Cei aproape 200 de kilometri de autostrăzi care se află în lucru în prezent în România şi care costă circa 5 miliarde de lei au avansat în medie în ultimele două luni cu 7%, arată o analiză a ZF pe baza datelor transmise de CNADNR.
Ritmul de construire este mai mic decât în lunile similare ale anilor anteriori, când în general şantierele de autostrăzi înaintau cu 5-7% pe lună, deci în medie cu 10-14% la fiecare două luni.
Autostrada pe care lucrările au mers ceva mai bine este Sebeş - Turda, unde pe toate cele patru loturi construcţiile au înaintat considerabil. Lotul al patrulea al tronsonului Sebeş - Turda, spre exemplu, avea spre finalul lunii martie un stadiu de execuţie de 9,8%, iar în prezent este construit în proporţie de 33,4%, termenul de finalizare fiind primul trimestru al anului viitor, potrivit datelor CNADNR. Stadiul fizic al lotului al patrulea de pe Sebeş - Turda a avansat de la 7,7% în martie la 16% în luna mai. Pe primele două loturi au început de asemenea lucrările de construcţie, după ce în urmă cu două luni tronsoanele se aflau încă în perioada de proiectare şi nicio cupă de pământ nu fusese excavată.
La polul opus, există şantiere de autostrăzi în România care nu au înaintat nici măcar cu un centimetru în prima parte a anului. Spre exemplu, primii 3,3 kilometri de la intrarea pe autostrada Bucureşti - Ploieşti au rămas în continuare la un stadiu de execuţie de doar 5%, în contextul în care nu mai au constructor de anul trecut.
Recent, CNADNR a lansat o licitaţie de 173 mil. lei pentru finalizarea acestui „ciot“ de pe autostrada Bucureşti - Ploieşti, precum şi a două noduri rutiere pe traseu, în dreptul centurii Capitalei şi al localităţii Moara Vlăsiei. Deocamdată nu există o dată estimată pentru încheierea lucrărilor la cei 3,3 kilometri care lipsesc din autostrada Bucureşti - Ploieşti.
Statul a plătit până acum circa 1,5 mld. lei pe cei aproape 200 de kilometri de autostrăzi pe care îi are în construcţie în prezent, care costă în total 5 mld. lei.
Compania a mai semnat de la începutul anului până în prezent contracte pentru construirea a încă 100 de kilometri de autostrăzi, cu o valoare de 1,5 miliarde de lei.
În prezent România are doar 695 de kilometri de autostrăzi, dar în următorii ani România s-ar putea apropia de o reţea de şosele de mare viteză de circa 900 de kilometri dacă termenele de finalizare ale drumurilor vor fi respectate.
Importanţa construirii unor noi autostrăzi este cu atât mai mare cu cât acestea reuşesc nu doar să impulsioneze piaţa locală a construcţiilor, puternic afectată pe timp de criză, dar au şi un impact social din perspectiva potenţialului de creare de locuri de muncă. De asemenea, construirea unor autostrăzi creează premisele unor investiţii private.