Eveniment

Anul trecut programarile in service se faceau cu 3 saptamani inainte, iar acum doar cu 2-3 zile

Anul trecut programarile in service se faceau cu 3 saptamani inainte, iar acum doar cu 2-3 zile

Pe piete mature, precum cea germana, majoritatea dealerilor isi acopera cheltuielile aproape integral din activitatea de service, profitul venind numai din vanzarile de masini

22.06.2009, 00:00 47
Veniturile din service au inregistrat un declin cuprins intre 4% si 20% potrivit jucatorilor din piata auto, in conditiile in care vanzarile de masini au scazut cu pana la 60%. Cele mai mari scaderi ale veniturilor din service au fost inregistrate pe segmentul vehiculelor comerciale, iar cele mai mici in cel premium.
Din acest motiv jucatorii din auto au accelerat in ultimele luni investitiile in serviceuri, in timp ce inaugurarile de noi showroomuri au fost amanate pentru anii urmatori.
Pe piete mature, precum cea germana, majoritatea dealerilor isi acopera cheltuielile aproape integral din activitatea de service, profitul venind numai din vanzarile de masini. Astfel, chiar daca volumul scade, datorita automobilelor comercializate in anii anteriori dealerii pot inregistra in continuare profit.
„In anii de inceput ai industriei auto locale majoritatea veniturilor se realizau din vanzarile de masini noi, iar cu trecerea timpului cand s-au pus bazele unui business facut cu profesionalism service-urile au avut o pondere din ce in ce mai mare. De cativa ani, la dealerii mari veniturile din service au fost mai mari decat cele din vanzari", a spus Viorel Niculescu, fostul sef al Romcar, importatorul Ford pe piata locala, care acum detine dealerul Jaguar si Land Rover ATT si un service multibrand.
Potrivit lui Niculescu, dealerii vor continua investitiile in service pentru ca este o cale obligatorie de dezvoltare, dar in industrie majoritatea proiectelor sunt inghetate deocamdata. „Daca in anii trecuti la marile service-uri se astepta la o programare si trei saptamani, acum majoritatea lucreaza cu programari de doua-trei zile", a spus Niculescu.
Reducerea activitatii firmelor de transport, determinata de criza financiara, a avut o influenta directa asupra activitatii de service, kilometri mai putini determinand intervale de revizii mai mari.
In cadrul service-urilor AutoItalia, importatorul Fiat pe piata locala, la nivelul lunii noiembrie din activitatea de service 60% proveneau din segmentul vehiculelor comerciale, procent care pana in aprilie a scazut la 30%, deoarece masinile ruleaza mai putin si implicit intervalul dintre revizii este mai mare.
„Traficul de masini in service-urile AutoItalia a inregistrat o scadere de 30%, atat in ceea ce priveste autoturismele, cat si vehiculele comerciale. In 2009 traficul mai mic a fost inregistrat in ianuarie-februarie, cu cresteri constante pana in prezent", a spus Herbert Stein, presedintele AutoItalia. Din cauza scaderii activitatii firmelor comerciale, in special de transport, numarul vehiculelor comerciale in service a scazut considerabil, potrivit sefului importatorului Fiat.
O scadere semnificativa a fost inregistrata si pe segmentul masinilor accesibile din punctul de vedere al preturilor deoarece clientii au efectuat mai putini kilometri.
„Activitatea de service a scazut anul acesta cu 20% fata de anul trecut. Aceasta scadere care s-a mentinut in primele cinci luni ale anului nu are cauze speciale, ci este generata de diminuarea consumului, respectiv a numarului de kilometri parcursi de clienti", a spus Jean-Francois Martin, director de calitate si service in cadrul Renault Romania.
Activitatea in service-urile Audi a inregistrat in primele cinci luni ale anului un declin de 4% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Cea mai buna luna a fost februarie, iar cea mai slaba a fost mai, potrivit oficialilor Porsche Romania.
„In 2007 veniturile dealerilor Audi au fost in proportie de 60% din vanzarile de masini si 40% din service, procent care in 2008 a crescut la 53%. In 2009 proportia s-a modificat datorita scaderii veniturilor din vanzari. Exista dealeri Audi la care venitul din service depaseste 80% din total activitate dealer", a subliniat Mihai Halmagianu, directorul de marca Audi in cadrul Porsche Romania.
In service-uri se incearca pastrarea angajatilor productivi, in special a celor care detin un grad de calificare ridicat. In total numarul de angajati din service a scazut in medie cu 3%, potrivit directorului Audi. Acesta a subliniat ca investitiile in cadrul service-urilor sunt realizate in continuare pentru a respecta viitoarele standarde ale marcii care intra in vigoare in 2010.
In cadrul service-urilor Audi tarifele de baza nu s-au modificat atat pentru operatiile de intretinere a masinii si pentru cele de reparatii uzuale deoarece exista un normativ al fabricantului care trebuie respectat. Dar, in functie de vechimea autoturismului se aplica tarife diferentiate, ora de manopera scazand in functie de vechimea masinii.
In cadrul retelei AutoItalia, care comercializeaza in general masini sub 15.000 de euro, serviceul si serviciile aftersales reprezinta circa 5% din totalul cifrei de afaceri. Potrivit oficialilor AutoItalia, preturile la ora de manopera in service si valoarea reviziilor au scazut in 2009 fata de anul trecut, dar nu au precizat valoarea exacta.
„In prezent, pentru o programare in cadrul unui service AutoItalia se asteapta maximum doua zile, in timp ce in 2008 se putea ajunge chiar si la doua-trei saptamani", a spus Stein. Cu toate acestea, in service-ul multibrand ATT, destinat cu precadere marcilor premium, precum Land Rover, Jaguar sau Chrysler nu s-a simtit o scadere a activitatii.
„Gradul de ocupare nu este diferit cu mult fata de trendul general din aceasta activitate, in sensul ca in ianuarie este intotdeauna o ocupare mai mica cu un reviriment in martie, aprilie si constant crescatoare pana in lunile de concediu", a spus Viorel Niculescu, fostul sef al Romcar, importatorul Ford, care detine acumdealerul Jaguar si Land Rover ATT si un service multibrand.
In primele cinci luni media orelor de service a fost de 1.000 de ore pe luna, diferenta intre cea mai buna si cea mai slaba luna din 2009 fiind de 20%.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO