Eveniment

ArcelorMittal: Comenzile au scazut, dar preturile si costurile mai putin

ArcelorMittal: Comenzile au scazut, dar preturile si costurile mai putin
21.04.2009, 22:20 29

Seful ArcelorMittal Galati, cel mai mare combinat siderurgic din tara, este de parere ca in prezent majo­ritatea combinatelor din industrie produc pe pierdere, din cauza scaderii drastice a comenzilor si a preturilor.
„Comenzile au scazut substantial, preturile la fel si costurile nu se reduc in aceeasi masura. De asemenea, multe companii au stocuri de materii prime achizitionate la niste preturi ridicate, astfel ca probabil industria siderugica pe ansamblu opereaza pe pierdere in acest moment. Vom avea o imagine mai clara dupa rezultatele din primul trimestru", spune Au­gus­tin Kochu­pa­rampil, directorul general al Ar­ce­lorMittal Galati.
El nu a dorit insa sa dea alte in­dicii cu pri­vire la pro­fitabilitatea com­­­binatului, care anul trecut a inregistrat un castig substantial, de peste 200 mil. dolari, in crestere cu peste 50% fata de anul prece­dent.
Afacerile Arce­lor­Mittal Galati s-au cifrat anul trecut la cir­ca 2,7 mld. dolari (1,8 mld. euro), usor mai reduse fata de anul precedent, potrivit unor surse din industrie.

Piata din Turcia i-a tras in jos
Combinatul de la Galati s-a confruntat in ultimele luni cu probleme serioase, ca urmare a reducerii comenzilor pentru otel, in special de pe piata din Turcia, cea mai mare piata de desfacere a companiei, care in mod traditional avea o pondere de 35-40% din afaceri.
„Piata din Turcia este foarte buna pentru noi in vremuri favorabile, dar din nefericire pe perioada de criza este una dintre cele mai proaste. Cererea interna a fost afectata de asemenea destul de puternic", a precizat Kochuparampil. Potrivit lui, circa 30% din vanzarile com­paniei sunt la intern, iar alte piete de desfacere importante sunt India si zona Orientului Mijlociu.
Reprezentantii ArcelorMittal Galati s-au intalnit recent cu cei ai statului si le-a sugerat acestora din urma unele masuri care pot conduce la imbunatatirea situatiei.
„Nu putem sa cerem privilegii speciale sau stimulente fiscale. Guvernul trebuie sa stimu­leze intreaga industrie si am adresat niste opinii in acest sens. Cel mai mult ne-ar ajuta pe noi daca guvernul ar da mai repede drumul la proiectele de infrastructura. De asemenea, ar fi benefice masuri pentru a stimula bancile sa reia creditarea", spune Kochuparampil.

Bateriile de cocs, reutilizate dupa criza
Situatia grea de pe piata a fortat compania sa inchida in toamna anului trecut unul dintre cele trei furnale pe care le opera si de curand a inchis uzina proprie de cocsificare la care lucrau 1.500 de oameni.
Din acestia 250 s-au inscris deja pe listele de disponiblizari voluntare, iar restul vor alege intre a se inscrie intr-un program special de disponibilizari sau sa se recalifice.
Compania va incheia un contract pe termen lung privind importul de cocs din Polonia, care, potrivit conducerii combina­tului, este mai ieftin decat cel produs in tara, in conditiile in care acestea au materia prima, carbunele, foarte aproape de uzina, in timp ce ArcelorMittal Galati il importa din Australia sau alte zone indepartate. Dupa terminarea crizei compania intentioneaza sa reia inves­titiile la bateriile de cocsificare de la Galati. Circa 2.000 de angajati ai ArcelorMittal Galati au parasit in acest an compania prin programul de disponibilizari la cerere, in acest moment compania dispunand de circa 11.500 de salariati.

Au mai ramas 11.500 de angajati
„Situatia continua sa fie dificila. In martie si aprilie piata s-a pastrat la fel de proasta. Daca productia a scazut la 40-45%, nu putem sa reducem numarul de angajati in aceeasi masura, chiar daca nu avem nevoie de toti in acest moment, pentru ca nu vom mai putea satisface cererea cand piata va reveni", a precizat Kochuparampil.
Compania vrea sa atinga un nivel de productivitate pe termen lung de 600 de tone de otel lichid pe angajat pe an, astfel ca daca luam in considerare tinta de productie de 5-6 mil. tone, la Galati ar mai putea ramane in urmatorii ani intre 8.500 si 10.000 de angajati.
Conducerea combinatului a confirmat faptul ca anul trecut se gandea sa construiasca un nou terminal in portul Constanta, dar spune ca pe considerentul ca operatorul Comvex nu ar fi putut sa-i satisfaca cererea.
„2008 a fost un an complet diferit. Toata lumea era atat de optimista ca ne intrebam daca avem capacitatea portuara necesara pentru a satisface cererea. La acest moment capacitatea Comvex este suficienta", a precizat Augustin Kochuparampil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO