Eveniment

Bugetele firmelor si leasingul auto primesc o noua lovitura

05.04.2009, 21:01 32

Bugetele firmelor vor fi date peste cap, iar piata de leasing auto, care este oricum in scadere, va fi puternic lovita in cazul in care cheltuielile legate de TVA platita pentru masinile cumparate in leasing nu vor mai fi deductibile.

Proiectul de modificare a Codului Fiscal prevede ca, incepand de la 1 mai 2009, firmele nu isi vor mai putea deduce TVA la achizitia de autovehicule de pasageri (cu greutate de sub 3,5 tone si mai putin de 9 scaune de pasageri, inclusiv cel al soferului) si nici la achizitia bunurilor legate de utilizarea masinii, cum ar fi combustibilul, de exemplu, ceea ce le va majora mult costurile. Prevederea afecteaza in principal leasingul financiar, pentru ca majoritatea companiilor aleg aceasta varianta de finantare, iar daca intra in vigoare noile reguli firmele nu isi vor mai recupera TVA platita la avansul pentru masina si nici la rate. "Noile prevederi vor afecta foarte mult segmentul de clienti companii. Daca nu vor mai putea deduce TVA, acesti clienti se vor gandi de zece ori inainte sa cumpere masini in leasing. Inteleg ca multe masini erau cumparate pe firme pentru a deduce TVA, dar ce se intampla cu cei care au cu adevarat nevoie de ele, cum ar fi agentii de vanzari?", se intreaba Razvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing, companie din top zece, care activeaza in principal pe sectorul auto.
Exceptie de la aceste prevederi fac masinile cumparate pentru a fi revandute, cele utilizate pentru transportul de persoane, inclusiv taxiurile si cele utilizate pentru inchiriere, scoli de soferi sau alte servicii cu plata.
In cazul leasingului operational, care presupune o "inchiriere" a masinii de la firma de leasing, TVA platita la rate si la cheltuielile cu serviciile legate de masina (cum ar fi reparatii, intretinere) va fi deductibila doar in proportie de 30%.
"Anularea deductibilitatii TVA pentru achizitia de masini loveste in transportatori si in sectorul serviciilor financiare. Nu in companiile de leasing, ci in clientii persoane juridice, pentru ca va creste costul leasingului. In aceste conditii, vor falimenta si transportatorii care au mai rezistat pe piata in conditiile situatiei economice dificile prin care trecem", a declarat Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare, care reuneste majoritatea firmelor de leasing, citata de Mediafax.

"MAI BINE MAJORATI TVA". Seful Impuls Leasing, Razvan Diaconescu, afirma ca o metoda mult mai simpla prin care statul ar putea colecta mai multi bani la buget ar fi cresterea TVA, lucru care nu ar schimba atat de mult procedurile de lucru ale companiilor, asa cum le schimba noile prevederi referitoare la deductibilitate.
"Inteleg ca vor sa colecteze mai multi bani la buget, dar puteau alege o forma mai simpla, cum ar fi majorarea TVA treptat, la 20%, 21% sau chiar 22%, sunt si tari care au 25% TVA. Sa ne spuna ca este un an de criza, avem nevoie de mai multi bani, si am intelege. Faptul ca TVA nu mai este deductibila schimba toate calculele. Imaginati-va o companie care isi cumpara acum masini, isi face niste calcule cu ideea ca TVA se deduce, iar acum i se dau toate planurile peste cap", explica Diaconescu.
Mai mult, proiectul prevede ca firmele nu isi vor putea deduce de la plata impozitului cheltuielile legate de functionarea masinii (cu greutate de sub 3,5 tone), intretinerea si reparatiile sau combustibilul, cu exceptia celor folosite pentru transportul de persoane si alte servicii cu plata.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO