Eveniment

Cazul avionului prăbuşit în Apuseni, găsit de un pădurar după cinci ore de la apelul la 112, arată haosul administrativ

Mediafax Foto

Autor: Adrian Seceleanu, Mediafax

21.01.2014, 20:56 5095

Numeroasele instituţii abilitate să intervină în cazul apariţiei unor situaţii de urgenţă s-au dovedit ieri dezorganizate şi incapabile să acţioneze unitar, determinat şi rapid - în condiţiile în care s-au confruntat cu o situaţie gravă, prăbuşirea unui avion într-o zonă muntoasă în condiţii meteo dificile. Acest eveniment, diferit de cele la care autorităţile sunt în mod obişnuit chemate să intervină - accidente rutiere în zone circulate intens sau în care există suficiente antene de telefonie mobilă pentru a permite o localizare rapidă - a paralizat parcă eforturile de căutare în condiţiile în care un timp cât mai scurt de preluare a supravieţuitorilor era esenţial.

Avionul care s-a prăbuşit luni în jurul orei 16:00 la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba transporta la Oradea o echipă medicală care urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral. La bord se aflau patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria“ şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor -, o studentă (sublocotenentul Aurelia Ion, ofiţer-student în anul V la Institutul Medico-Militar din Bucureşti) şi doi membri ai echipajului de zbor - pilotul Adrian Iovan şi copilotul Răzvan Petrescu.

Aparatul prăbuşit era un avion de mici di­men­siuni de tip BN2 şi aparţinea Şcolii Supe­rioa­re de Aviaţie, o instituţie publică aflată în sub­ordinea Ministerului Transpor­turilor. Vic­tor Zota, coordonatorul naţional pentru trans­plant, a precizat că deplasarea în acţiuni de pre­levări de organe nu este realizată cu aeronave ale SMURD decât atunci când nu sunt dispo­nibile avioane civile. „Cu avionul implicat în tragedie am avut sute de zboruri, în ianuarie a avut o problemă, dar s-a rezolvat, au fost efec­tuate testele şi am continuat să zburăm cu aero­nava“, a precizat el.

Medicul Radu Zamfir de Institutul Fun­deni, unul dintre cei cinci supravieţuitori ai accidentului aviatic de luni după-amiază, a rela­tat că zborul a decurs bine, însă, pe par­cursul trecerii munţilor, avionul a intrat în cea­ţă, a fost afectat de givraj (a îngheţat) şi a pierdut un mo­tor. În aceste condiţii, pilotul Adrian Iovan a încercat să aterizeze astfel încât să salveze viaţa celor de la bord.

După impact, căruia i-au supravieţuit toţi cei de la bord, au urmat momente dramatice, a povestit Zamfir. Pilotul Adrian Iovan i-a cerut să îl salveze, fiind prins între fiarele avionului. „Am încercat să-l descarcerez, nu am reuşit. Ulterior, (Iovan - n.r.) a devenit incon­ştient.“ El a mai spus că a dat foc unor obiecte pentru a se încălzi.

Epava avionului şi victi­mele au fost găsite de un pădu­rar, după o căutare de apro­ximativ cinci ore.

Cazul demonstrează încă o dată inflaţia de instituţii în România şi lipsa lor de co­ordonare în momentele-cheie. În acest caz, avionul din pro­prietatea Ministerului Trans­porturilor efectua o cursă pen­tru Ministerul Sănătăţii, care deţine spitalul Fundeni, ape­lând la un pilot pensionar - Adrian Iovan. Imediat după prăbuşire au fost implicate în recuperarea răniţilor următoarele instituţii: ISU, MApN, Ministerul de Interne, Poliţia Locală, Primăria, STS. L

ipsa de coor­donare şi de asumare de către un singur comitet de urgenţă a operaţiunii a făcut ca recuperarea echipajului să se facă cu şase ore întârziere.

 

Riscul de deces al persoanelor din avionul căzut, asigurat de Omniasig pentru 287.500 euro. Despăgubirile maxime pot ajunge la 8 mil. euro

Avionul Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă implicat în accidentul din Apuseni este asigurat la Omniasig, iar poliţa emisă acoperă riscul de deces sau invaliditate totală permanentă în cazul piloţilor şi pasagerilor până la suma totală de 287.500 euro, potrivit datelor obţinute de Mediafax.

Poliţa a fost încheiată pentru perioada 13 mai 2013-12 mai 2014 şi acoperă toate cele 16 avioane şi elicoptere ale Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, care a plătit 160.020 lei pentru asigurare.

Potrivit poliţei, daunele provocate terţilor de prăbuşirea aeronavei Britten Norman Islander BN 2A-27 (indicativ YR-BNP) sunt acoperite de Omniasig până la suma maximă de 8,05 milioane de euro.

Suma asigurată în caz de deces şi invaliditate totală permanentă este de 287.500 euro pentru piloţi şi pasageri, în cazul unui zbor comercial. Această sumă se împarte la numărul persoanelor prezente la bordul aeronavei la momentul accidentului. Omniasig nu a prezentat şi informaţii privind asigurarea piloţilor şi a pasagerilor sau a aeronavelor.

Compania este parte a grupului Vienna Insurance Group (Austria), care deţine peste 99% din acţiunile asigurătorului român. Societatea este al doilea jucător pe piaţa asigurărilor. Adrian Dumitrache

 

2013, anul în care în fiecare zi s-a realizat câte un transplant în România

419 transplanturi s-au realizat anul trecut în România, cele mai multe fiind de rinichi, în număr de 300, arată datele Agenţiei Naţionale de Transplant (ANT) citate de Ministerul Sănătăţii. Comparativ cu 2012, când s-au realizat 65 de intervenţii, numărul a explodat. În primele patru luni ale anului 2013, România se afla pe primul loc în Europa în topul transplanturilor, având un număr record de donatori, potrivit datelor furnizate la acea vreme de reprezentanţii ANT.

Creşterea numărul transplanurilor a avut loc în condiţiile unui număr tot mai mare de donatori în moarte cerebrală, ceea ce a permis ca în România să fie consemnate mai multe premiere: opt transplanturi de rinichi în numai 24 de ore la Cluj-Napoca, cinci transplanturi de ficat în 24 de ore la Bucureşti şi patru transplanturi de cornee în 24 de ore, tot în Capitală, potrivit datelor Mediafax.

Potrivit aceleiaşi surse, preţurile pentru un transplant în România sunt mai reduse comparativ cu cele realizate în străinătate. Un transplant de rinichi costă 20.000 de euro în România, iar în străinătate de patru – cinci ori mai mult, conform aceleiaşi surse.

Pe lângă transplanurile de rinichi, în România, în 2013, au mai fost realizate 118 de ficat şi unul singur de cord. 

În ultimii ani, problemele au fost în ceea ce priveşte transplanturile de inimă, după ce Institutul de Cardiologie din Târgu-Mureş a fost desfiinţat (în 2013 Ministerul Sănătăţii a luat decizia reînfinţării acestuia). În 2013 a fost realizat primul transplant de inimă din România, după o pauză de doi ani la spitalul Floreasca din Capitală. Ioana David
 

Întrebări la care autorităţile nu au fost încă în stare să dea un răspuns

  • A coordonat cineva echipele care au căutat locul în care s-a prăbuşit aeronava sau operaţiunea a fost una dezorganizată?

  • Cine răspunde pentru faptul că operaţiunea de căutare a durat cinci ore şi că în acest interval doi oameni au murit?

  • Cum este posibil ca doctorului Radu Zamfir, unuia dintre supravieţuitori, să îi fie solicitat doar după două ore să îşi folosească smartphone-ul pentru a ghida, prin intermediul aplicaţiei Google Maps, echipele de salvatori?

  • Operatorii de telefonie mobilă nu ar fi putut deplasa în regim de urgenţă în zonă cu autospeciale dedicate mai multe antene de telefonie mobilă pentru a facilita operaţiunile de localizare?

  • Operatorii STS sunt instruiţi să ceară victimelor unui asemenea accident date privind locul în care se află folosindu-se de informaţiile pe care le pot afişa modulele GPS ale smartphone-urilor sau tabletelor?

  • Cum este posibil ca IGPR, STS, MAI, IGSU, MT şi toate instituţiile implicate să nu constituie o celulă de criză la nivel înalt care să autorizeze folosirea tuturor sistemelor de localizare disponibile, în condiţiile în care după 2, 3 şi chiar 4 ore de la anunţarea accidentului echipele de căutare nu aveau date exacte?

  • Dacă avionul a avut probleme tehnice iar condiţiile meteo erau dificile, de ce a fost totuşi autorizat zborul?

  • Dacă în dotarea instituţiilor responsabile în cazurile de transplant existau aparate de zbor mai performante şi mai sigure, de ce nu au fost folosite acestea?

Filmul de coşmar al bâlbâielilor autorităţilor: timp de cinci ore au spus „nu ştim“ unde e nava, şi abia după alte şase ore cei cinci supravieţuitori erau toţi la spital

  • LUNI

16:04 - Un avion de mici dimensiuni de tip BN2, cu doi piloţi şi cinci pasageri, este nevoit să aterizeze forţat într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba.

16:16 - Unul din pasageri sună la serviciul public de urgenţă 112 din reţeaua Vodafone. STS transmite mai departe către autorităţi datele privind zona şi nu locul exact de unde a fost iniţiat apelul, în condiţiile în care avionul a căzut într-o zonă muntoasă izolată, unde nu existau mai multe antene de telefonie mobilă, care să permită o identificare exactă a coordonatelor avionului.

16:57 - Prefectul de Cluj, Gheorghe Vuşcan, spune că avionul s-a prăbuşit în apropierea localităţii Beliş, în judeţul Cluj, într-o zonă montană, dar că locul exact în care se află avionul nu este cunoscut.

17:13 - Şeful Poliţiei Judeţene Cluj, Tudor Grindean, a declarat că deocamdată nu se cunoaşte locul exact unde se află avionul care s-ar fi prăbuşit, aeronava fiind căutată în zona Beliş (judeţul Cluj) - Scărişoara (judeţul Alba).

 17:23 - Şeful Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), Ion Burlui, anunţă că toate persoanele din avion sunt în viaţă, dar că nu este cunoscut locul exact în care a căzut avionul.

18:27  - Echipele de intervenţie trimise unde a aterizat forţat avionul nu pot găsi locul unde s-ar afla epava, care a fost localizată aproximativ într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri. „Cea mai mare problemă este localizarea avionului“, a spus preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu.

13:30  - Potrivit Gândul.info, unul dintre salvamontişti vorbeşte cu unul dintre pasageri şi îi cere să ofere detalii privind locaţia folosindu-se de aplicaţia de hărţi Google Maps, care era instalată pe un smartphone.

13:39  - Directorul Romatsa, Aleodor Frâncu, declară că echipele de intervenţie au coordonatele exacte ale locului unde a aterizat forţat avionul medical, însă zona este foarte greu accesibilă şi este foarte greu de ajuns la victime.

18:59  - Apar informaţii potrivit cărora primele echipe de salvare au ajuns la locul accidentului, însă acestea se dovedesc ulterior false.

20:00  - Avionul este în continuare de negăsit. Sute de localnici din zonă, plus salvamontişti, jandarmi şi alţi reprezentanţi ai autorităţilor, caută locul accidentului.

20:16  - Premierul Victor Ponta declară la un post de televiziune că s-a reuşit localizarea „cu aproximaţie“ a avionului.

20:20  - Unul dintre pasageri anunţă că doi dintre oamenii din avion şi-au pierdut cunoştinţa.

20:47  - Avionul nu este de găsit.

21:30  - Pădurarii şi localnicii găsesc epava, după aproximativ cinci ore de la accident.

22:30   - O echipă a Salvamont ajunge la locul accidentului şi doi dintre răniţi sunt coborâţi într-o zonă la care pot ajunge maşinile.

22:55 - Reprezentanţii ISU anunţă că unul dintre oameni, identificat ulterior a fi pilotul Adrian Iovan, a murit.

23:28  - Potrivit Gândul.info, secretarul comunei Horea, Cornel Olar, spune că avionul a fost găsit cu ajutorul pădurarilor, care au tras focuri de armă astfel încât să fie auziţi de răniţi, iar aceştia să îi ghideze, după apropierea la care se auzeau sunetele împuşcăturile, spre locul unde se aflau.

  • MARŢI

00:00  - Sublocotenentul Aurelia Ion, ofiţer-student în anul V la Institutul Medico-Militar din Bucureşti, îşi pierde viaţa, în ciuda manevrelor de resuscitare.

02:49  - După aproape 11 ore de la anunţarea accidentului, unul dintre răniţi ajunge la Unitatea de Primiri Urgenţe 1, din Cluj-Napoca.

04: 09 - Alţi doi răniţi în accidentul aviatic ajung la Unitatea de Primire a Urgenţelor (UPU) 1 din Cluj.

04:30 - Ultimii doi răniţi sunt aduşi la Unitatea de Primiri Urgenţe 1, din Cluj-Napoca.

06:16 - Medic UPU Cluj: Răniţii în accidentul aviatic sunt conştienţi, fiind internaţi la Terapie Intensivă.

08:30 - Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă anunţă că îi va prezenta marţi ministrului de interne un raport cu privire la intervenţia după accidentul aviatic.

08:39 - Ministrul de interne Radu Stroe, întrebat despre dificultăţile în localizarea avionului: Răspunsul îl găsiţi la STS Cluj.

09:03 - Localnic salvator: Răniţii strigau de durere, unul avea picioarele rupte, i-am făcut targă din copaci.

09:57 - Şeful Parchetului Curţii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazăr: Echipa de anchetă în cazul accidentului aviatic începe cercetările.

10:01 - STS: Locul accidentului, stabilit odată cu primirea apelului la 112, fiind anunţat instituţiilor.

10:13 - Premierul Victor Ponta l-a desemnat, marţi dimineaţă, pe vicepremierul Gabriel Oprea să îi prezinte o informare, până la şedinţa de miercuri a guvernului, despre modul în care a acţionat fiecare instituţie în parte în cazul operaţiunilor de luni, după producerea accidentului aviatic din judeţul Cluj.

11:05 - Vicepremierul Liviu Dragnea a declarat, marţi, că se vor face două anchete cu privire la accidentul aviatic de luni, una privind avionul, care prezenta riscuri de zbor, şi o alta referitoare la intervenţie, care a fost întârziată.

12:10 - Şeful Poliţiei Române, Petre Tobă, a declarat, marţi, că la locul accidentului din Munţii Apuseni sunt reprezentanţi ai Serviciului Criminalistic, care folosesc un autolaborator şi specialişti în materie de accidente aviatice, toate probele ridicate urmând a fi „valorificate cât mai repede“.

 12:25 - Unul dintre membrii Transylania Offroad Club, Marius Pop, care a participat la operaţiunile de căutare a victimelor, a declarat că nu au avut „coordonate foarte clare“ privind locul accidentului, astfel că au mers de două ori în alt loc, pentru că „nimeni nu prea ştia nimic“. „Coordonatele nu erau foarte clare, erau grade şi minute fără secunde, era o zonă mai mare de 100 de kilometri pătraţi, mult prea mult.“

13:25 - Ministerul Transporturilor a anunţat că va realiza un raport privind cauzele accidentului şi respectarea procedurilor, care va fi transmis premierului.

14:28 - Primarul din Beliş, Viorel Crainic, care a participat la căutarea victimelor accidentului, a declarat că operaţiunea a fost organizată „greoi“.

15:38 - SCJU Cluj: Când au fost preluaţi, cei cinci răniţi în accidentul aviatic nu erau în şoc hipotermic.

16:15 - Medicul Radu Zamfir de la Institutul Fundeni, unul dintre cei cinci supravieţuitori ai accidentului aviatic de luni după-amiază, a declarat că datorită lui Adrian Iovan sunt cinci oameni în viaţă.

16:53 - Vicepreşedintele PDL Alin Tişe cere constituirea unei comisii parlamentare de anchetă care să investigheze modul în care instituţiile statului, MAI şi instituţiile subordonate au intervenit la accidentul aviatic din Apuseni, susţinând că e „inadmisibil“ să se caute de două ori „într-un loc greşit“.

18:14 - Vicepremierul Liviu Dragnea a declarat, marţi, că la şedinţa de guvern programată pentru miercuri se va face o informare cu privire la accidentul aviatic din Munţii Apuseni.

Surse: Mediafax, Gândul.info

Notă: Cu excepţia orei la care a fost comunicat accidentul, care a fost anunţată de STS, celelalte ore sunt aproximative.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 22.01.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO