Eveniment

Cea mai lovita: piata de media scade la 308 milioane de euro, sub nivelul de acum patru ani

Cea mai lovita: piata de media scade la 308 milioane de euro, sub nivelul de acum patru ani
02.06.2010, 23:32 64

Piata media va scadea cu 9% fata de anul trecut, pana la 308mil. euro, valoare neta, arata raportul Media Fact Book, o analizaa pietei romanesti de media realizat de compania Initiative MediaRomania, parte a grupului de comunicare Lowe.

"Prima parte a anului a fost marcata de un optimism in piatamedia care s-a tradus intr-o usoara crestere cu 3-4%. Noile masurianuntate de Guvern care vor duce la o scadere a consumului nedetermina sa estimam o scadere a pietei de publicitate cu 9%, de la339 mil. euro cat se inregistra anul trecut, a spus Octav Popescu,vicepresedintele Initiative Romania.

Cu toate ca a inregistrat reduceri semnificative, cu 34%,televiziunea a ramas anul trecut mediul de comunicare care a atrascea mai mare parte a bugetelor de advertising, respectiv 222milioane de euro. Pentru acest an estimarile sunt in scadere, la209 milioane de euro, insa TV-ul va continua sa ramana in top,fiind printre cele mai ieftine canale de comunicare.

Printul, cel mai afectat

Printul a fost cel mai afectat anul trecut si a absorbit 37 mil.euro, aproape la jumatate fata de anul anterior, iar perspectivelepentru 2010 sunt de scadere cu 27%, pana la 27 mil. euro.

Outdoorul a fost la fel de afectat ca si printul, scaderea deanul trecut fiind de 40%, pana la 42 mil. euro, in special dincauza lipsei de masurare si evaluare. In 2010, publicitateastradala va continua si ea sa scada pana la 35 mil. euro.

In ceea ce priveste internetul, investitiile in publicitateatrase sunt estimate de Initiative Media la 14 milioane de euro inacest an, fata de 13 milioane de euro in 2009, acesta fiindsingurul canal de comunicare in usoara crestere fata de anultrecut, insa sub nivelul din 2008. "In 2009, publicitatea online aavut cea mai mica scadere a volumului, iar acest fapt a fostdeterminat de cresterea numarului de utilizatori si de faptul cainternetul devine o sursa de informare mai credibila decat printulsau TV-ul", afirma Octav Popescu.

Bancile si asigurarile si-au taiat drastic investitiilemedia

In ceea ce priveste sectoarele care si-au crescut bugetele deinvestitii la rate card anul trecut, pe primul loc se mentinadvertiserii din telecomunicatii, in timp ce sectorul de cosmetice,care in 2008 se afla pe pozitia a doua, a scazut cu 37%, ajungandpe pozitia a sasea. Sectoarele care si-au taiat anul trecut drasticinvestitiile media sunt bancile si asigurarile (-36%), iar domeniulauto a facut reduceri de 39%.

Comparativ cu acestea, sectorul de produse si servicii medicalea investit anul trecut in publicitate cu 12% mai mult la rate card,ceea ce a pozitionat acest sector pe locul al doilea anultrecut.

De asemenea, produsele lactate au avut investitii la rate cardcu 22% mai mari fata de 2008, plasandu-se pe locul al treilea intopul sectoarelor, arata datele Media Fact Book care au ca sursastudiile GfK si AlfaCont.

Raportul mai arata faptul ca pentru prima data de la intrarea pepiata din Romania, cel mai mare advertiser, P&G, si-a redusanul trecut bugetul de investitii in publicitate la rate card cu9%, insa detine in continuare pozitia de lider.

Initiative Romania este una dintre primele cinci agentii demedia din Romania, cu o cifra de afaceri de peste 45 mil. euro in2008, parte din grupul de comunicare ce include Lowe &Partners, Brand Connection, Lowe PR, Medic One, eLowe si Scholz& Friends Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO