrate anul acesta

Pe de altă parte, după ce în ultimii doi ani reţeaua de autostrăzi a României a crescut cu peste 250 de kilometri, 2014 nu va mai fi la fel de efervescent la capitolul inaugurări. Pentru anul acesta sunt programate a fi deschise circulaţiei tronsoane de autostrăzi cu o lungime de circa 60 de kilometri, pe rutele Orăştie-Sibiu (lotul al treilea) şi pe Nădlac-Arad (loturile 1 şi 2). De altfel, în 2014 ar trebui să fie reluate lucrările pe cele două tronsoane care compun autostrada Nădlac-Arad, care practic reprezintă poarta de intrare în România dinspre vestul Europei.

În 2012 şi 2013, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a reziliat contractele pentru construcţia celor două loturi în care este împărţită autostrada, Nădlac-Pecica şi, respectiv, Pecica-Arad. Primul tronson, Nădlac-Pecica, era construit iniţial de firma Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, însă CNADNR a reziliat contractul în 2012 din cauza progresului redus al construcţiei, dar şi a unei suspiciuni de fraudă privind modul de atribuire. Ulterior, contractul a fost câştigat de italienii de la Astaldi alături de nemţii de la Max Boegl, care ar trebui să livreze tronsonul în toamnă, potrivit estimărilor ZF. Celălalt tronson, Pecica-Arad, care este finalizat în proporţie de circa 85%, nu are însă deocamdată un nou constructor, după ce în vara anului trecut CNADNR a reziliat contractul de construcţie cu firma austriacă Alpine, intrată în faliment la nivel internaţional şi în insolvenţă în România. În 2014 CNADNR ar trebui însă să selecteze un nou constructor şi să finalizeze acest sector de autostradă.

 

CNADNR creează un fond de dezvoltare a drumurilor pentru „cazuri speciale“

Guvernul a aprobat un proiect de lege prin care CNADNR va avea anexat la bugetul propriu un fond de dezvoltare a drumurilor, ce va fi finanţat din venituri realizate din încasarea amenzilor contravenţionale pentru şoferii care circulă fără rovinietă valabilă, precum şi din includerea a 5% din încasările aferente tarifului de utilizare a drumurilor publice aflate în administrarea CNADNR. Fondul de dezvoltare  a drumurilor va finanţa diverse proiecte în cazurile în care interesele de stat, inclusiv cele de ordin militar, vor impune executarea de către CNANDR de lucrări sau prestări de servicii speciale.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 08.01.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO