Eveniment

Campaniile de promovare a brandului turistic, singurul capitol unde au fost depăşite ţintele la programul operaţional regional

Campaniile de promovare a brandului turistic, singurul capitol unde au fost depăşite ţintele la programul operaţional regional

Autor: Sorin Pâslaru

06.04.2012, 00:05 584

Gradul de absorbţie la Programul Operaţional Regional - POR, coordonat de Ministerul Dezvol­tării, este cel mai ridicat dintre toate programele de finanţare cu UE, de 12%, dar impactul asupra economiei este greu de estimat pentru că nu există date valabile, arată o analiză a Societăţii Academice din România (SAR) dată ieri publicităţii.

"Banii se cheltuie în direcţii care nu corespund cu nevoile economice şi sociale pentru că proiectele sunt declarate câştigătoare în funcţie de regula primul venit-primul servit şi nu ca urmare a unor analize de impact", au explicat Valentina Dimulescu şi Raluca Pop, autoarele analizei.
Plăţile decontate de Comisia Europeană până în ianuarie 2012 în cadrul Programului Operaţional Regional se ridică la 437 milioane de euro, adică 12% din sumele puse la dispoziţie, dar plăţile interne făcute de Guvern sunt în valoare de circa 900 de milioane de euro. Media pe celelalte programe UE este de circa 5-6%, cel mai prost grad de absorbţie fiind la mediu, de sub 2%. În cadrul Programului Operaţional Regional Uniunea Europeană oferă finanţări pentru dezvoltare urbană, pentru infrastructură locală - şosele judeţene, străzi orăşeneşti, pentru infrastructură socială - modernizare de unităţi medicale, centre sociale, şcoli, pentru mediul de afaceri - întreprinderi mici şi, site-uri industriale şi pentru dezvoltarea turismului.
Analiza SAR arată cât din ţintele asumate pe fiecare din liniile de finanţare au fost îndeplinite până la data de 31 decembrie 2010. Astfel, raportul arată că faţă de o ţintă de 877 kilometri de drumuri judeţene reabilitate au fost realizate 264 kilometri până în decembrie 2010, iar la străzi orăşăneşti modernizate doar 14 kilometri din ţinta de 411 de kilometri. Un lung şir de "zero realizări" apare la îmbunătăţirea infrastructurii sociale - unde 40.000 de elevi ar trebui să beneficieze până în 2015 de şcoli reabilitate şi 2.000 de studenţi de campusuri reabilitate.
Cele mai mari realizări, de cinci ori mai mari decât ţinta, sunt la campaniile de promovare a brandului turistic: 48 de proiecte faţă de un obiectiv de 10 campanii. Raportul nu precizează însă sumele de bani cheltuite pentru ceea ce s-a finalizat până la 31 decembrie 2010. Programul POR a fost cel mai controversat de până acum după ce în iunie 2011 Comisia Europeană a anunţat întreruperea plăţilor ca urmare a descoperirii unor nereguli la modernizarea unor drumuri judeţene în Buzău şi Teleorman. Între timp, plăţile au fost reluate, dar pe 1 aprilie 2012 guvernul a anunţat iarăşi că trebuie să deconteze din bani proprii plăţile pentru POR.
Pentru creşterea gradului de impact a cheltuirii banilor europeni autoarele studiului recomandă îmbunătăţirea colectării datelor.
"Am remarcat o capacitate dezastruoasă de colectare a datelor. Evaluarea corectă a gradului de îndeplinire a indicatorilor de rezultat nu se poate realiza fie pentru că agregarea datelor este distorsionată, fie pentru că indicatorii sunt sub sau supraevaluaţi", se arată în studiu.
Un întreprinzător din Oradea care a beneficiat de o finanţare nerambursabilă de circa 50.000 de euro de la Agenţia de Dezvoltare Vest (www.nord-vest.ro) pentru un echipament necesar unui cabinet de tehnică dentară spune că cea mai mare problemă este perioada prea lungă a procesului de acordare a finanţării nerambursabile. "Am reuşit să cumpărăm aparatul după doi ani de când am făcut prima cerere, astfel încât între timp au apărut altele mai bune. În rest, a mers bine, funcţionarii au fost amabili şi corecţi", a spus Ciprian Filip de la compania Artdent din Oradea. Proiectul său a dus la angajarea a două persoane.
Analiza privind POR a fost inclusă în raportul anual al SAR, o organizaţie neguvernamentală care analizează politicile publice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO