Eveniment

Ce au făcut în 2011 Transporturile cu 3 mld. euro: 58 km autostrăzi, 500 km de drumuri naţionale, 230 km de cale ferată

Ce au făcut Transporturile cu 3 mld. euro în 2011: 58 km autostrăzi, 500 km de drumuri naţionale, 230 km de cale ferată

Anca Boagiu, ministrul transporturilor şi infrastructurii: Discutăm de unul dintre cei mai buni ani ai ministerului, în care a trebuit să ne şi certăm, să luăm măsuri dure, dar şi să lucrăm. Ţinta este ca anul viitor să luăm 40% din fondurile UE.

Autor: Andreea Neferu

21.12.2011, 00:05 1322

Ministerul Transporturilor, unul dintre cele mai "bogate" ministere, cu un buget de 3,3 miliarde de euro anul acesta, şi-a prezentat ieri bilanţul realizărilor pe 2011, care arată, pe scurt, astfel: 58 de kilometri noi de autostrăzi, aproape 500 de kilometri de drumuri naţionale reabilitate, 230 de kilometri de cale ferată reabilitată, un terminal nou la Aeroportul Otopeni şi două noi staţii de metrou. "Discutăm de unul dintre cei mai bun ani ai ministerului, în care a trebuit să ne şi certăm, să luăm măsuri dure, dar şi să lucrăm", a declarat Anca Boagiu, cea care conduce de peste un an Ministerul Transporturilor.

Ministerul Transporturilor, care a beneficiat anul acesta de un buget de peste 3 miliarde de euro, a contractat în 2011 proiecte de circa 1,8 miliarde de euro şi estimează pentru întreg anul 2011 rambursări totale din fonduri europene de circa 330 milioane de euro, echivalentul unei rate de absorbţie de 11%.

Ţinta pentru anul următor la bani europeni este însă şi mai mare, de 40%. Prin programul POS-T, Transporturile beneficiază în exerciţiul financiar 2007-2013 de fonduri europene în valoare de 4,6 miliarde de euro.

România are în prezent 371 kilometri de autostrăzi finalizaţi, dintre care 58 de kilometri deschişi traficului anul acesta: Arad-Timişoara, un tronson de 14,5 kilometri din tronsonul Medgidia-Constanţa şi 8,5 kilometri din centura Constanţei la standard de autostradă.

Mai există 434 kilometri de autostrăzi în curs de execuţie şi 111 kilometri care vor fi scoşi curând la licitaţie. Compania de autostrăzi, care primeşte an de an cea mai mare sumă de la Transporturi, a semnat anul acesta 96 de contracte pentru proiecte de 1,4 miliarde de euro, o parte din contracte fiind pentru construcţia a 211 km de autostrăzi.


Întrebări şi răspunsuri pe măsură

În cadrul conferinţei prin care Ministerul Transporturilor şi-a anunţat bilanţul pe 2011, Ziarul Financiar a adresat ministrului Anca Boagiu întrebări legate de modul de cheltuire a banilor publici.

Întrebare ZF:

Calea ferată Bucureşti-Constanţa a fost reabilitată cu peste 900 mil. euro, dar timpul de parcurgere este acelaşi ca înainte de reabilitare. De ce?

Anca Boagiu:

Lucrările au început în urmă cu câţiva ani, dar până anul acesta s-a "dormit". Cea mai mare parte a lucrărilor, peste 75%, a fost executată anul acesta. Timpul de parcurgere este încă acelaşi pentru că au fost diferite restricţii de viteză, aşa cum s-a întâmplat din cauza podului de la Cernavodă.

Întrebare ZF:

Ministerul Transporturilor a avut la dispoziţie bugete de aproape 9 mld. euro în guvernarea Boc, dar numărul de noi kilometri de autostrăzi a fost de circa 100. Este mult, puţin, suficient?

Anca Boagiu:

Acest guvern a "mişcat" în ceea ce priveşte programul de autostrăzi şi acest lucru se vede şi din faptul că avem 434 km în lucru sau că pregătim licitaţii pentru alţi 111 km. 860 km de autostrăzi suntem singuri că vor fi executaţi. Depinde însă şi cine le va gestiona.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO