Eveniment

BEI nu a finantat autostrada Comarnic-Brasov, desi a dat bani investitorilor straini Ford si Dacia. Cum comentati?

18.04.2010, 23:05 86

Banca Europeana de Investitii (BEI) nu a intrat in negocieri cufirmele Vinci-Aktor, consortiul francezo-elen care a semnat in lunaianuarie contractul de executie a autostrazii Comarnic-Brasov (55km), desi anuntase inca din 2008 ca vrea sa finanteze cu 500 mil.euro acest proiect.

De ce nu a reusit grupul francez Vinci, cel mai mare constructordin lume, sa-i convinga pe cei de la BEI sa le dea o treime dinbanii de care aveau nevoie? Valoarea totala a lucrarilor deconstructie, proiectare si echipamente pentru realizareaComarnic-Brasov se ridica la 1,9 mld. euro, inclusiv TVA.

"BEI a urmarit evolutia recenta a proiectului Comarnic-Brasov.Banca a fost in discutii cu principalii actionari, inclusiv cuguvernul roman, in legatura cu autostrada Comarnic-Brasov, dar nu afinalizat proiectul de due-diligence si nici nu a intrat innegocieri cu viitorul concesionar pentru o posibila finantare", adeclarat pentru ZF Mathias Kollatz-Ahnen, vicepresedintele BanciiEuropene de Investitii (BEI).

Acesta ar putea fi unul dintre principalele motive pentru careVinci-Aktor nu a reusit sa gaseasca finantare pentru realizareaautostrazii Comarnic-Brasov si a luat decizia saptamana trecuta sadenunte unilateral contractul cu statul roman.

Institutia a acordat in ultimii ani imprumuturi de sute demilioane de euro pentru activitatea singurilor producatori demasini din Romania - Renault (Franta) si Ford (SUA). Mai mult, BEIfinanteaza mai multe proiecte de reabilitari de drumuri nationale,numai in 2010 valoarea acestora fiind de circa 720 de milioane delei (175 de milioane de euro).

"Banca ramane in continuare interesata de a sustine proiectelerealizate in parteneriat public-privat in viitor, inclusiv pentruautostrada Comarnic-Brasov. Acest suport include si acordarea deconsultanta pentru autoritatile locale in dezvoltarea unui programPPP", afirma reprezentantii BEI.

Banca a acordat anul trecut in Romania finantari de 1,48 mld.euro, reprezentand un nivel record, iar creditele aprobate din 1990pana la finele lui 2009 se ridica la 7,7 mld. euro. Institutia adat un credit de 400 mil. euro fabricii Ford de la Craiova, 50 mil.euro pentru Pirelli si 40 mil. euro pentru constructia si operareaunei fabrici de extractie de ulei construita de Prio la Lehliu.

Semne vizibile inca din martie

In cadrul unei vizite a lui Kollatz-Ahnen in Romania in lunamartie, vicepresedintele BEI spunea ca discutiile cu Vinci-Aktorerau inca intr-un stadiu initial privind finantarea autostraziiComarnic- Brasov si ca BEI inca nu primise o solicitare oficiala dela consortiul castigator, desi trecusera doua luni de la semnareade pe 18 ianuarie.

Autostrada Comarnic-Brasov nu va mai fi realizata deVinci-Aktor, dupa ce licitatia s-a intins pe o perioada de doi anide zile. Un viitor termen clar de incepere a procedurilor delicitatie nu a fost dat inca de Ministerul Transporturilor, insapotrivit analistilor din piata acestea se vor intinde pe o perioadade cel putin inca un an. Daca adaugam si durata de constructie, maidevreme de 2016, cel putin, nu se va putea circula pe autostradapana la Brasov.

Berceanu: Contestatiile blocheaza proiectele deinfrastructura

Radu Berceanu, ministrul transporturilor, a declarat ieri pentruvideochatul Gandul ca firmele de constructii blocheaza proiectelede drumuri prin contestatii si reusesc chiar sa castige bani dinacest lucru. "In Austria, la 100 de licitatii sunt douacontestatii. La noi, la 100 de licitatii sunt 150 de contestatii",afirma Berceanu. El a descris mecanismul prin care firmele deconstructii se inteleg intre ele si castiga pe rand bani dincontestarea licitatiilor: "Se depun multe contestatii la licitatii,pana cand ala care castigase ii da celui care contesta 20 la sutadin lucrare s-o faca el. Pe urma, lucrurile se repeta, la altalicitatie, cand castiga alta firma si tot asa. Sunt firme care s-auinfiintat pentru contestatii. Procedeul a pornit de la romani, dars-au invatat si strainii". Berceanu a spus ca a incercat, in 2009,sa introduca un fel de taxa de timbru, adica sa oblige firmele caredepun cotestatii sa depuna si o suma de 1 la suta din valoareaproiectului. "A venit UE in 5 zile si ne-a facut praf, ne-a spus caimpiedicam accesul liber la justitie si ca nu ne mai da bani", aadaugat ministrul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO