Eveniment

Bulgaria a atras 114 mil. euro de la UE pentru infrastructură, România a atras doar 47 mil. euro

Bulgaria a atras 114 mil. euro de la UE pentru infrastructură, România a atras doar 47 mil. euro

Autor: Gabriel Razi

17.05.2011, 23:57 1188

Cu toate acestea, România are ladispoziţie 5,6 miliarde de euro pentru 2007-2013, în timp ceBulgaria are la dispoziţie 1,8 miliarde de euro.

Cei aproape 150 de milioane deeuro plătiţi în total de Bruxelles până acum României şi Bulgarieipentru proiectele europene de infrastructură reprezintă doarcontravaloarea contractelor pentru proiectarea şi realizareastudiilor cone­xe pentru marile lucrări de infrastructură din celedouă ţări, spune Dragoş Pâslaru, manager general al firmei deconsultanţă GEA Strategy & Consulting.

"Nu stăm bine, dar pe de altăparte, dacă vom implementa proiectele scoase la licitaţie deMinisterul Transportului în acest an, vom reuşi să creştem gradulde absorbţie până la 40%-50%", explică Dragoş Pâslaru. MinisterulTransporturilor a atribuit prin licitaţie în urmă cu o lunăcontracte pentru construcţia a 183 de kilometri de autostrăzi, ceurmează a fi construite cu ajutorul unor fonduri europene învaloare de circa 1 miliard de euro.

Există însă şi analişti care suntde altă părere. Cosmin Drăgoi, managing part­ner al firmei deconsultanţă pe fonduri europene M27 CED Invest, crede că faptul căBulgaria a reuşit să ne depăşească din punctul de vedere alcontractării este îngri­jorător.

"Trebuie menţionat că stau maibine la contractare, însă şi în aceste condiţii este grav că ne-auluat-o înainte", explică Drăgoi.

România are disponibile fondurieuropene în valoare de 5,6 miliarde de euro pentru proiectele deinfrastructură finanţate din bani europeni în perioada 2007-2013.Din bugetul total, România reuşise să absoarbă la sfârşitul anuluitrecut circa 1%, fiind contractate proiecte în valoare de 836 demilioane de euro şi făcute plăţi de 47 de milioane de euro pentrualocarea 2007-2010, conform KPMG. Cu toate că în primele luni aleacestui an gradul de absorbţie pentru acest program a crescut pânăla 2,6%, POS Transport rămâne programul cu cea mai scăzută rată deatragere dintre toate cele şapte programe prin care România atragebani europeni.

De cealaltă parte, Bulgaria, careare disponibil un buget de 2 miliarde de euro pentru proiectele deinfrastructură în perioada 2007-2013, făcuse la sfârşitul luniidecembrie a anului 2010 plăţi de 114 milioane de euro, reprezentândo rată de absorbţie de 6%. În perioada 2007-2010 Bulgaria a semnatcontracte pentru proiecte de infrastructură finanţate din banieuropeni în valoare de circa 600 de milioane de euro.

Astfel, bulgarii stau mai bine canoi atât din punctul de vedere al gradului de absorbţie, dar şi dinpunctul de vedere al plăţilor, care sunt de 2,5 mai mari decât celefăcute către România. Bulgaria beneficiază de fonduri europenepentru infrastructură cu două treimi mai mici decât cele alocateRomâniei.

Autorităţile de la Sofia au semnatrecent contracte de circa 1 miliard de euro, 54% din totalulfondurilor disponibile, plăţile ajungând în primele luni aleacestui an la 200 de milioane de euro, potrivit agenţiei bulgare depresă Novinite, care îl citează pe Ivailo Moskovski, ministruladjunct al transporturilor din Bulgaria.

În prezent, bulgarii au scos lalicitaţie 12 contracte de infrastructură în valoare de 900 demilioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO