Eveniment

ARACO: Propunerile megalomanice pentru autostrazi nu mai sunt de actualitate

ARACO: Propunerile megalomanice pentru autostrazi nu mai sunt de actualitate

10 milioane de euro este valoarea medie actuala a unei investitii intr-o autostrada cu profil complet (2 benzi de circulatie pe sens + banda de urgenta + spatiu despartitor de 2m intre sensuri).

02.08.2009, 19:13 85

La un program de dezvoltare de 3.144 km de autostrada cu costuri de circa 31,44 miliarde euro in 25 de ani se vor adauga valori importante din dobanzi si este posibil, ca din cauza pretului ridicat al kilometrului de autostrada si a zonelor unde nu exista trafic suficient, sa ajungem in situatia neacoperirii costurilor de productie, afirma reprezentantii Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO), care reprezinta interesele a 1.300 de companii de constructii cu afaceri de peste 1,5 mld. euro. Romania are in prezent doar 280 km de autostrada, construiti in peste 20 de ani, fiind pe ultimul loc in Uniunea Europeana la acest capitol.

"Daca tot nu sunt bani pentru a construi autostrazi, Guvernul ar trebui sa ajunga la concluzia noastra si sa construim proiecte mai ieftine si mai rapide. Propunerile megalomanice pentru autostrazi nu pot fi realizate in actualele conditii economice", spune Alexandru Dobre, expert in infrastructura in cadrul ARACO.

Constructorii afirma ca programul de autostrazi nu mai este actualizat la conditiile actuale economice si ar trebui construite autostrazi cu o singura cale - autostrada fara portiunea despartitoare dintre sensurile de mers si fara banda de urgenta- si drumuri expres acolo unde traficul nu este foarte intens. Pentru o autostrada cu o singura cale investitia se ridica la 6 mil. euro/km, iar pentru un drum expres cu trei benzi constructia implica fonduri de 2 mil. euro/km, dupa modelul suedez, cu parapet de departajare intre benzi.

Expertii ARACO considera ca investitia intr-o autostrada la profil complet (doua benzi plus una de urgenta) este prea scumpa pentru zonele in care traficul este scazut si ar trebui construite autostrazi cu o singura cale, cum este autostrada M49 din Ungaria, care se intinde pana la granita cu Romania.

"Pe tronsonul Oradea-Cluj traficul nu este atat de ridicat incat sa se justifice o autostrada la profil complet. Cu banii care s-au investit pana acum acolo se putea construi o autostrada cu o cale de 100 km, pentru ca investitia pe km ar fi fost la jumatate", spune Dobre. Potrivit datelor ARACO, traficul pe tronsonul Cluj-Oradea este de circa 7.000 de masini pe zi, lucru care nu justifica construirea unei autostrazi scumpe. In plus, traficul dintre localitatile Targu-Mures - Iasi, care se ridica la circa 5.000-7.000 de masini pe zi, in functie de zona, nu necesita o autostrada la profil complet, ci ar trebui un drum expres cu doua benzi pe sens si centuri ocolitoare la traseele existente. Radu Berceanu, ministrul transporturilor si infrastructurii, a anuntat recent ca va incepe studiul de fezabilitate pentru autostrada nordului Targu Mures - Iasi (310 km), urmand ca finantarea sa fie obtinuta de la UE in 2013.

Fondurile de 11 mld. euro ar fi suficiente pentru finalizarea a 525 km de autostrada la profil complet, 394 km de autostrada (numai calea I, bidirectionala) si 1.650 km de drum-expres cu trei benzi flexibile.

"Costurile unei autostrazi cu o singura cale se ridica in medie la circa sase milioane de euro pe kilometru, fata de 10 milioane de euro cat este pretul mediu al unei autostrazi construite in prezent in Romania. In schimb, pentru un drum expres costul mediu se ridica la circa 2 mil. euro, un astfel de exemplu fiind drumul Brasov-Sibiu, reabilitat recent", explica Dobre. Drumul national Brasov-Sibiu (88 km) se afla in prezent in faza finala de reabilitare la profil de drum expres, in urma unor investitii de circa 200 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO