Eveniment

Ce jucători îşi împart piaţa de transport marfă pe calea ferată, estimată la circa 500 de milioane de euro?

Ce jucători îşi împart piaţa de transport marfă pe...

Autor: Mirabela Tiron

08.06.2013, 19:25 2471

Toate trenurile de marfă ale transportatorilor privaţi de pe piaţa românească au parcurs în primul trimestru din acest an 2,6 milioane kilometri, faţă de 2,4 milioane de kilometri parcurşi de trenurile CFR Marfă, scoasă la vânzare în acest an, potrivit datelor de la Asociaţia Transportatorilor Feroviari din România (AFTER).

După indicatorul tren/kilome­tru (număr de kilometri parcurşi de un tren), CFR Marfă are o cotă de 48,4% din piaţă, faţă de 51,6% la cât au ajuns operatorii privaţi. Înainte de liberalizarea acestei pieţe, prin 2001, CFR Marfă deţinea 100% din această piaţă.

Competiţia din piaţă,  dar şi lipsa unei strategii eficiente de dezvoltare au condus compania de stat, cu 39.000 de vagoane şi 900 de locomotive, la pierderi de  22 de milioane de euro şi o cifră de afaceri de 261 de milioane de euro în 2011.

În România, piaţa de transport marfă pe calea ferată este de circa 50 de milioane de  tone de marfă iar ca valoare se ridică la circa 500 mil. euro, potrivit datelor din piaţă.

„CFR Marfă a pierdut jumătate din piaţă în faţa companiilor private după libe­ra­­lizarea pieţei. În prezent sunt 22 de trans­portatori privaţi de marfă pe calea ferată, şase dintre ei fiind mai importanţi“, a de­cla­rat George Buruiană, preşedintele AFTER.

Cum îşi împart piaţa firmele private de transport marfă pe calea ferată?

Grup Feroviar Român (GFR), parte a grupului Grampet (deţinut de Gruia Stoica), este cea mai mare firmă privată de transport marfă din România după cifra de afaceri şi cota de piaţa.

În primul trimestru din acest an compania a avut o cotă de piaţă de 22,3%, faţă de 27,2% anul trecut şi 23,3% în 2010, potrivit datelor AFTER.

În 2011 compania a avut afaceri de 761 mil. lei (176 mil. euro) şi un profit de 28,9 mil. lei la 2.386 angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. În mai bine de zece ani, Gruia Stoica, unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri, a dezvoltat pas cu pas un business profitabil din operaţiuni de transport marfă în România, Ungaria, Serbia şi Bulgaria.

Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 05.06.2013

ZF Corporate este serviciul specializat de ştiri cu plată al Ziarului Financiar. Pentru a putea citi aceste ştiri trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Imobiliare şi altele). Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (Tel fix. 0318.256.286 Tel. mobil. 0766.606.994) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro sau stefan.paraschiv@m.ro. Veţi fi contactat în maxim o oră.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO